Forumet - Bil

Bil

191 0 10
Jag är STOR bilälskare och köpte min första bil när jag var 16 år och körde med på landet där mina föräldrar bor. När jag sedan fick körkort för bil bara någon månad efter jag fyllt 18 år så köpte jag min Saab 9-5 Aero kombi som jag fortfarande har kvar. Går som en klocka och klassas av många som en raritet eftersom den i princip är helt rostfri. Tumme upp  Mycket glad  Hjärta

Gillar alla typer av bilar och åker mycket på bilutställningar och bilträffar men är extremt misstänksam på dagens nyproducerade bilar som både har tveksamt rostskydd och ännu värre extremt mycket maskinskador och krånglande elektronik. Som märkligt nog drabbar bilar som Porsche och BMW betydligt oftare än vad det drabbar ex asiatiska bilar.

Att man inte kan öppna en bil mekaniskt om batteriet har stått och laddat ur utan att man måste slå sönder en ruta för att komma in i bilen är ju naturligtvis helt åt helvete.  Arg

Vi Bilägare: Bilarna som går sönder minst och mest

Länsförsäkringars maskinskaderapport är skrämmande (PDF-fil)

maskinskaderapport2017.png

Spana också in:


Dindoonuffin:
Vilka är det som kör Kia? Äldre. Vilka kör BMW? Och hur körs de? Exakt. Och det visar sig i statistiken. 
Fast motorfel har inte med hur man kör. Absolut kan det påverka hur man kör för hur mycket man kör och hur man kör. Så ja, sådant spelar in.
Vissa äldre kan köra mycket, som min Mormor granne, hon daglighandlar. Min Mormor kör nog ganska mycket lite beroende på, säkert 3 gånger i veckan i alla fall.
Unga kör väl mycket mer visserligen, då slits bilen och då ser det sämre ut i statistiken. Det vore roligt om man tog med det i beräkningarna, hur långt man har kört och hur mycket bilen har slitits under den tiden, det hade varit mer rättvis jämförelse.

Trevlig-Snubbe:
Fast motorfel har inte med hur man kör. Absolut kan det påverka hur man kör för hur mycket man kör och hur man kör. Så ja, sådant spelar in.
Vissa äldre kan köra mycket, som min Mormor granne, hon daglighandlar. Min Mormor kör nog ganska mycket lite beroende på, säkert 3 gånger i veckan i alla fall.
Unga kör väl mycket mer visserligen, då slits bilen och då ser det sämre ut i statistiken. Det vore roligt om man tog med det i beräkningarna, hur långt man har kört och hur mycket bilen har slitits under den tiden, det hade varit mer rättvis jämförelse.
Fullgasacceleration etc. är inget folk som har lekt av sig och vet hur dyra reparationer är sysslar med. Nu senast körde en BMW ägare som var runt 20 ihjäl en kvinna som körde en hästtransport. Om du granskar statistiken ser du att det handlar om elfel och allt möjligt annat. Stora bilar från Volvo används ofta som dragbil av folk som äger villa och regelbundet kör trädgårdsavfall, byggmaterial och annat med en släpkärra som de äger. Det sliter mer på motor, v-låda och drivlina. Så ett tips till de som köper bil. Köp en bil utan drag, och montera själv om du behöver ett. Det är många faktorer som avgör hur hårt allting slits, därför är statistik ofta missvisande. Äldre anlitar hantverkare medan yngre gör mer själva. Det påverkar slitaget. 

Dindoonuffin:
Fullgasacceleration etc. är inget folk som har lekt av sig och vet hur dyra reparationer är sysslar med. Nu senast körde en BMW ägare som var runt 20 ihjäl en kvinna som körde en hästtransport. Om du granskar statistiken ser du att det handlar om elfel och allt möjligt annat. Stora bilar från Volvo används ofta som dragbil av folk som äger villa och regelbundet kör trädgårdsavfall, byggmaterial och annat med en släpkärra som de äger. Det sliter mer på motor, v-låda och drivlina. Så ett tips till de som köper bil. Köp en bil utan drag, och montera själv om du behöver ett. Det är många faktorer som avgör hur hårt allting slits, därför är statistik ofta missvisande. Äldre anlitar hantverkare medan yngre gör mer själva. Det påverkar slitaget. 

Det har du helt rätt i. Det vore kul att se alla olika faktorer som påverkar allt detta.

De bilmärken som jag hört och vet är bra är: samtliga tyska märken (inkluderat Skoda men inte alla tyskägda som finns i andra länder), Volvo, Toyota m.f. Det är de som trots att de körs väldigt mycket ändå håller väldigt bra.