Aviseringar
Rensa alla

Betala hemma när man pluggar


Ämnesstartare

Hej! Jag undrar vad som är rimligt att betala hemma när man fortfarande går i skolan? Jag går i 3an på gymnasiet och fyller snart 19 Får studiebidrag och underhållstöd direkt till mig och jobbar extra 13 timmar per månad. Sammanlagt har jag cirka 4000kr per månad.

Jag betalar allt själv förutom mat hemma och boendet (vatten el etc...) Vi bor i villa. Alla resor, busskort, kläder räkningar står jag för själv.

Hemma hjälper jag dessutom till med allt, städar, passar min lillasyster (5år) hamtar lämnar på dagis och liknande

Jag har räknat ut att jag ca en tredjedel av månaden bor hos min pojkvän.

Så vad tycker ni är rimligt?[smile]


   
Citera

Låter vettigt.


   
SvaraCitera

keep doin what you're doin


   
SvaraCitera

becka:

Så vad tycker ni är rimligt?[smile]

Hjälper du till med såpass mycket så, inget 😛
Om det skulle behövas pengar till mat eller annat någon gång kan du ju bidra men annars så tycker jag inte man ska betala något så länge man går gymnasiet o.O


   
SvaraCitera
blum
 blum

Så länge du går på gymnasiet är dina föräldrar skyldiga att försörja dig, dvs du behöver inte betala dem någonting för mat och boende.


   
SvaraCitera

inget. såvida dina föräldrar inte lever på socialbidrag, då kan det vara schysst att ge dem hälften av ditt bidrag, såklart. men seriöst sett, det kostar inte så mycket mer att föda en till mun. säg att du kan betala en tredjedel/fjärdedel/hurmånganinuärifamiljendel av vad maten kostar.

När du tagit studenten så är det rimligt att du börjar betala någon slags hyra, men inte innan dess.


   
SvaraCitera

Mawns:

När du tagit studenten så är det rimligt att du börjar betala någon slags hyra, men inte innan dess.

E du en såndär bestämmare? [blush]


   
SvaraCitera

Är väl upp till dej och din familj att bestämma[shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

becka:

Jag betalar allt själv förutom mat hemma och boendet (vatten el etc...) Vi bor i villa. Alla resor, busskort, kläder räkningar står jag för själv.

Förstår inte problemet, det är precis som det ska vara tycker jag![cute]


   
SvaraCitera

Inget om du hjälper till hemma.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det jag menar är att jag har fått ett krav hemma att betala och dom har föreslagit 800kr. Vi har ingen dålig ekonomi annars hade jag aldrig tvekat att hjälpa till.


   
SvaraCitera

becka:

Det jag menar är att jag har fått ett krav hemma att betala och dom har föreslagit 800kr. Vi har ingen dålig ekonomi annars hade jag aldrig tvekat att hjälpa till.

då kontrar du bara med:

Lindblom:

Så länge du går på gymnasiet är dina föräldrar skyldiga att försörja dig, dvs du behöver inte betala dem någonting för mat och boende.

[y]


   
SvaraCitera

tkr inte man ska betala ngt när man går gymnasiet.

om det inte är typ jätte, jättekris, men tror inte det så ofta är så...


   
SvaraCitera

becka:

fyller snart 19 Få

Lindblom:

Så länge du går på gymnasiet är dina föräldrar skyldiga att försörja dig

när du fyllt 18 är du alltså myndig..
det betyder att alla krav på pengar den som du bor hos ställer måste du följa...
dina föräldrar har ingen skyldighet.
dom kan slänga ut dig på gatan om dom vill det.
respektera kraven dom ställer eller flytta, bara att välja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crypto:

då kontrar du bara med:

Lindblom: Så länge du går på gymnasiet är dina föräldrar skyldiga att försörja dig, dvs du behöver inte betala dem någonting för mat och boende.

haha asbra!


   
SvaraCitera