Aviseringar
Rensa alla

Bidragstagare jobbar åt kommunen


Ämnesstartare

Hej allvetare!
Jag har en ny tråd till er, jag vill höra era tankar och teorier.
I denna tråd uttrycker jag mig förståndshandikappat så att alla ska förstå vad jag skriver.

För att få pengar från soc, dvs existensminimum så måste man jobba 100% dvs heltid åt kommunen.
Det kan man ju tycka är lite lame, för detta behöver inte vara meriterande eller liknande, man kan kratta löv på heltid utan att få någon form av papper eller bevis på att man gjort det.

Att man ska sysselsättas håller jag med om och det är bara bra, men det borde enligt min mening vara prio på att skaffa sig ett jobb istället för att jobba osynligt för kommunen.
Om det var meriterande så hade jag inte funderat öht, allt som kan ge mig plus på papper är jävligt bra.

Förra månaden behövde jag hjälp för att kunna leva mänskligt och normalt, det fattades dock bara 700 kr för att jag skulle komma upp i denna summa som kallas för existensminimum.
Dock så är 700 spänn mycket pengar när man har väldigt lite.

För detta så skulle jag arbeta heltid åt kommunen.
Hur lame? Inte ens 50% eller liknande, nej, det skulle jobbas heltid för 700 kronor.

Låt mig understryka att jag inte anser att det är fel att man som bidragstagare ska sysselsättas.

Vad har ni för teorier om detta kära um-barn?
Vad tycker ni, hur känner ni?


   
Citera
Åtta

Skulle se det som mer rimligt att arbetet man utför åt kommunen står i proportion till hur mycket pengar man får.

Så om existensminimum ligger på 3700 och du behöver få 700 kronor i stöd så skulle du då behöva arbeta ~19%.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Skulle se det som mer rimligt att arbetet man utför åt kommunen står i proportion till hur mycket pengar man får.

Så om existensminimum ligger på 3700 och du behöver få 700 kronor i stöd så skulle du då behöva arbeta ~19%.

Ja, så känner jag med.
Det är helt rätt och riktigt att man ska arbeta för den summan man får, men 100% för 700 kr tycker jag personligen gränsar till en smula kränkande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag antar att du med heltid menar åtta timmar om dagen under vardagar. Så kommunen vill att du ska jobba för en timlön på 4,4 kronor? Det låter ju... anmärkningsvärt idiotiskt, faktiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Jag antar att du med heltid menar åtta timmar om dagen under vardagar.

yes!

mediakatt:

Så kommunen vill att du ska jobba för en timlön på 4,4 kronor? Det låter ju... anmärkningsvärt idiotiskt, faktiskt.

och yes igen. jag försökte få detta förklarat, hur det motiveras och hur det kan få gå till så, jag fick ingen vidare förklaring, det bara var så helt enkelt.


   
SvaraCitera

Åtta:

Skulle se det som mer rimligt att arbetet man utför åt kommunen står i proportion till hur mycket pengar man får.

Håller med.

sockerfritt:

Det är helt rätt och riktigt att man ska arbeta för den summan man får, men 100% för 700 kr tycker jag personligen gränsar till en smula kränkande.

Känns lite som "ocker" utnyttjande för att få billig arbetskraft.

sockerfritt:

mediakatt: Så kommunen vill att du ska jobba för en timlön på 4,4 kronor? Det låter ju... anmärkningsvärt idiotiskt, faktiskt.
och yes igen. jag försökte få detta förklarat, hur det motiveras och hur det kan få gå till så, jag fick ingen vidare förklaring, det bara var så helt enkelt.

definitivt ocker då enligt mig......


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sockerfritt:

och yes igen. jag försökte få detta förklarat, hur det motiveras och hur det kan få gå till så, jag fick ingen vidare förklaring, det bara var så helt enkelt.

Det är ju bara idiotiskt. Har du ett jobb eller så?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jucka:

ocker

Är jag efterbliven som inte vet vad det är? 🙁


   
SvaraCitera

sockerfritt:

Är jag efterbliven som inte vet vad det är? 🙁

"Ocker är enligt svensk rätt ett brott som består i att någon utnyttjar annans trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroendeställning till att bereda sig förmån"
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ocker

Enligt mig så känns det som kommunen utnyttjar dig som är i beroendeställning till dom för billig arbetskraft.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Det är ju bara idiotiskt. Har du ett jobb eller så?

Jag hade! Nu är jag arbetslös.

Det är också så att om man arbetar men inte kommer upp i en mänsklig summa så att man behöver bidrag även ska arbeta HELTID åt kommunen.
Låt säga att jag extraarbetar kvällstid för 85 kr i timmen så ofta tillfälle ges men inte kommer upp i existensminumum, då ska jag först dagtid, 8 timmar, arbeta åt kommunen och sedan jobba på mitt kvällsjobb.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Jucka:

Ocker är enligt svensk rätt ett brott som består i att någon utnyttjar annans trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroendeställning till att bereda sig förmån"

Tack!

Jucka:

Enligt mig så känns det som kommunen utnyttjar dig som är i beroendeställning till dom för billig arbetskraft.

Ja det tycker jag med, det känns frustrerande att jag inte kan göra ett skit åt det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sockerfritt:

Jag hade! Nu är jag arbetslös.

Då tycker man ju att de kunde be dig göra något som faktiskt främjar din möjligheter att få ett nytt arbete istället. I det senare fallet så är det ju idiotiskt att folk ska få det svårare att sköta det jobb de redan har.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Då tycker man ju att de kunde be dig göra något som faktiskt främjar din möjligheter att få ett nytt arbete istället.

Ja, jag har framfört att det borde vara meriterande men den där kalla handen kom upp direkt.
Jag får inga papper på det arbete jag gör för kommunen, jag ser således ut som att jag inte gjort ett skit under tiden då jag levde på bidrag och det i sig är ju inte direkt bra i ett CV.

mediakatt:

I det senare fallet så är det ju idiotiskt att folk ska få det svårare att sköta det jobb de redan har.

Oja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fan vad elakt att tvinga dig jobba heltid 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Härligt att statarsystemet gjort comeback


   
SvaraCitera

Alltså. Jävla puckat, detta. I vilken kommun bor du?


   
SvaraCitera