Aviseringar
Rensa alla

betyg


Ämnesstartare

Daybreak:

"Att du fått slutbetyg från ett nationellt eller specialutformat program i gymnasieskolan och har lägst betyget Godkänd på kurser som motsvarar 90% av en fullständig utbildning. " Nackademin

Söka innan eller efter 2010?? :S
Vad är bäst?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Borgeus:

Söka innan eller efter 2010??

Innan! [shake]
för reglerna kommer att gälla alla som ska söka vidare till högskola/universitet hösten 2010.

"För dig som är elevi i åk 3 i gymnasiet kommer de nya reglerna att gälla om du söker till högskolan inför höstterminen år 2010 eller senare. Du bör nogrannt kontrollera vad de nya reglerna kommer att betyda för just dig, eftersom du har möjlighet att söka till högkola innan de regelrna börjar tillämpas (gälla)."

"För dig som kommer bli klar med dina studier först 2010 eller senare i Komvux kommer reglerna för antagningen från och med höstterminen 2010 gälla för att komma in på högskolan.

Dvs. måste man ha ett slutbetyg (samlat betygsdokument ger inte längre grundläggande behörighet) och du måste ha lägst Godkänt i minst 2250 gymnasiepoäng inkl kurserna Svenska A+B
(alternativt Svenska som andraspråk A+B), Engelska A och Matematik A."

"För dig kommer bli klar med sina studier före den 1 jan 2010 eller redan har avslutat dina studier och uppfyller de nuvarande kraven för de grundläggande behörigheten flre 1 jan 2010 kommer enligt övergångsregler att göra det även i fortsättningen"

Alltså ska man helst söka nu om du är klar eller kommer bli klar med utbildningen innan 2010 i alla fall.


   
SvaraCitera

albins:

Hur viktiga är idrott. musik & bild betyget

Alla betyg är vikiga oavsett ämnet. Varje betyg visar hur aktiv och duktig du är. Sen får du poäng för varje betyg, ju fler betyg desto bättre allternativ får du för andra skolor/jobb.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Daybreak:

Innan!
för reglerna kommer att gälla alla som ska söka vidare till högskola/universitet hösten 2010.

Man alltså..

man kan söka till en kurs, komma in, men vänta med att börja läsa den? Right? eller måste man söka på nytt, då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Borgeus:

man kan söka till en kurs, komma in, men vänta med att börja läsa den? Right? eller måste man söka på nytt, då?

Jag tolkar det som att man kan göra så som du skrivit fram tills det står såhär enligt övergångesbestämmelsen "25:4-regeln":

"Den som söker före den 1 januari 2008 uppfyller kraven på grundläggande behörighet för tillträde till utbildning som påbörjas på grundnivå, dock längst till och med den 31 december 2011, anses ha grundläggande behörighet för tillträde till utbildning som påbörjas på grundnivå."

Observera: att man tidigare har satt datumet 1 juli 2010 men förkortat tiden till 1 jan 2008 istället (eftersom det är då man söker till högskolorna, liksom duuh)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Daybreak:

Observera: att man tidigare har satt datumet 1 juli 2010 men förkortat tiden till 1 jan 2008 istället (eftersom det är då man söker till högskolorna, liksom duuh)

men den 1 januari 2008 har ju varit????[shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Borgeus:

men den 1 januari 2008 har ju varit????

Alltså men jag menar 1 jan 2010 (skrev fel. förlåt)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Daybreak:

Alltså men jag menar 1 jan 2010 (skrev fel. förlåt)

okey - då får jag nog börja på högskola direkt istället för att jobba i ett år.. blö.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Daybreak:

Alltså ska man helst söka nu om du är klar eller kommer bli klar med utbildningen innan 2010 i alla fall.

Ajaj, det låter inte som det blir något vidare för oss andra som ska söka in senare då..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MondayMorning:

Ajaj, det låter inte som det blir något vidare för oss andra som ska söka in senare då..

Borgeus:

okey - då får jag nog börja på högskola direkt istället för att jobba i ett år.. blö.

Fast jaaovviisst nån typ av förändring blir det ju. Men det kommer ske en "automatisk" övergång och en slags omräkning av betygen som faller kanske naturligt för de som kanske befinner sig under en pågående gymnasieutbildning eller ska börja eller nyss slutat osv. Det fanns instruktioner på hur detta skulle gå till.

Alltså jag själv är inte så himla insatt. Jag råkade på det där när jag satt och sökte av en slump. Det bästa är ju som sagt att man hör med skolan hur det här systemet ska fungera och genomföras i skolan. Det är dem som ska veta bäst och därmed dem man i första hand ska fråga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lika viktiga som alla icke-kärnämnen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Daybreak:

Alltså jag själv är inte så himla insatt. Jag råkade på det där när jag satt och sökte av en slump. Det bästa är ju som sagt att man hör med skolan hur det här systemet ska fungera och genomföras i skolan. Det är dem som ska veta bäst och därmed dem man i första hand ska fråga.

jag funderade på om jag skulle skicka mail till SYO och fråga hur detta kan påverka mig som individ?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Borgeus:

fråga hur detta kan påverka mig

Gör det, det är väl bra att vara välinformerad iaf. Skadar inte.


   
SvaraCitera

albins:

Hur viktiga är idrott.

idrott är bra för hälsan så ja, det är rätt viktigt

albins:

musik & bild betyget ? [cute]

vill jag inte säga [no-no]

Dold text: [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Borgeus:

Idrott och Hälsa A är ett kärnämne - du MÅSTE läsa det

man behöver inte räkna med sitt idrottsbetyg när man söker till högskolan


   
SvaraCitera