Aviseringar
Rensa alla

Betala trängselskatt?


Ämnesstartare

Daybreak:

ibland så kan det hända att vissa reggplåtar inte kommer med för att de skymms, är skitiga, inte går att avläsa etc.

Tänkte tvätta bilen i helgen men jag kanske ska hoppa över det då [y]

Daybreak:

Det är lite olika priser beroende på tid, ibland 10kr ibland 15 eller som högst 20 spänn.

Ja, lyckats komma fram till det... that sucks, ska jag sitta och tänka på det också? Lika bra att betala 20 spänn för varje gång man passerar bara för att gardera sig.


   
SvaraCitera

stackarsfilur:

Ja, lyckats komma fram till det... that sucks, ska jag sitta och tänka på det också? Lika bra att betala 20 spänn för varje gång man passerar bara för att gardera sig.

Ganska säker på att det står när man passerar. Det gör det iaf på bron mellan gullmars och skanstull, det står typ 20 KR stort över där man kör, så du kan nog klara av det! [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ninjagrisen:

Ganska säker på att det står när man passerar. Det gör det iaf på bron mellan gullmars och skanstull, det står typ 20 KR stort över där man kör, så du kan nog klara av det! [y]

Det är mycket som vanligt folk klarar av men som jag misslyckas med, så jag ska inte ha för höga förväntningar. Låter lovande dock [y]


   
SvaraCitera

stackarsfilur:

Det är mycket som vanligt folk klarar av men som jag misslyckas med, så jag ska inte ha för höga förväntningar. Låter lovande dock [y]

Men om du får en räkning hem så ska det väl inte vara några problem? I believe in you [smile][cheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ninjagrisen:

Men om du får en räkning hem så ska det väl inte vara några problem? I believe in you [smile][cheers]

Nej då lär det inte vara problem... när får man den? Hur långt efteråt?


   
SvaraCitera

stackarsfilur:

Nej då lär det inte vara problem... när får man den? Hur långt efteråt?

Ingen aning faktiskt, inte klar med körkortet riktigt än [blush] men allt går väl att ta reda på.

Transportstyrelsen skickar en avi till fordonsägaren i slutet av varje månad. På avin är föregående kalendermånads passager är samlade till ett skattebeslut. Det är först när skattebeslutet är taget som det är möjligt att betala.

Skatten ska finnas på Transportstyrelsens konto för trängselskatt senast den sista i månaden efter aviseringsmånaden. Det går inte att betala vid betalstationen. Det är fordonsägaren som ansvarar för att skatten blir betald även om man inte fått någon avi. Om skatten inte betalas in i tid påförs en tilläggsavgift på 500 kronor.
( http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Trangselskatt/ )

Alltså, verkar som att du har två månader på dig att betala (nästan) precis som någon redan nämnde i tråden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ninjagrisen:

Alltså, verkar som att du har två månader på dig att betala (nästan) precis som någon redan nämnde i tråden.

Jo, läst det där tidigare, men då måste jag alltså hålla koll på hur mycket jag ska betala och sen betala in även om jag inte får avi? Jobbigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Daybreak:

Alltså han 6laxari1laxask menar på att det sitter fysiska personer som knapprar in regnummer och ibland så kan det hända att vissa reggplåtar inte kommer med för att de skymms, är skitiga, inte går att avläsa etc. Så ibland så har man tur.

Vaaa? Registreringsnumren läses väl av maskinellt av kameror? Inte fan kan det sitta en jävla massa människor och knappa in dem manuellt? [shake]


   
SvaraCitera

stackarsfilur:

Jo, läst det där tidigare, men då måste jag alltså hålla koll på hur mycket jag ska betala och sen betala in även om jag inte får avi? Jobbigt.

Men det står väl att du kommer få en avi? Eller är jag helt ute och cyklar nu?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ninjagrisen:

Det är fordonsägaren som ansvarar för att skatten blir betald även om man inte fått någon avi.

[sad]


   
SvaraCitera

stackarsfilur:

[sad]

ah, illa. men då måste man väl kunna kontakta transportstyrelsen eller whatever och ta reda på hur mycket man är skyldig. annars blir det ju jävligt jobbigt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ninjagrisen:

ah, illa. men då måste man väl kunna kontakta transportstyrelsen eller whatever och ta reda på hur mycket man är skyldig. annars blir det ju jävligt jobbigt

Jag antar det... det jag menar, onödigt krångel[tired]


   
SvaraCitera

stackarsfilur:

Jag antar det... det jag menar, onödigt krångel[tired]

Jo, jobbigt som fan. Men du får nog en avi, min pappa har iaf aldrig haft problem med det...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ninjagrisen:

Jo, jobbigt som fan. Men du får nog en avi, min pappa har iaf aldrig haft problem med det...

Dåså [y]

[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera