Aviseringar
Rensa alla

B12 brist? Skriv!


Ämnesstartare

WhaleTrail:

Hej!
När jag var som sämst hade jag B12 runt 130 och ferritin (typ järn) på 4 och för mig hjälpte det med tabletter. Hoppas du slipper injektioner. Hjärta

Åh du hade ganska låga nivåer o.o 
upplevde du håravfall? Isåfall när börja det växa tillbaka? HjärtaGlad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

WhaleTrail:
Läste din andra tråd. Har du gjort flera tester? Har dina värden förbättrats något?

Järnet har ökat från 5,6 till 26 på 6 månader men det är ändå lågt så fortsätter med järntabletter. B12 har jag ingen aning om, ska till läkaren på onsdag så får väl reda på hur värdena ser ut nästa vecka 🙂 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:

Mitt hår flyger fortfarande av men jag har precis varit gravid så det är därför. Låter som att både IV för ferritinet och injektioner av B12 skulle vara något!

Ja, tror också att jag behöver injektioner. Har knappt hår kvar då jag har haft låga värden sen 2014 men tog aldrig symtomen på allvar Icke!


   
SvaraCitera

lisalotta:

Åh du hade ganska låga nivåer o.o 
upplevde du håravfall? Isåfall när börja det växa tillbaka? HjärtaGlad

Nej, jag slapp det. "Bara" det klassiska med trötthet/yrsel/domningar-i-armar
-och-ben.

Lycka till på onsdag!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

WhaleTrail:

Nej, jag slapp det. "Bara" det klassiska med trötthet/yrsel/domningar-i-armar
-och-ben.

Lycka till på onsdag!

Vad skönt att du slapp det, själv är man snart flintskallig Tumme ned 
Tack! 😀


   
SvaraCitera
evene

lisalotta:

Men om kroppen inte kan ta upp vitaminer från maten så är det väl nåt fel i kroppen. 

Vissa vitaminer/mineraler behövs till största dels enbart på grund av att de ska kunna bilda nya ämne eller för att kroppen ska kunna ta upp ett visst ämne. Så det skulle kunna vara brist på någonting annat också. Gå till läkaren, förklara din situation och ta ett blodprov så kollar de det åt migHjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

evene:

Vissa vitaminer/mineraler behövs till största dels enbart på grund av att de ska kunna bilda nya ämne eller för att kroppen ska kunna ta upp ett visst ämne. Så det skulle kunna vara brist på någonting annat också. Gå till läkaren, förklara din situation och ta ett blodprov så kollar de det åt migHjärta

Jo jag vet. Hade endast järntabletter först o tog dom i ett halvår utan att nivåerna hade stigit (bara en aning, fortfarande brist) så därför gav dom mig b12 o det funkar inte heller så antingen är tabletterna för svaga för mig eller så har jag även brist på folsyra misstänker jag. Men ska till läkaren imorgon, får väl svar på vad dom kan göra åt saken denna vecka 🙂 


   
SvaraCitera
Gifted

Har for mig att man kan fa b12-brist av att anvanda lustgas. Sa sluta med det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gifted:
Har for mig att man kan fa b12-brist av att anvanda lustgas. Sa sluta med det.

Har aldrig använt lustgas haha Skeptisk


   
SvaraCitera