Aviseringar
Rensa alla

Betala tv-avgiften?


Ämnesstartare

Jag har alltid undrat vilka argument som talar om fördelarna med att betala tv-avgiften. Oftast brukar det ju vara så att man bara får höra det negativa som "jag ser ju ändå aldrig på tv", så det skulle vara intressant o höra varför man ändå ska betala den. De flesta länder i Europa har ju ändå en liknande avgift som Sverige.


   
Citera
Ämnesetiketter

indiefan:

De flesta länder i Europa har ju ändå en liknande avgift som Sverige.

Källa? Jag har för mig det var precis tvärt om ;/


   
SvaraCitera

Om man kollar - så borde man betala.
"Göra rätt för sig" kan ju vara ett argument.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

info om tv-avgiften [länkreferens korrigerad]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Såklart fungerar inte länken man länkar..men jag tror det faktiskt är så att man ska betala tv-licensen om det är så att man har en tv-mottagare oavsett om man tittar på kanalen eller inte.

Lånar wikipedia länken istället.

info om tv-avgiften


   
SvaraCitera

Betalar faktiskt inte. Tittar inte på SVT och lyssnar inte på SR så känner mig inte som en skurk. Varför vara tvungen att betala för något man inte använder?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man betalar ju om man har en tv-mottagare, och det är oavsett om man tittar på kanalerna eller inte. Men det måste väl finnas något som lockar? Vad tycker du om fotbolls-VM och OS?


   
SvaraCitera

Tycker det här är ett perfekt exempel på varför Tv-licensen antingen bör avskaffas eller göras om till att endast de som tittar på SVTs kanaler ska betala.


   
SvaraCitera
noja
 noja

Det borde i så fall göras om tycker jag. Folk brukar ju alltid säga att de aldrig tittar på SVT, vilket jag har svårt att tro på. Det måste ju finnas tillfällen då de tittar på SVT och även om det vore så att de inte tittar, så betalar man ju ändå tv-avgiften för att man har en tv-mottagare i hemmet.


   
SvaraCitera

noja:

Det borde i så fall göras om tycker jag. Folk brukar ju alltid säga att de aldrig tittar på SVT, vilket jag har svårt att tro på.

Finns många idag som inte har TV hemma alls faktiskt. Eller folk som har TV men endast använder den till att koppla in i datorn eller spela på, som jag.


   
SvaraCitera

noja:

jag. Folk brukar ju alltid säga att de aldrig tittar på SVT, vilket jag har svårt att tro på.

Varför är det så svårt att tro på? Är ju inte direkt som att SVT brukar ha särskilt bra program.


   
SvaraCitera

Det är väl trevligt att det finns reklamfri tv/radio att se på [y]

Tyvärr är det ju knappast gratis...

Dold text: alltså, menar att det inte är reklamavbrott, viss reklam kanske man skulle kunna säga att finns...


   
SvaraCitera

Buddah:

Finns många idag som inte har TV hemma alls faktiskt.

de behöver ju inte betala ändå så...


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

de behöver ju inte betala ändå så...

Har ett praktexempel på att det faktiskt är fel. När jag fortfarande hängde på Hamsterpaj så brottades en av administratörerna i Tingsrätten mot just Radiotjänst. Han hade en "TV" som datorskärm, den funkade alltså inte som vad man menar med en TV, men eftersom den var stor och hade antennuttag tyckte Radiotjänst att han skulle betala ändå. Han skickade till och med modulen där man kopplar in antennsladden, som han plockat ur "TV:n" till Radiotjänst. Men de skulle fortfarande ha pengar.


   
SvaraCitera

Buddah:

Men de skulle fortfarande ha pengar.

alla vill ha pengar![no-no]

Fast i teorin är det ju bara människor med tv som ska betala.


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

Fast i teorin är det ju bara människor med tv som ska betala.

Finns ett par fall till där dator faktiskt har räckt, så skulle jag inte lita på ;p


   
SvaraCitera