Aviseringar
Rensa alla

Betygsfixering


Ämnesstartare

Riksdagen biföll propositionen om den nya gymnasiereformen den 21 oktober. Det innebär alltså bland annat att om alliansen blir omvald kommer elever i gymnasiet få A-F betyg och linjerna kommer ändras om från och med höstterminen 2011. Alltså kommer ni som går i 8an nu få en ny betygsskala om regeringen blir omvald. Och det är väl inget direkt fel med en ny betygsskala, eller vad tycker ni?

Jag tycker i alla fall verkligen att vi borde ändra om mycket i skolsystemet. Visst, ge mindre barn betyg. Jag tror inte de tar skada av det men jag tror ändå inte att det är det som är själva superlösningen på ”flummskolan”.

Men när det gäller gymnasiet borde det verkligen ändras om. Det är helt sjukt att någon som verkligen har en fallenhet för matte, kemi, fysik etc. inte ska kunna komma in på t.ex. läkarlinjen för att denne har ett VG i typ idrott eller estetisk verksamhet. Vi borde skriva personliga ansökan till universiteten och de borde gå framförallt efter hur bra betyg man har i ämnena som är aktuella för den linje man söker.

Hade man även skrivit en ansökningsuppsats hade det visat på vad man faktiskt kan. Eller om man hade något antagningsprov på vissa linjer. Då hade man behövt ha kunskapen för att komma in på linjen och inte betygen, vilket hade gjort att flumskolor som delar ut massa MVG hade minskat. Eleverna hade ju insett att de som går där inte lär sig något och det är kunskapen man ska ha när man söker till universitetet, inte betygen.

Betyg är viktiga för att visa elever på vilken nivå de ligger, de ska inte vara avgörande för om man kommer in eller inte. Hade man satt kunskapen i fokus hade självklart skolan inte varit lika betygsfixerad.

Jag tror alltså inte att fler betygssteg kommer minska fixeringen och jag tror inte att betyg i lägre åldrar kommer öka fixeringen som alla säger. Det är när man väl går ut gymnasiet som betygen faktiskt är värda något (eller alldeles för mycket) och det är det som borde ändras.


   
Citera
Ämnesstartare

Betyg [n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Betyg

Ska bara visa hur man ligger till och inte vara avgörande i den utsträckning de är idag :@


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Betyg är åt helvete när typ festfixning A ger mer poäng än matte E


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Budolicious:

Betyg är åt helvete när typ festfixning A ger mer poäng än matte E

Ma E ger väl meritpoäng? Gillar inte att jag behöver fråga det, men är det där en kurs? Dold text: (Skulle mycket väl kunna vara det man har ju har hört talas om riktigt konstiga kurser lol)


   
SvaraCitera

Betyg har kommit att spegla fel typ av "kunskaper".

Skilj mellan kompetens, kunnande och vetande.

Läsvärd text (sista texten utav fem):

http://www8.umu.se/edmeas/hprov/senasteprovet/las.pdf


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

Ma E ger väl meritpoäng?

Väldigt få (om ens någon?) utbildning som kräver Ma E?

soimpolite:

Gillar inte att jag behöver fråga det, men är det där en kurs?

Fanns inte på min skola, men har läst om andra som haft det. Men det finns ju oseriösa kurser på alla skolor, typ.


   
SvaraCitera

Det som är positivt med att sätta betyg på barn i lägre ålder är enligt mig att individen vet var den ligger till i varje ämne som den läser.
Dock är ju olika lärare så fruktansvärt olika i sin betygsättning. Nästan alla lärare som jag har haft har tolkat betygsmål på olika sett och detta blir ju självklart inte rättvist för eleven.
Håller med dig om betygsfixeringen vad gäller intagning på utbildningar, jag tycker att det är viktigt att man har något sorts krav på betyg, men att tro att en människa blir en bättre läkare än någon annan bara för att den har MVG i alla ämnen är fel. Samma sak gäller vissa andra yrken, exempelvis psykolog. Det hade varit bra om det gjordes ett urval där man fick gå igenom ett lämplighetstest eller liknande inför dessa utbildningar.

Dock vill ju regeringen även att man inte ska kunna läsa upp betyg i framtiden. Detta är ju missgynnande för dem som exempelvis haft en svacka under gymnasietiden och sedan inte kommer in på önskad utbildning pga. för låga betyg. Även mognad kan påverka hur bra man presterar i skolan. Säg att man exempelvis har jättesvårt för matte när man är tonåring men att det släpper när man blivit äldre - ska man då inte ha chansen att läsa upp sina betyg?


   
SvaraCitera

Budolicious:

Väldigt få (om ens någon?) utbildning som kräver Ma E?

civilingenjör


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Budolicious:

Väldigt få (om ens någon?) utbildning som kräver Ma E?

Det är ju ifall utbildningen inte kräver kursen som man får meritpoäng. Eller hur menar du?

Budolicious:

Fanns inte på min skola, men har läst om andra som haft det. Men det finns ju oseriösa kurser på alla skolor, typ.

Inte alla, men många. Det kommer ju dock skärpas i gymnasiereformen...

shajjn:

Betyg har kommit att spegla fel typ av "kunskaper".

Skilj mellan kompetens, kunnande och vetande.

Ska läsa!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hatsumi:

civilingenjör

Kanske på vissa skolor.

soimpolite:

Det är ju ifall utbildningen inte kräver kursen som man får meritpoäng. Eller hur menar du?

humhum, vetefan vad jag menar längre. Har ingen vidare koll på betygen då det inte påverkar mig : >


   
SvaraCitera

soimpolite:

Det är ju ifall utbildningen inte kräver kursen som man får meritpoäng. Eller hur menar du?

Jag kanske missförstod dig :p
men i övrigt, du får meritpoäng för kurser i matte och språk över steg 3 som du läser som inte ingår i din obligatoriska kursplan.
om du ex. går sam-sam och läser Ma C (du "behöver" bara läsa ma B på sam-sam) får du 0,5 meritpoäng för det. går du natur ingår dock ma E i din kursplan och du får således inga meritpoäng.
Man kan även få meritpoäng för enstaka kurser om de kurserna kan tillgodoräknas på den utbildningen du senare väljer.
Tex. (detta är ett påhittat exempel) du har läst psykologi A+B och det ger dig 0,25 meritpoäng var när du läser till socionom, men du hade inte fått några poäng om du valt att bli brandman.


   
SvaraCitera

Budolicious:

Kanske på vissa skolor.

chalmers tror jag, och KTH


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hatsumi:

men i övrigt, du får meritpoäng för kurser i matte och språk över steg 3 som du läser som inte ingår i din obligatoriska kursplan.

Stämmer väl inte? Läser man en kurs som ingår som t.ex. karaktärsämne i ens kursplan men som inte behövs till linjen man söker så får man meritpoäng.

hatsumi:

går du natur ingår dock ma E i din kursplan och du får således inga meritpoäng.

Jo? Det beror ju på vad man söker.

hatsumi:

Tex. (detta är ett påhittat exempel) du har läst psykologi A+B och det ger dig 0,25 meritpoäng var när du läser till socionom, men du hade inte fått några poäng om du valt att bli brandman.

Det är meritpoäng för områdeskurser.
Dock får man alltid meritpoäng för matte, engelska och moderna språk (om de inte krävs på den linjen man söker).

Budolicious:

humhum, vetefan vad jag menar längre. Har ingen vidare koll på betygen då det inte påverkar mig : >

Okej 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

Det är ju ifall utbildningen inte kräver kursen som man får meritpoäng.

Det är ju det mest korkade av allt bland alla de ändringar regeringen gjort. En som ska gå psykologlinjen har större chans att komma in om den läst spanska steg 3 liksom. Hur jävla smart är det att ge extra meritpoäng på kurser som är totalt onödiga för den utbildningen man ska gå?!


   
SvaraCitera