Aviseringar
Rensa alla

Betalar AF böckerna??


Ämnesstartare

På måndag börjar jag en industriteknisk utbildning, en arbetsmarknadsutbildning som arbetsförmedlingen betalar. Om dom betalar utbildningen betalar dom böckerna då med??
För böckerna är väl en del av utbildningen... eller??

ÄNDRAT 2011-05-25 18:07
Jag aktivitetsstöd under studietiden, 223kr/dag (se ​här). Men ska jag betala skatt på det? Jag har fått aktivitetsstöd förut från F-kassan när jag gått hos jobbcoach och det var 135kr/dag och ingen skatt drogs från beloppet.

ÄNDRAT 2011-05-26 10:38
Litteratur/böcker betalas inte av mig.


   
Citera

Spelarn:

Intel Core i7 2600 - MSI GeForce GTX 580 - Corsair 8GB (1600MHz)

Detta är inte Sweclockers.. [wink]

Spelarn:

Om dom betalar utbildningen betalar dom böckerna då med??
För böckerna är väl en del av utbildningen... eller??

Detta är inte säkert.. Ring och fråga?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Detta är inte säkert

I vissa fall betalar man för litteraturen. http://www.lernia.se/Utbildning/Vanliga-fragor-och-svar2/Vanliga-fragor-och-svar... (fråga 5)

Jag aktivitetsstöd under studietiden, 223kr/dag (se ​här). Men ska jag betala skatt på det? Jag har fått aktivitetsstöd förut från F-kassan när jag gått hos jobbcoach och det var 135kr/dag och ingen skatt drogs från beloppet.


   
SvaraCitera

Spelarn:

Men ska jag betala skatt på det?

har bestämt för mig att snubben på AF sa att man inte betalar skatt på aktivitetsstödet.

och varför har du inte frågat om studielitteraturen där? [crazy]


   
SvaraCitera

Spelarn:

Jag aktivitetsstöd under studietiden, 223kr/dag (se ​här).

nej du behöver inte betala skatt på bidrag såklart 😛 inkomstskatt betalar man bara på förvärvsinkomst => och även om du skulle behövt betala skatt så skulle den vara på typ 150 spänn lr nåt[crazy]


   
SvaraCitera

beror väl på vad man räknar som bidrag, och vad man räknar som skatt. men jo, ibland.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

har bestämt för mig att snubben på AF sa att man inte betalar skatt på aktivitetsstödet.

Hoppas det stämmer.

enhimmelskdrog:

och varför har du inte frågat om studielitteraturen där? [crazy]

Jag vågar inte, har redan fråga dom så mycket. "Men va fan vill du nurå??!!!" kommer dom svara i så fall.

farbror gugge:

nej du behöver inte betala skatt på bidrag såklart

Leijonsparf:

beror väl på vad man räknar som bidrag, och vad man räknar som skatt. men jo, ibland.

Är aktivitetsstöd ett bidrag eller ej? Och betalar man skatt på det??

Har precis kommit tillbaka till datorn, ska fortsätta kolla på F-kassans hemsida.


   
SvaraCitera

Spelarn:

Jag vågar inte, har redan fråga dom så mycket. "Men va fan vill du nurå??!!!" kommer dom svara i så fall.

otrevliga [shake]


   
SvaraCitera

Spelarn:

Är aktivitetsstöd ett bidrag eller ej? Och betalar man skatt på det??

ingen aning, faktiskt. förmodligen så skattar du inte på det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det står så här på AF's hemsida, ​​Om du inte uppfyller villkoren för ersättning från arbetslöshetskassa får du aktivitetsstöd med 223 kronor per dag.

Och på F-kassans hemsida står det ​​Aktivitetsstöd är en skattepliktig inkomst. När du får ditt aktivitetsstöd har Försäkringskassan gjort skatteavdrag. (under skatt och deklaration)

Betyder detta att pengarna jag får som aktivitetsstöd (223kr/dag x 20dagar/månaden = 4460kr) redan är skattade?? Låter si i alla fall.

Kan nämna att jag har fått aktivitetsstöd förut från F-kassan. Då deltog jag i AF's "jobbgaranti för ungdomar"-programmet.
Fick 135kr/dagen, 20dagar/månaden = 2700kr. 2700kr sattes in på mitt konto varje månad. Ingen skatt verkar ha dragits där alltså.

Ska ringa F-kassan idag och fråga hur det ligger till egentligen.


   
SvaraCitera

Spelarn:

Betyder detta att pengarna jag får som aktivitetsstöd (223kr/dag x 20dagar/månaden = 4460kr) redan är skattade?? Låter si i alla fall.

Det låter rimligt. När man får lön från en arbetsplats får man ju nettolönen, skattad och klar, så det borde vara på ett liknande sätt även här.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Horrorshow:

Det låter rimligt.

Tycker jag med, men har hört att man ska betala skatt på pengarna. Väldigt förvirrande med tanke på vad/hur F-kassan skriver.

Hursomhelst så har jag nu fått svar på att utbildningen och litteraturen/böckerna inte betalas av mig 🙂
Bild


   
SvaraCitera