Aviseringar
Rensa alla

Betygsfixering


Ämnesstartare

Betyg öht känns ganska föråldrat.


   
SvaraCitera

soimpolite:

(om de inte krävs på den linjen man söker).

haha jag måste ha fått det om bakfoten :p sorry!
måste bara fråga dådå, varför har min studievägledare tutat i mig att jag får meritpoäng för min spanska steg 3 samt om jag läser ma C vad jag än söker sen? 😛 (han är visserligen förvirrad)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hatsumi:

jag tycker att det är viktigt att man har något sorts krav på betyg

Finns ju redan. Dock funkar det ju inte, alltså får man ändra om själva systemet istället. Eller hur menar du att de nya kraven skulle se ut på betygen...?

hatsumi:

Dock vill ju regeringen även att man inte ska kunna läsa upp betyg i framtiden.

Och hade man då skrivit ansökningsuppsatser och gjort intagningsprov hade vi inte haft problemet för då hade inte betygen spelat lika stor roll utan kunskapen hade varit det viktiga.

framtidstron:

Det är ju det mest korkade av allt bland alla de ändringar regeringen gjort. En som ska gå psykologlinjen har större chans att komma in om den läst spanska steg 3 liksom. Hur jävla smart är det att ge extra meritpoäng på kurser som är totalt onödiga för den utbildningen man ska gå?!

Det kan ju diskuteras om man ens har nytta av Ma A osv. Språk, matte och engelska känns som ganska viktga ämnen, inte minst för människors allmänbildning. Allting är ju inte förberedande. En viss bredd måste finnas på gymnasiet. Och jag tror att det är ganska bra att man ger meritpoäng för vissa kurser så att fler elever väljer dem...

Slyna:

Betyg öht känns ganska föråldrat.

Hur då?


   
SvaraCitera

soimpolite:

Eller hur menar du att de nya kraven skulle se ut på betygen...?

Nej, jag menade bara att jag tycker att det är viktigt att man har hyffsade betyg för vissa utbildningar, tex inom sjukvården, psykiatrin, omsorg etc.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hatsumi:

haha jag måste ha fått det om bakfoten :p sorry!
måste bara fråga dådå, varför har min studievägledare tutat i mig att jag får meritpoäng för min spanska steg 3 samt om jag läser ma C vad jag än söker sen? 😛 (han är visserligen förvirrad)

Ingen av de kurserna är garanterade att ge dig meritpoäng. Det beror som sagt på vad du söker till senare. Men går du t.ex. samhäll så är det ju inte så många samhällsvetenskapliga linjer som kräver Ma C och då får du således meritpoäng. Och jag kan tänka mig att det finns någon språklinje som har steg 3 i språk som behörighetskrav, men han tänkte väl att du inte skulle söka till den...

Vilken linje går du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

Och jag tror att det är ganska bra att man ger meritpoäng för vissa kurser så att fler elever väljer dem...

Jag tror inte det är ett bra sätt när det senare handlar om personers framtid, bara för att motivera dem till att läsa lite extra språk eller matte. Dessutom säger hela denna idé att vissa kunskaper ska värderas högre än andra, att vissa typer av intelligenser ska ha det lättare för att just deras ämnen ger meritpoäng. det gillar jag inte heller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hatsumi:

Nej, jag menade bara att jag tycker att det är viktigt att man har hyffsade betyg för vissa utbildningar, tex inom sjukvården, psykiatrin, omsorg etc.

Kunde ju funnits en gräns för vad man ska ha så att personerna är hyfsat allmänbildade. Kanske 16-17. Men har jag 19 och du 18 ska inte jag komma in och inte du automatiskt utan det ska främst ett test vid läkarlinjen avgöra, plus ansökan och rekommendationsbrev etc.


   
SvaraCitera

soimpolite:

Vilken linje går du?

sam-sam, men bytte från en specialinriktining nu till tvåan, så har läst rättskunskap och digitalt foto. går individuellt program så att säga då jag har klippt och klistrat i kursplanen.

soimpolite:

Kunde ju funnits en gräns för vad man ska ha så att personerna är hyfsat allmänbildade.

det var det jag menade. jag tycker att dagens system är dåligt fungerande, men jag tycker inte heller att man ska slopa alla krav på betyg eller betyg i sig. betyg säger faktiskt en del om vad man kan, MEN bara en del. och som jag skrev tidigare kan det hända att man utvecklas och ändrar mål i livet, och har man då redan failat (i jämförelse med kraven på utbildningen) i vissa ämnen ska ens drömmar inte krossas för det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

Hur då?

Det bevisar inte direkt någonting.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hatsumi:

men jag tycker inte heller att man ska slopa alla krav på betyg eller betyg i sig.

Det har jag inte påstått. Bara att de inte ska vara lika avgörande som de är idag. kunskapen ska vara mer värd än betygen.

Slyna:

Det bevisar inte direkt någonting.

Jo


   
SvaraCitera

soimpolite:

Bara att de inte ska vara lika avgörande som de är idag. kunskapen ska vara mer värd än betygen.

Det var ju precis det jag sa?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hatsumi:

Det var ju precis det jag sa?

hatsumi:

men jag tycker inte heller att man ska slopa alla krav på betyg eller betyg i sig.

soimpolite:

Det har jag inte påstått.


   
SvaraCitera

soimpolite:

jag tycker inte heller att man ska slopa alla krav på betyg eller betyg i sig.

jag menade att man inte ska kunna komma in var som helst om man har IG i 20% av sina ämnen. jag tycker att man ska ha krav på kanske VG i vissa utvalda ämnen alternativt en individuell bedömning av betygen man gått ut med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hatsumi:

jag menade att man inte ska kunna komma in var som helst om man har IG i 20% av sina ämnen

det menade inte jag heller som jag skrev

hatsumi:

jag tycker att man ska ha krav på kanske VG i vissa utvalda ämnen alternativt en individuell bedömning av betygen man gått ut med.

men det är ju samma sak som jag skrev i princip


   
SvaraCitera

soimpolite:

det menade inte jag heller som jag skrev

nej, men jag FATTADE ju det :p försökte ju bara hålla med dig [sad]

-->

soimpolite:

men det är ju samma sak som jag skrev i princip


   
SvaraCitera