Aviseringar
Rensa alla

Bildkontrastförhållande 5000000:1 wtf?!?


Ämnesstartare

Såg här om dagen att Samsung 23" LED Syncmaster XL2370 har 5milj:1 i dynamsik kontrast. Vad är dynamisk kontrast ens? Alla andra skärmar från tex Eizo eller Apple verkar ju bara ha 1000:1 i "vanlig" kontrast? Misstänker att de är något i still med digital zoom. Alltså helt irrelevant.. eller?


   
Citera
Ämnesstartare

Mr Brightside:

Vad är dynamisk kontrast ens?

Dynamisk kontrast är då skärmen per automatik ställer om ljuset för att presentera bilden på ett så bra sätt som möjligt, själv tycker jag att det är troligt irriterande, och det är bara en siffra för att locka köpare.
Rent lurendrejeri.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Dynamisk kontrast är då skärmen per automatik ställer om ljuset för att presentera bilden på ett så bra sätt som möjligt

Hört en recension av skärmen, där säger de att den behandlar film formatet bra, så man ser mörka partier bra.. det vore ju najs och ha iof. Blir som en tv eller nåt. Bra om man ser mkt film?

aristoteles:

själv tycker jag att det är troligt irriterande

Jo, på vilket sätt är de irriterande? Flimrar det eller vadå?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mr Brightside:

Hört en recension av skärmen, där säger de att den behandlar film formatet bra, så man ser mörka partier bra.. det vore ju najs och ha iof. Blir som en tv eller nåt. Bra om man ser mkt film?

Nej, det är inte bra till nåt, mer än att det sparar lite energi då den sänker ljusstyrkan.

Mr Brightside:

Jo, på vilket sätt är de irriterande? Flimrar det eller vadå?

Nej men bland får den för sig att kontrasten är hög (vilket den iofs är)
då man arbetar med något och helt plötsligt sänker den ljusstyrkan.
Kul om man skiftar till en terminal och så stänger den näst intill av ljuset så man inte kan läsa skiten.

Med andra ord, titta aldrig på den dynamiska kontrasten, det är bara ett sätt att sälja produkter till högre pris.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Med andra ord, titta aldrig på den dynamiska kontrasten, det är bara ett sätt att sälja produkter till högre pris.

Då är de som digital zoom alltså [crazy]. Förminskar bilden så man kommer närmare, ja men grattis [rolleyes]. Sånt borde vara förbjudet I lag [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mr Brightside:

Då är de som digital zoom alltså [crazy]. Förminskar bilden så man kommer närmare, ja men grattis [rolleyes]. Sånt borde vara förbjudet I lag [crazy]

Ja, precis, det låter bra men är ändå en funktion du aldrig kommer starta. Men skärmen kan dock vara väldigt bra ändå, nästan alla skryter om sin dynamiska kontrast idag. xD


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

nästan alla skryter om sin dynamiska kontrast idag.

Har ju 500000:1 kontrast på min skärm, LIXOM! [cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mr Brightside:

Har ju 500000:1 kontrast på min skärm, LIXOM! [cool]

Men min digitalkamera har 200X DIGITAL ZOOM![no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera