Aviseringar
Rensa alla

Bibeln skriven av gudomlig inspiration...?


hixaren:

Njae, Johannes, Matteus, Marcus och Lukas var väl Jesus lärjungar?
Eller?

Kommer inte ihåg alla lärjungarna i huvudet, men det är mycket möjligt att några av dom hette så, men det var definitivt inte dom som skrev evangelierna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sweetheart from hell:

Kommer inte ihåg alla lärjungarna i huvudet, men det är mycket möjligt att några av dom hette så, men det var definitivt inte dom som skrev evangelierna.

Hmm, var det inte så att Johannes, Matteus, Marcus och Lukas var jesu lärjungar och skrev evangelierna, men att Paulus, som skrev de flesta av breven...Men det jag undrade är var han personligt vägledd av Gud genom uppenbarelser eller ngt i den stilen?


   
SvaraCitera

Misael:

Ja, den är författad av Gud genom sina utvalda profeter, och det gäller hela bibeln.

Då erkänner du ju Katolska Kyrkan auktoritet.

Det var nämligen Katolska Kyrkan som nedtecknade Bibeln, som ett resultat utav den Heliga Traditionen.

...och då Bibeln är från Katolska Kyrkan, varför nöja sig med någonting än originalet? [wink]

(På ren svenska, varför välja en blek kopia av Kyrka annat än den som Gud själv instiftade, den Heliga Katolska och Apostoliska Kyrkan med påve Benediktus XVI som Petrus efterträdare? )


   
SvaraCitera

hixaren:

Johannes, Matteus, Marcus och Lukas

De skrev INTE evangelierna. Alla evangelierna är skriva långt efter Jesus död, av människor som garanterat inte hade träffat Jesus.

Paulusbreven är den äldsta delen i NT, och han skriver helt enkelt till olika församlingar i världen och berättar för dom hur dom ska leva och sånt. Och eftersom jag inte tror på Gud så måste jag nog säga att nej, det var ingen gudomlig inspiration inblandad... Men på vägen till Damaskus hände iaf nånting, då han omvände sig till kristendomen. Enligt Apostlagärningarna (tror jag) så fick han se ett ljussken och hörde Jesus röst, och sen förlorade han synen i några dagar och blev sen väldigt kristen... Men personligen tror jag inte att Gud var inblandad i det heller.


   
SvaraCitera
Misael

minutz3:

Då erkänner du ju Katolska Kyrkan auktoritet.

Det var nämligen Katolska Kyrkan som nedtecknade Bibeln, som ett resultat utav den Heliga Traditionen.

...och då Bibeln är från Katolska Kyrkan, varför nöja sig med någonting än originalet?

Men är du på riktigt?! Guds auktoritet. Det är den enda auktoritet jag erkänner. Inte någon människas. Och absolut inte Katolska Kyrkans auktoritet som har slaktat människor på löpande band när dom inte trott på den katolska tron.


   
SvaraCitera

Misael:

Guds auktoritet. Det är den enda auktoritet jag erkänner.

Då borde du vara katolik.
GUD grundade och styr över den Katolska Kyrkan till Tidens Ände.
Det har Han själv lovat.

Läs Bibeln.


   
SvaraCitera

ohYEA_:

Det är väl Jesus lärljungar som skrivit ner allt?

ohYEA_:

Men jag menar GT..

Är ju skriven långt innan Jesus?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sweetheart from hell:

.

Okej[crazy] Tack, fått lite mer klarhet i det nu iaf.[smile]


   
SvaraCitera
Misael

minutz3:

Då borde du vara katolik.
GUD grundade och styr över den Katolska Kyrkan till Tidens Ände.
Det har Han själv lovat.

Läs Bibeln.

Jag skulle aldrig i mitt liv bli en katolik. Det finns för mycket traditioner och påståenden i den tron som rakt säger emot Bibeln.

Jag läser bibeln varje dag. Det står ingenting om att någon har grundat en katolsk kyrka någonstans i bibeln. Hittar inte ens ordet katolik. Långsökt förklaring.


   
SvaraCitera

Stronghold:

Är ju skriven långt innan Jesus?

Är GT skriven innan Jesus? O_o ... Hur kan man då följa den som kristen?


   
SvaraCitera

ohYEA_:

Är GT skriven innan Jesus? O_o ... Hur kan man då följa den som kristen?

Det är Guds ord?
Och dom följer ju mer det nya då det är hela Jesus stucket.


   
SvaraCitera

Stronghold:

Det är Guds ord?
Och dom följer ju mer det nya då det är hela Jesus stucket.

Vem har skrivit GT? Och vem har förnyat den till NT?


   
SvaraCitera

Misael:

Det finns för mycket traditioner och påståenden i den tron som rakt säger emot Bibeln.

Traditionen grundades av Jesus Kristus själv, och Bibeln är en konsekvens utav den.

Misael:

Det står ingenting om att någon har grundat en katolsk kyrka någonstans i bibeln.

Bibelcitatet Matt 16:18-19 där Jesus säger till Petrus: "Och jag säger dig att du är Petrus, Klippan, och på den klippan skall jag bygga min kyrka, och dödsrikets portar skall aldrig få makt över den. Jag skall ge dig nycklarna till himmelriket. Allt du binder på jorden skall vara bundet i himlen, och allt du löser på jorden skall vara löst i himlen." tycker jag är ganska övertydligt... [rolleyes]


   
SvaraCitera
Misael

minutz3:

Traditionen grundades av Jesus Kristus själv, och Bibeln är en konsekvens utav den.

Du svamlar. Jesus har aldrig framhållit att man ska fira hans födelse t ex. Paulus framhåller att det finns bara EN medlare mellan Gud och människorna och det är Jesus. Medan katoliker ber via helgon fast bibeln inte stöder en sådan uppfattning. Vad mera kan tilläggas är att påvar genom tiderna har välsignat arméer, vapen och krig. Absolut inget Jesus eller Gud godkänner. Så tyvärr, katolicismen är waaaayyy off när det gäller att följa Guds bud och Jesu uppmaningar.

minutz3:

Bibelcitatet Matt 16:18-19

Jesus sade först: ”Jag säger dig: Du är Petrus.” Betyder detta att Guds Son nu bytte samtalsämne och övergick från att tala om sin egen identitet till att tala om Petrus’ identitet? Så tycks det inte ha förhållit sig. Varför inte? Jo, bibelns skildring säger att sedan Jesus riktat dessa ord till Petrus, ”förmanade han lärjungarna allvarligt att inte säga till någon att han var den Smorde”. (Matt. 16:20) Hela innebörden i det han talade om fortsatte alltså att vara vem Jesus, ”Människosonen”, var.

Men vad menade Jesus då han sade: ”Du är Petrus”? ”Simon, Jonas son”, bar inte från början namnet Petrus. Han fick det namnet av Guds Son, då denne kallade honom till att bli en lärjunge. I Johannes 1:42 läser vi: ”När Jesus såg på honom, sade han: ’Du är Simon, Johannes’ [Jonas] son; du skall kallas Kefas’ (som översätts Petrus).” Precis som Simon Petrus korrekt hade identifierat Jesus som ”den Smorde, den levande Gudens Son”, så identifierade Jesus nu Simon med det namn han hade gett honom, ”Petrus”. Med tanke på hur Simon just bekänt sin tro på Jesus var namnet ”Petrus” (som betyder ”sten” eller ”klippa”, dvs. en enskild sten eller ett klippblock) mycket passande. Det visade att Simon i den övertygelse han gett uttryck åt hade samma fasthet och stabilitet som kännetecknar sten, varför han kunde vara Guds Son till god tjänst. Namnet ”Petrus” identifierade Simon såsom den han var, precis lika korrekt som uttrycket ”den Smorde, den levande Gudens Son”, identifierade Jesus.

Men Guds Son fortsatte inte sedan med att säga: Och på dig, Petrus, skall jag bygga min församling. Nej. Han sade: ”På denna klippa skall jag bygga min församling.” Eftersom samtalet gällde Jesu identitet, måste ”klippan” ha varit den som Petrus bekände såsom ”den Smorde, den levande Gudens Son”. Jesus menade med andra ord: På den klippa, som du Petrus bekänner, skall jag bygga min församling.

Denna förståelse av saken bekräftas också av att Jesus sade att ”hades’ portar skall inte bli den [församlingen] övermäktiga”. I en uppenbarelse till aposteln Johannes säger Guds Son: ”Jag har nycklarna till döden och till hades.” (Upp. 1:18) Eftersom församlingen är byggd på den som kan befria dess medlemmar från hades och döden, kan den följaktligen inte övermannas av hades eller för beständigt bli kvarhållen där.

”Himmelrikets nycklar”, som gavs åt Petrus, kan uppenbarligen inte ha varit ”nycklarna till döden och till hades”. De måste ha haft att göra med att öppna möjligheten för enskilda individer att komma in i himmelriket. Jesu ord i Lukas 11:52 pekar på vad dessa ”nycklar” är. Han sade till judarnas religiösa ledare, som vägrade att ta vara på himmelrikets möjligheter: ”Ni har tagit bort kunskapens nyckel; själva har ni inte kommit in, och dem som var på väg in har ni hindrat!” I enlighet med att ”nycklar” anförtroddes åt Petrus var det denne apostel som på pingstdagen år 33 v.t. förmedlade kunskap till de församlade judarna och judiska proselyterna om hur de skulle kunna komma in i himmelriket, och år 36 v.t. var det han som förmedlade denna livsviktiga kunskap till de första hedningar som blev omvända till kristendomen, Kornelius och hans husfolk, såväl som hans nära vänner. — Apg. 2:14—41; 10:19—48.

Andra delar av bibeln ger ytterligare bevis för att klippan utan tvivel är Kristus. Aposteln Petrus säger att hans medtroende ”kommer till honom [Kristus] som till en levande sten, som väl är förkastad av människor, men är utvald, dyrbar, för Gud”. Dessa kristna blir ”som levande stenar uppbyggda som ett andligt hus”. (1 Petr. 2:4, 5) Aposteln Paulus framhöll samma sak, då han skrev till de kristna i Efesus: ”Ni har blivit uppbyggda på apostlarnas och profeternas grundval, medan Kristus Jesus själv är grundhörnstenen.” (Ef. 2:20) Paulus skrev följande om den klippa, från vilken israeliterna på två olika platser fick vatten genom ett underverk: ”De brukade dricka av den andliga klippa som följde dem, och den klippan var liktydig med [var en profetisk förebild till] den Smorde.” — 1 Kor. 10:4; 2 Mos. 17:5—7; 4 Mos. 20:1—11.

Skriftens samfällda vittnesbörd visar alltså tydligt och klart att Jesus, han som Petrus bekände vara ”den Smorde, den levande Gudens Son”, är klippan. Det är på honom församlingen är byggd, och apostlarna, däribland Petrus, tjänar som en andrahandsgrundval.


   
SvaraCitera

Gud har skrivit bibeln, det vet alla. PUNK SLUT!


   
SvaraCitera