Aviseringar
Rensa alla

Besvär i underlivet, 15 år


Ämnesstartare

Hej, jag har lite frågor kring svampinfektion i underlivet & det borde finnas någon som har haft detta å blivit botad? 🙂
jo, för några veckor sedan började det klia något extremt där nere & det slutade med att jag fick stora vätskesår i underlivet, vilket inte är så bekvämt. jag blev även väldigt röd & svullen, å har även fått extremt klumpiga flytningar det senaste. luktar även surt samt fisk efter jag har kissat. har inte varit hos läkaren, men både jag & mamma tänkte på svamp direkt. så vi köpte kräm oså på Apoteket & det försvann efter en behandling, men nu några veckor efter har det kommit tillbaka. & denna gången försvinner det inte trots att jag har behandlat med en till kräm+vagitorium. det blir bara värre å värre, & min fråga är nu hur ska jag göra? om jag uppsöker läkare å får tid, vad gör dom för tester? är inte så sugen på att visa underlivet, men antar att det är det ända valet. någon som vet vad man får göra hos en läkare? :/ vill helst inte gå till en gynekolog..


   
Citera
Ämnesstartare

ja jo gyn är nog enda valet du har :p
Varit hos gyn en gång. Jobbigaste jag gjort i hela mitt liv :I Jag har ju iof extrema kroppskomplex o socialfobi :p 


   
SvaraCitera
Yaren

Svampinfektioner är jättevanligt, vet att det kan kännas jobbigt men det där är ju deras jobb. De flesta är väldigt snälla. Om det känns jobbigt med en manlig gynekolog så kan du säkert be om en kvinnlig. 


   
SvaraCitera

Gå till gynekologen, de har bäst koll. Du ska inte behandla candida med receptfria läkemedel om du redan har behandlats för samma besvär 2 ggr inom det senaste halvåret. 


   
SvaraCitera

Som redan skrivet: gå til gyn. Man ska sedan aldrig köpa någon kräm eller receptfritt piller på apoteket. Det är alldeles för starkt för slemhinnorna. Gynekologer är vana vid alla sorters fittor och besvär. Svamp är otroligt vanligt och lätt att diagnostisera så du behöver inte vara där någon längre stund. Sedan går du till apoteket och hämtar ut engångsdosen, får en burk vatten, sväljer och sedan är allt bra inom typ två dagar. Lycka till!


   
SvaraCitera

Du borde boka en tid hos gyn. Det är inte jätteroligt, men det kommer vara värt det när du får hjälp med dina problem. 

Om det är återkommande kan det vara en idé att byta mensskydd. Tamponger torkar ut slemhinnorna och är man känslig kan det ge svampinfektioner. Jag rekommenderar menskopp! Den påverkar inte underlivet som bindor och tamponger gör. Den är gjord av silikon som inte är en bra grogrund för bakterier. Tamponger och bindor görs av bl.a. bomull vilket bakterier trivs bra i. Kolla på https://www.menskopp.se för att läsa mer om hur en menskopp fungerar och hur man använder den. 😀


   
SvaraCitera