Aviseringar
Rensa alla

Betala tv-avgiften?


Buddah:

Finns ett par fall till där dator faktiskt har räckt, så skulle jag inte lita på ;p

men då har vi lämnat teorin och gått över till praktiken[party]


   
SvaraCitera

Buddah:

Men de skulle fortfarande ha pengar.

Hur gick det då? Vann han?


   
SvaraCitera

Vem fan vill inte sponsra Andra Avenyn liksom? [confused]


   
SvaraCitera

Enda anledningen jag kan komma på, det går till p3.

Annars är det alldeles för mycket som talar emot.
Jag kan räkna upp vilka program jag sett på svt de senaste tre månaderna. Det är färre än fem. Jag tänker helt enkelt inte betala tvavgift för det.

Däremot lyssnar jag mycket på radio, speciellt på jobbet och via mobilen. Men det är fortfarande en för stora siffra att betala. Jag skulle inte ha några problem alls att betala för radion på mobilen, om det var en rimlig summa som drogs automatiskt.

Det är lite samma med tvavgiften också. vore det en rimlig siffra som lades på boxerräkningen, visst. Men inte pröjsa boxerabonnemang och tvavgiften.
Som att köpa ett busskort och sen betala extra för att man inte åker på alla bussar.


   
SvaraCitera

nellnellnell:

Tycker det här är ett perfekt exempel på varför Tv-licensen antingen bör avskaffas eller göras om till att endast de som tittar på SVTs kanaler ska betala.

mjälte här på UM blev uppringda av en tant som ringde från Radiotjänst, men hon frågade ifall hon kunde återkomma senare, vilket hon sa att hon skulle. Istället kom ett kravbrev.


   
SvaraCitera

Buddah:

Finns ett par fall till där dator faktiskt har räckt, så skulle jag inte lita på ;p

Isf har de inte följt lagen kring vad som defineras som TV-mottagare. Den går såhär:

"2 § En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål. Lag (2006:798)."


   
SvaraCitera

EVIL_GENIUS_IS_BACK:

mjälte här på UM blev uppringda av en tant som ringde från Radiotjänst, men hon frågade ifall hon kunde återkomma senare, vilket hon sa att hon skulle. Istället kom ett kravbrev.

Stört. Hon har ingen TV-mottagare eller?


   
SvaraCitera

nellnellnell:

Stört. Hon har ingen TV-mottagare eller?

Vet inte, men det är inte det viktiga. Det viktiga är att de skickar kravbrev utan någon som helst anledning. Hon hade verkligen inte tid just då för att prata.


   
SvaraCitera

EVIL_GENIUS_IS_BACK:

Vet inte, men det är inte det viktiga. Det viktiga är att de skickar kravbrev utan någon som helst anledning. Hon hade verkligen inte tid just då för att prata.

Ahh jo. En kompis till mig fick ett brev där han skulle anmäla TV-innehav trots att han fortfarande bor hemma hos sina föräldrar som redan betalar TV-licens. Man behöver ju bara betala en licens per hushåll.


   
SvaraCitera

EVIL_GENIUS_IS_BACK:

"2 § En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål. Lag (2006:798)."

Tror att en dator med internet räknas också, SVT streamar ju allt sitt till exempel.


   
SvaraCitera

nellnellnell:

Ahh jo. En kompis till mig fick ett brev där han skulle anmäla TV-innehav trots att han fortfarande bor hemma hos sina föräldrar som redan betalar TV-licens. Man behöver ju bara betala en licens per hushåll.

Undrar hur lång deras utbildning är och vad den går ut på.

Buddah:

Tror att en dator med internet räknas också, SVT streamar ju allt sitt till exempel.

Varken dator eller internet är avsedd för att ta emot streamat innehåll från SVT.


   
SvaraCitera

EVIL_GENIUS_IS_BACK:

Varken dator eller internet är avsedd för att ta emot streamat innehåll från SVT.

Beror nog på vilken pejlare det är som tolkar regeln, verkar det som.


   
SvaraCitera

Jo, läste om detta förslag på DN's hemsida imorse:

URL:Error

Ska bli intressant o se vad de gör med detta, men helt klart så verkar de allra flesta enligt pollen på DN's sida att avgiften ska ingå i skatten.


   
SvaraCitera

indiefan:

Jag har alltid undrat vilka argument som talar om fördelarna med att betala tv-avgiften.

man stöder ickekomersiella kanaler bl.a


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera