Aviseringar
Rensa alla

Betyg


Ämnesstartare

Hej,

för att få A i betyg måste man då ha alla rätt? Alltså 100% ?

detta är ett B jag fick och det är en solklar B utan att se mellan fingrarna då alla delmoment innan är avklarade. 

för att få ett A måste alla vara ifyllda?

blrjade nytt kurs och fick 90% rätt på en delorov så kanske har jag fortfarande chans för ett A.

hur många procent rött bör man ha för ett A?

Screenshot_20190803-115647.png


   
Citera
Ämnesetiketter

Förr i tiden var det ingen som fick A i betyg. I bästa fall fick man nån bokstavskombination typ VG, MVG eller ADHD. Ungdomar har det så lätt idag.


   
SvaraCitera

Det är upp till din lärare. Betygssystemet går inte ut på procent. Du skall ha visat alla moment och fyllt i alla kunskapskrav på A för att få ett A i betyg. Sedan kan det finnas lärare som inte direkt följer Skolverkets regler och ändå sätter ett betyg som egentligen inte är uppnått till 100%


   
SvaraCitera

Egentligen ska det där vara C men lärare med någon form av empati brukar sätta B i det fallet. För B ska egentligen majoriteten av delmålen ligga på A-nivå men enstaka på C-nivå. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hejjagvetintevadjagskaheta:
Egentligen ska det där vara C men lärare med någon form av empati brukar sätta B i det fallet. För B ska egentligen majoriteten av delmålen ligga på A-nivå men enstaka på C-nivå.

Hahhahah nej verkligen inte. Man måste få alla E och alla C sedan några A för att få B


   
SvaraCitera

För ett A behöver du uppfylla alla kriterierna för A-nivå (de som du ser i betygsmatrisen du skickade), men du behöver inte nödvändigtvis ha alla rätt på proven. Sen har olika lärare en tendens att sätta betygen på olika sätt, så det bästa är egentligen att du pratar med din lärare.

Men förlåt, jag har verkligen svårt att ta den där matrisen seriöst. Utförliga och nyanserade kodkommentarer? Det låter som höjden av flum, och har ingenting att göra med bra kodkvalitet.


   
SvaraCitera

alla behöver inte skriva samma inskränkta trångsynta kod som du Rutten!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ruttenfisk:
För ett A behöver du uppfylla alla kriterierna för A-nivå (de som du ser i betygsmatrisen du skickade), men du behöver inte nödvändigtvis ha alla rätt på proven. Sen har olika lärare en tendens att sätta betygen på olika sätt, så det bästa är egentligen att du pratar med din lärare.

Men förlåt, jag har verkligen svårt att ta den där matrisen seriöst. Utförliga och nyanserade kodkommentarer? Det låter som höjden av flum, och har ingenting att göra med bra kodkvalitet.

Matrisen du refererar till tar upp allt, kod och kommentarer. Kommentarer i koden = bevis på hur bra du fattat. 

att du inte behövde kommentera betyder snarare på att du haft det enkelt och lärarna inte brytt sig


   
SvaraCitera

OpiumGod:

Matrisen du refererar till tar upp allt, kod och kommentarer. Kommentarer i koden = bevis på hur bra du fattat. 

att du inte behövde kommentera betyder snarare på att du haft det enkelt och lärarna inte brytt sig

Såklart jag har behövt kommentera, och bra kommentarer är grundstenen till bra kod. Men "utförligt och nyanserat" låter väldigt fel imo. Fler kommentarer gör det inte alltid bättre, för mycket kommentering och det blir svårt att hänga med i koden.

Grundregeln jag har fått lära mig sen jag började universitetet är att varje funktion ska ha en beskrivande kommentar, men att man inuti funktioner ska undvika att kommentera i onödan. Det är enbart när det inte är uppenbart vad koden gör som man vill dokumentera (och det är i sig någonting man vill undvika, då kod gärna ska vara självdokumenterande och lätt att förstå sig på).

Det är jätteviktigt att skriva bra kommentarer, min poäng är bara att matrisen inte fokuserar alls på vad som är viktigt när det gäller att göra det. Skolverket har en tendens att applicera "utförligt och nyanserat" på alldeles för mycket, även där det inte alls hör hemma.


   
SvaraCitera

OpiumGod:

Hahhahah nej verkligen inte. Man måste få alla E och alla C sedan några A för att få B

Får du alla på C har du ju automatiskt får alla på E Blink

Många lärare (i princip alla) sätter B när man har några på A nivå och resten på C. Men enligt skolverket så ska man ha "övervägande på A-nivå" för att få B.


   
SvaraCitera

hejjagvetintevadjagskaheta:

Får du alla på C har du ju automatiskt får alla på E Blink

Många lärare (i princip alla) sätter B när man har några på A nivå och resten på C. Men enligt skolverket så ska man ha "övervägande på A-nivå" för att få B.

Det är ytterst få lärare som följer Skolverkets regler till 100% utifrån egen erfarenhet 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hejjagvetintevadjagskaheta:

Får du alla på C har du ju automatiskt får alla på E Blink

Många lärare (i princip alla) sätter B när man har några på A nivå och resten på C. Men enligt skolverket så ska man ha "övervägande på A-nivå" för att få B.

Nej nej nej nej. Nu ändrar du dig. Först skrev du enstaka på C. Om du inte klarat av en delmoment på C kommer du automatiskt att hamna på D i betyg. 

du verkar inte riktigt fatta matrisen jag skickade bild på. Jag klarade alla delmoment innan alltså E samt C och några på A. Det är en solklar B. Om jag däremot som du sa, klarade några på C men fick kanske E i ett delmoment och resten A då får man bara D i betyg.

du kan inget om betyg verkar det som.....

om jag hade fått lite högre hade jag fått alla delmoment avklarade inklusive A och då hade jag fått A i betyg.

vadå " om du får alla på C får du alla delmoment på E avklarade" det är inte så det funkar, först måste du klara av E och om du klarar av C då har du klarat av både E och C och inte tvärtom.


   
SvaraCitera

OpiumGod:

Nej nej nej nej. Nu ändrar du dig. Först skrev du enstaka på C. Om du inte klarat av en delmoment på C kommer du automatiskt att hamna på D i betyg. 

du verkar inte riktigt fatta matrisen jag skickade bild på. Jag klarade alla delmoment innan alltså E samt C och några på A. Det är en solklar B. Om jag däremot som du sa, klarade några på C men fick kanske E i ett delmoment och resten A då får man bara D i betyg.

du kan inget om betyg verkar det som.....

om jag hade fått lite högre hade jag fått alla delmoment avklarade inklusive A och då hade jag fått A i betyg.

vadå " om du får alla på C får du alla delmoment på E avklarade" det är inte så det funkar, först måste du klara av E och om du klarar av C då har du klarat av både E och C och inte tvärtom.

Det var ju just det han menade. För att få ett B måste du ha alla på C och ÖVERVÄGANDE på A. 


   
SvaraCitera

OpiumGod:

Nej nej nej nej. Nu ändrar du dig. Först skrev du enstaka på C. Om du inte klarat av en delmoment på C kommer du automatiskt att hamna på D i betyg. 

du verkar inte riktigt fatta matrisen jag skickade bild på. Jag klarade alla delmoment innan alltså E samt C och några på A. Det är en solklar B. Om jag däremot som du sa, klarade några på C men fick kanske E i ett delmoment och resten A då får man bara D i betyg.

du kan inget om betyg verkar det som.....

om jag hade fått lite högre hade jag fått alla delmoment avklarade inklusive A och då hade jag fått A i betyg.

vadå " om du får alla på C får du alla delmoment på E avklarade" det är inte så det funkar, först måste du klara av E och om du klarar av C då har du klarat av både E och C och inte tvärtom.

Läs igen så kommer du nog förstå att du och jag menar samma sak


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Malonexd:

Det var ju just det han menade. För att få ett B måste du ha alla på C och ÖVERVÄGANDE på A. 

Jag har ju det. Därför fick jag B


   
SvaraCitera