Aviseringar
Rensa alla

Betyg och skola| Frågor.


Ämnesstartare

Hejsan! Här är jag igen.  

Jag har en fråga inom hur man utvecklar sina svar och massa andra kunskapskravsnack.  Ni har hört att det finns i era kunskapskrav:  Enkelt, Utvecklat, Väl-utvecklat och jag tycker att jag vill ha ett exempel på hur man utvecklar sitt svar och får mer komplexa resomenang. 

Jag siktar på ett högre betyg för att kunna uppnå en bra meritvärde till:  Naturvetenskapsprogrammet I 9:an.
Det högsta jag har sätt är ungefär 270-280 antagningspoäng till att komma in I det och jag har 237.5 I 8:an.    Detta är orsaken till att jag vill förbättra mig tills 9:an så att jag kan sätta ditt en bra meritvärde.   Så,  har ni några tips eller triks för bra resoneringar och sånt?
 


   
Citera

Asså gör ditt bästa o sen frågar du läraren om feedback


   
SvaraCitera

Jag kom in på Natur


   
SvaraCitera

Bildresultat för vaselinanvänd mycket vaselin för att  smörja in dina fingrar så du kan skriva mycket. Försök att använda mycket känslor när du skriver (åtminstone på svenskan eller SO:N). Jag är inte bra på naturvetenskap så där vet jag inte. 


   
SvaraCitera

lärare gillar att man skriver mycket och gärna citerar dem på provet. 


   
SvaraCitera
Haien

Ingående, tänk "varför" och "av vilken anledning" och skriv utifrån det.

Sen behöver man inte hög poäng för att komma in på natur, 200 brukar räcka.


   
SvaraCitera
evene

Varenda gång som du skriver en uppsats eller ett svar, tänk att du förklarar det för en person som inte kan någonting om ämnet,

Säg att du skriver en uppsats om cancer, då ska du tänka som att du förklarar för en person som inte vet vad cancer är, eller något om behandlingar och konsekvener osvosv


   
SvaraCitera

Skriv från olika perspektiv! Du ska skriva en faktatext om säg politik, samhällskunskap. Någonting stort har hänt inom svensk politik och du ska skriva om det. Självklart ska du ju skriva om just händelsen, men för att bredda vyerna brukar jag utgå från andras perspektiv. Vem låg bakom händelsen, varför? Vad kan det ha funnits för motiv? Hur påverkades du av händelsen, hur kommer andra påverkas av händelsen? Finns det någon liknande händelse att referera till? Ser det likadant ut utomlands? Finns det någon slutsats att dra?

Ja, såna frågor man kan ställa sig själv om man vill förbättra skrivandet. Skriv inte allt för långt, det blir bara jobbigt att läsa. Men få in så mycket "substans" i texten som du skriver, det ska faktiskt betyda någonting. Lycka till Blink


   
SvaraCitera

Jag skulle rekommendera att du skulle kunna fråga läraren om hur din kunskapsmatris ser ut. Sen kan du se till så att du fyller upp kunskapskraven så jämt som möjligt. (Man kan ju ha A i alla kunskapskrav förutom ett E på ett och få ett D i slutbetyg).

Sen kan man ju inte prestera högt om hjärnan mår skit så ät balanserat, motionera regelbundet och sov bra (skulle även rekommendera meditation). 

Det viktigaste av allt skulle jag dock säga är din studieteknik. Det är bättre att plugga 20 min effektivt än 3 h annars. Bli medveten om hur du lär dig och vart/när du är mest fokuserad. Bakgrundsljud eller tystnad? Varmt eller vitt ljus? Morgon eller kväll? 

En bra teknik jag använder är att jag en vecka eller två innan prov ritar upp en tankekarta om ALLT jag kommer ihåg om ämnet. Sen skriver jag till med färgpenna vad jag glömde bort och gjorde en ny o.s.v.

För inlämningsuppgifter kan du fråga läraren om vilka kunskapskrav som de täcker och sen efter att du skrivit skelettet till t.ex en uppsats läsa igenom den med färska ögon (låtsas som en kompis skrev detta) och markera i matrisen vad du tycker den uppfyllt. Dethär kommer garanterat ge dig A varje gång om du spenderar din tid rätt och lever upp till din standard.

om du är underkänd i ett ämne så skulle det verkligen löna sig att bli godkänd. F -> E = +10 merit

Kul att du vill sikta högre i skolan, om du jobbar hårt och smart nog kan du göra i princip vadsomhelst 🙂 Se bara till så att du inte bränner ut, din mentala hälsa kommer alltid först <3


   
SvaraCitera


   
SvaraCitera

Vad är lägsta merit från föregående år på den skola du hade tänkt att söka till? Har du knappt 340 i merit hoppas jag att du har minst C i matte och naturvetenskapliga ämnen, för annars kommer det att bli kämpigt för dig. Vet inte om du stavade fel vad gällde de meriten du angav, 270-280, men om det är vad du hade tänkt uppnå så vill jag bara förvarna dig att inte ha för höga förväntningar. På min skola var det iallafall knappt några lärare som höjde mer än ett steg på en termin, så om du höjer dig ett betyg i varje ämne så blir det nog inte mer än sammanlagt 10-15 poäng per termin.
Hoppas iallafall allt går väl för dig! 


   
SvaraCitera

t9ilexempel om du skiver en bokrecsien så kanske du skriver att du tycker att den är intresaant men om du vill utveckal den så kan du skriav avrför du tyckrt att boken ät intresant


   
SvaraCitera