Aviseringar
Rensa alla

Betyg?


Ämnesstartare

Hejsan alla umare! Detta är mitt första inlägg så ursäkta för fel.

Det är så att jag börjar snart första terminen i 9:an. Jag har dåliga betyg och jag vet det själv, finns det några bra tips till att höja de? Har redan kommit på ett själv men vill kolla om de finns några andra bra. Jag och mina föräldrar har dagligen debatter om Läxor, skolan etc lite v de vanliga. De tjatar på mig om läxor, de känns som de jämför mig med min äldre syster som fick över medel på de flesta ämnen. Jag behöver hjälp! Hade tänkt söka till en IT utbildning. Då de är de enda Yrkesprogrammet som intresserar mig, eller Bygg .

Mina nutida betygs poäng är 182 🙁


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Alltså det enda du måste göra är att plugga hårdare/mer. Har du tur så syns det sedan på betygen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vet ej hur en räknar numera, men på min tid motsvarade 160p godkänt i alla ämnen. Var går den gränsen idag? Om 160 p fortfarande motsvarar godkänt i alla ämnen förstår jag mig inte riktigt på dina föräldrar, de borde vara nöjda. :s 

Att du personligen vill nå högre för att säkra din plats på något IT-program är väl däremot inget konstigt alls. Hur har du hittills pluggat etc? Eller pluggar du ej alls? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag minns ej, men vet att jag fick runt 170 poäng på den tiden, det var inte särskilt mycket men godkänt i allt. Gymnasiet fick sin början och ingen som lade sig i, jag fick bestämma och fick otroligt högt betyg som det kallas.

Jag tycker att ingen skall "bestämma" hur, när och vad man skall lära sig, som detta "citat" ... "Att göra något är endast bra om man gör det självmant" "citerat" överstatt ifrån engelska ifrån 50-60 talet så inte det bästa... Men strunt samma. Galen

Låt inte dina föräldrar bestämma hur/om du skall höja det, visst, du vill troligtvis få bättre betyg, det bästa som jag tror är att lära sig alternativt, att själv leta efter och forska själv, samt när det själv passar en.

Svårare i praktiken, men försök att nå ett sätt som du tycker är intressant. Om dina föräldrar vill hjälpa med läxor är det hyggligt, men låt dom inte pressa dig, det skall vara måtta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är ju så ATT jag pluggar fast jag är j*vligt slarvig med det. Och är allmänt lat ibland. TEX när det gäller plugning, skoltrött ochså så det förbättrar ju inte helheten. MEN JA jag pluggar är bara slarvig med det. Tror det är 16 ämnen så 160 borde det vara fortfarande


   
SvaraCitera

Det gäller bara att plugga hårdare/mer. Även om det är en pain in the ass...
Jag hade ett F i Spanska föra året och jag mådde skit dåligt över det så
jag pluggade hårdare/mer och var aktiv på lektionerna och nu är jag ett B i Spanska.
Det lönar sig trots allt i slutändan. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Finns bara en sak man kan göra, plugga mer! Funkar för mig Tumme upp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gör det till en vana, sätt dig och plugga 30-60 min några ggr i veckan/varje dag och var aktiv på lektionerna


   
SvaraCitera

För mig var det ganska enkelt att få mina betyg, 254,5 poäng eller så. Slöjd och Bild är två väldigt enkla ämnen. Jag spenderade en och en halv termin på min halsduk vilket var väldigt simpelt och fick ett C eller B för det. På bilden gällde det bara att arbeta och engagera dig medans dom andra klownar omkring. SO-ämnen går också enkelt om man är intresserad.

Men väldigt viktigt är att ha en bra attytid och vara på bra fot med lärarna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hundra procent närvaro och att vara aktiv på lektionerna. sen behöver du inte ha a i alla ämnen beroende på vad du ska söka.


   
SvaraCitera
duden

Planering, vara aktiv på lektionerna är viktigt och att man sätter mål. Till exampel kan du kolla vad IT hade för intagningspoäng och sedan sätta ett poängmål som är lite högre än det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Plugga , plugga , plugga. Försök se det intressant då det blir myyyycket änklare att få in det i huvudet då 🙂


   
SvaraCitera