Aviseringar
Rensa alla

betala på nätet.


Ämnesstartare

Det sägs att man ska akta sig för att handla på nätet för att de kan komma åt koden, och nu vill jag veta hur man ska akta sig för att de inte ska komma koden. Någon som vet exakt vad man menar när man säger så?


   
Citera
Ämnesstartare

Handla endast ifrån sidor som du starkt tycker är pålitliga, läs vad andra skriver om sidorna om du är osäker. Se om det står https istället för den vanliga http vid adressfältet, det innebär något säkrare sida.

exempel;
https://www.netonnet.se/

EDIT: Om du vill vara mycket "säker" så bör du använda ett separat konto/kod med lite pengar på just för att använda det att handla på internet. Om det blir bestulet så förlorar du endast en minimal summa jämfört.

Det brukar faktiskt inte vara några problem att handla på nätet sålänge det är pålitliga sidor samt att du har en dator fri ifrån elaka program som kan tyda vad du skriver. Alltså, använd ett bra "virusprogram".


   
SvaraCitera

När de gäller svenska webbutiker finns Trygg Handel. De certifierar att butiken är säker och pålitlig, När de kommer till utländska sidor får man googla sig till omdömen och se om de har något priser/certifikat som kan styrka att sidan är pålitlig.  Amazon.com kan jag säga spontant är säker och handla på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Googla alla sidor du handlar från innan och se vad andra har sagt. Handlar på nätet dagligen och har aldrig haft större bekymmer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för all svar!!


   
SvaraCitera

Betala endast med Paypal?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

My dreams are her: Trygg Handel

Trygg E-handel*


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lurifax69:
Betala endast med Paypal?

varför just paypal? använder man inte paypal när man handlar hos privatpersoner bara?


   
SvaraCitera
alien

vincentgillarbananer:
Det sägs att man ska akta sig för att handla på nätet för att de kan komma åt koden, och nu vill jag veta hur man ska akta sig för att de inte ska komma koden. Någon som vet exakt vad man menar när man säger så?

Jag antar att du ska handla från företag på nätet och då kör de med https://.... . så då kan du känna dig trygg. Blir det något problem så blir det banken som får ta smällen och inte du!

En fördel om du handlar mycket på nätet är att du har två olika kort. Ett kort där du får in din lön på och som du ALDRIG ANVÄNDER PÅ NÄTET och ett annat kort som du ENBART ANVÄNDER TILL INTERNETHANDEL och som du manuallt för över pengar till vartefter du handlar.

Samt tänk på att en stationär dator/laptop är mycket säkrare än en mobiltelefon! Dvs ska du handla på nätet - handla från en stationär dator/laptop och INTE från en mobiltelefon!


   
SvaraCitera

vincentgillarbananer:

varför just paypal? använder man inte paypal när man handlar hos privatpersoner bara?

Nej .


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

alien:

Jag antar att du ska handla från företag på nätet och då kör de med https://.... . så då kan du känna dig trygg. Blir det något problem så blir det banken som får ta smällen och inte du!

En fördel om du handlar mycket på nätet är att du har två olika kort. Ett kort där du får in din lön på och som du ALDRIG ANVÄNDER PÅ NÄTET och ett annat kort som du ENBART ANVÄNDER TILL INTERNETHANDEL och som du manuallt för över pengar till vartefter du handlar.

Samt tänk på att en stationär dator/laptop är mycket säkrare än en mobiltelefon! Dvs ska du handla på nätet - handla från en stationär dator/laptop och INTE från en mobiltelefon!

Ja, jo jag beställde från en dator med kortet och det var första gången. Men det är väl inte kört om jag använde mitt bankkort och handlade?


   
SvaraCitera
alien

vincentgillarbananer: Ja, jo jag beställde från en dator med kortet och det var första gången. Men det är väl inte kört om jag använde mitt bankkort och handlade?

Du kan vara helt lugn. Förutsatt att du inte har något elakt virus i din dator så är internethandel med bankkort/kreditkort en nästintill 100% säker betalningsmetod idag. Jag har själv använt mig av bankkort/kreditkort i snart 10 år och handlat både från svenska, europeiska och nordamerikanska företag liksom med Paypal på Ebay och Amazon och jag har ännu ej blivit lurad någon gång.
Enda risken med Paypal och rent allmänt köp på Ebay och Amazon när det gäller köp från Asien (Kina och Hongkong) är att det man köper kommer bort på vägen till Sverige men då får man alltid pengarna tillbaka via Paypal.

Så vad beträffar ditt köp kan du vara lugn.

Du vet väl om att du även kan spärra ditt bankkort/kreditkort mot otillåtna köp. Du bekräftar då ditt köp via antingen bankdosa eller en fyrsiffrig pinkod du får via mobilen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

alien:

Du kan vara helt lugn. Förutsatt att du inte har något elakt virus i din dator så är internethandel med bankkort/kreditkort en nästintill 100% säker betalningsmetod idag. Jag har själv använt mig av bankkort/kreditkort i snart 10 år och handlat både från svenska, europeiska och nordamerikanska företag liksom med Paypal på Ebay och Amazon och jag har ännu ej blivit lurad någon gång.
Enda risken med Paypal och rent allmänt köp på Ebay och Amazon när det gäller köp från Asien (Kina och Hongkong) är att det man köper kommer bort på vägen till Sverige men då får man alltid pengarna tillbaka via Paypal.

Så vad beträffar ditt köp kan du vara lugn.

Du vet väl om att du även kan spärra ditt bankkort/kreditkort mot otillåtna köp. Du bekräftar då ditt köp via antingen bankdosa eller en fyrsiffrig pinkod du får via mobilen.

Vad menar du med att man kan ''spärra sitt bankkort/kreditkort mot otillåtna köp'' ?


   
SvaraCitera
alien

vincentgillarbananer: Vad menar du med att man kan ''spärra sitt bankkort/kreditkort mot otillåtna köp'' ?

Om någon skulle få tag i ditt kortnummer och din tresiffriga CVV-kod som finns på kortets baksida så kan ju kortet missbrukas dvs då kan den som får tag i dessa uppgifter handla på ditt kort. Det finns ett företag i Sverige som erbjuder att man spärrar dessa uppgifter. Hörde det för ett par år sedan på SVT och Sveriges Radio där de rekomenderade att man gjorde det. Företaget jobbar ihop med de svenska bankerna. Jag spärrade mina kort på direkten. Minns faktiskt inte idag vad företaget heter men jag kan leta om du är intresserad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

alien:

Om någon skulle få tag i ditt kortnummer och din tresiffriga CVV-kod som finns på kortets baksida så kan ju kortet missbrukas dvs då kan den som får tag i dessa uppgifter handla på ditt kort. Det finns ett företag i Sverige som erbjuder att man spärrar dessa uppgifter. Hörde det för ett par år sedan på SVT och Sveriges Radio där de rekomenderade att man gjorde det. Företaget jobbar ihop med de svenska bankerna. Jag spärrade mina kort på direkten. Minns faktiskt inte idag vad företaget heter men jag kan leta om du är intresserad.

jätte gärna, skulle vara till hjälp faktiskt!


   
SvaraCitera