Aviseringar
Rensa alla

B12 brist? Skriv!


Ämnesstartare

Hej! Någon här som har haft b12 brist + järnbrist som har upplevt håravfall? Skriv jättegärna, jag är jätteorolig. 


   
Citera
time
 time

Japp, håravfall är väldigt vanligt. Ta järn- och b-vitamintillskott bara. Är dina nivåer riktigt låga kan du få injektioner och IV via vården. Har du kollat vilka nivåer du ligger på?


   
SvaraCitera
evene

time:
Japp, håravfall är väldigt vanligt. Ta järn- och b-vitamintillskott bara. Är dina nivåer riktigt låga kan du få injektioner och IV via vården. Har du kollat vilka nivåer du ligger på?

Eller så äter man mer kött och typ ägg


   
SvaraCitera

evene:

Eller så äter man mer kött och typ ägg

Finns även B12 i mjölk och berikad havre-/sojadryck för den som är vegetarian eller vegan

Järn finns i bl.a. kött, fisk, baljväxter (linser, ärtor, bönor etc), frön, nötter, torkad frukt och vissa grönsaker. Det rekommenderas att äta/dricka något med C-vitamin samtidigt, då tar kroppen upp järnet bättre

Men lider man av allvarlig brist bör man kolla upp det med vården och få tips därifrån, de vet bättre än ungdomar på ett internetforum. Kosttillskott kan även vara lämpligt.


   
SvaraCitera
time
 time

evene:

Eller så äter man mer kött och typ ägg

Ruttenfisk summerade detta väl. Man ska kontakta vården först och främst, kosttillskott är just tillskott till en stabil diet och inte en ersättning.


   
SvaraCitera

Hej!
Vi är tre gymnasieungdomar som ska skriva en samhällsvetenskaplig rapport om abort i Sa1a2. Era svar kommer sammanställas och sen ska vi diskutera hur ungdomar förhåller sig kring frågan. Klicka på länken nedan och svara på 9 frågor om abort för att hjälpa oss med rapporten. Svaren är självklart helt anonyma!


   
SvaraCitera

b12 finns i dom flesta energidrickor, kanske inte så bra i hög mängd men ska inte va nå farligt om man tar inom rekommenderad mängd


   
SvaraCitera

Man kan aldrig få för mycket av B12

b12-logo.jpg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:
Japp, håravfall är väldigt vanligt. Ta järn- och b-vitamintillskott bara. Är dina nivåer riktigt låga kan du få injektioner och IV via vården. Har du kollat vilka nivåer du ligger på?

Tar både Järn och b12tabletter. Men det verkar inte hjälpa så bokade tid hos doktorn då jag tror att jag behöver injektioner. När såg du att håret börja växa igen? 
Man ska ligga runt 100-450 (b12) och jag låg på 167. Järnet låg på 5,6 och det ska ligga runt 10-130. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

evene:

Eller så äter man mer kött och typ ägg

Men om kroppen inte kan ta upp vitaminer från maten så är det väl nåt fel i kroppen. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ruttenfisk:

Finns även B12 i mjölk och berikad havre-/sojadryck för den som är vegetarian eller vegan

Järn finns i bl.a. kött, fisk, baljväxter (linser, ärtor, bönor etc), frön, nötter, torkad frukt och vissa grönsaker. Det rekommenderas att äta/dricka något med C-vitamin samtidigt, då tar kroppen upp järnet bättre

Men lider man av allvarlig brist bör man kolla upp det med vården och få tips därifrån, de vet bättre än ungdomar på ett internetforum. Kosttillskott kan även vara lämpligt.

Tar faktiskt både järn och b12 tabletter men det verkar inte funka så jag bokade tid hos läkaren. Hoppas jag får injektioner eller nåt 🙂 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

handendärnissen:
b12 finns i dom flesta energidrickor, kanske inte så bra i hög mängd men ska inte va nå farligt om man tar inom rekommenderad mängd

Hmm är inte så förtjust i energidrycker och föredrar kött o fisk haha


   
SvaraCitera

lisalotta:

Tar både Järn och b12tabletter. Men det verkar inte hjälpa så bokade tid hos doktorn då jag tror att jag behöver injektioner. När såg du att håret börja växa igen? 
Man ska ligga runt 100-450 (b12) och jag låg på 167. Järnet låg på 5,6 och det ska ligga runt 10-130. 

Hej!
När jag var som sämst hade jag B12 runt 130 och ferritin (typ järn) på 4 och för mig hjälpte det med tabletter. Hoppas du slipper injektioner. Hjärta


   
SvaraCitera

Läste din andra tråd. Har du gjort flera tester? Har dina värden förbättrats något?


   
SvaraCitera
time
 time

lisalotta:

Tar både Järn och b12tabletter. Men det verkar inte hjälpa så bokade tid hos doktorn då jag tror att jag behöver injektioner. När såg du att håret börja växa igen? 
Man ska ligga runt 100-450 (b12) och jag låg på 167. Järnet låg på 5,6 och det ska ligga runt 10-130. 

Mitt hår flyger fortfarande av men jag har precis varit gravid så det är därför. Låter som att både IV för ferritinet och injektioner av B12 skulle vara något!


   
SvaraCitera