Aviseringar
Rensa alla

betyg


Ämnesstartare

Hur viktiga är idrott. musik & bild betyget ? [cute]


   
Citera

poäng som poäng


   
SvaraCitera

Fast de behöver inte tas med när man räknar ut snittet...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Unexpected:

poäng som poäng

precis ^^


   
SvaraCitera

Myksa:

Fast de behöver inte tas med när man räknar ut snittet...

Jo... estet måste


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Fast de behöver inte tas med när man räknar ut snittet...

Jo, om det är gymnasiet du pratar om så måste man göra det. Högstadiet också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Fast de behöver inte tas med när man räknar ut snittet...

måste man väl, iaf om man inte har mer än 2500p


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dream:

Högstadiet också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mICHE:

måste man väl, iaf om man inte har mer än 2500p

Idrott är ett kärnämne, likaså estetisk verksamhet. Därför räknas de in i betygen. Klappat och klart!


   
SvaraCitera

albins:

Hur viktiga är idrott. musik & bild betyget ? [cute]

Om jag inte minns fel så räknas idrott numera som ett grundämne, därav måste du ha godkänt.

Om jag minns fel är det lika viktigt/oviktigt som vad som helst.


   
SvaraCitera

How about.... riktigt värdelösa? [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Högstadiet:
Bild
Musik
Idrott

Om du läser ett b-språk så har du 17 olika betyg, varav 16 räknas.. Därmed kan du hoppa över någon av dem ämnerna. (om du har 17betyg med dem ämnerna).

Gymnasiet:

Idrott och Hälsa A är ett kärnämne - du MÅSTE läsa det - och för att få söka till högskolan krävs det 2500 p + 80% godkänt i kärnämnerna..
(IG är ett betyg = du får poäng för dem).
Estetisk verksamhet är också ett kärnämne(enligt http://www.gymnasiet.uddevalla.se ) och därför måste du läsa antingen bild, musik, drama eller annat estetiskt val som din skola erbjuder(samma sak här som på idrott o hälsa. Måste få 80% godkänt i alla kärnämnerna + 2500p för att få söka till högskolan)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Borgeus:

Måste få 80% godkänt i alla kärnämnerna + 2500p för att få söka till högskolan)

Har de ändrat det? Har för mig att det var 90%. Har de sänkt det? Lr spelar det någon roll vad för typ av program man pluggar på?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Daybreak:

Har de ändrat det? Har för mig att det var 90%. Har de sänkt det? Lr spelar det någon roll vad för typ av program man pluggar på?

Jag har hört att det är 80% - Har letat men hittar inte något..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Borgeus:

Jag har hört att det är 80% - Har letat men hittar inte något..

Man får nog söka på sjäva högskolerna eftersom det är oftast där de kräver sådana krav vid intagningarna t.ex :

"Att du fått slutbetyg från ett nationellt eller specialutformat program i gymnasieskolan och har lägst betyget Godkänd på kurser som motsvarar 90% av en fullständig utbildning. " Nackademin

Så man får alltså kolla upp vad var och varenda skola efter gymnasiet kräver. Man hittar inte det annars. Annars kan man ju höra med skolan i försäkerhets skull.

Men sen ska det tydligen bli ändring: (hittade det här i studera.nu)
Inför hösten 2010 krävs att du ska ha fått ett fullständigt slutbetyg från gymnasieskolan eller komvux. Du måste ha lägst betyget Godkänt på minst 2250 gymnasiepoäng och dessutom krävs det att du har lägst betyget Godkänt i kärnämneskurserna svenska eller svenska som andraspråk, engelska och matematik...
https://www.studera.nu/sokutbildning/vanligafragor/fragorochsvaromdenyaantagning...


   
SvaraCitera