Aviseringar
Rensa alla

Bilen "hugger"


Cepan91:

Hittat felet nu, en packning till insuget, "förgasaranslutning/fot" som måste bytas

Härligt! Misstänkte nåt sånt. Inte ovanligt på äldre bilar. Du kom undan billigt iaf[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

_Danne_:

Härligt! Misstänkte nåt sånt. Inte ovanligt på äldre bilar. Du kom undan billigt iaf

Ja det gjorde jag, köpte delen för ca 149kr på Biltema dock, original skulle kostat runt 700kr [shake]
Har inte bytt än så vet ju inte exakt om det är det felet men det låter ju troligt att det skulle kunna vara det


   
SvaraCitera

Cepan91:

Ja det gjorde jag, köpte delen för ca 149kr på Biltema dock, original skulle kostat runt 700kr [shake]
Har inte bytt än så vet ju inte exakt om det är det felet men det låter ju troligt att det skulle kunna vara det

Hur vet du att det är den då? Har du provat att spruta startsprej runt insuget när bilen är igång? Prova innan du byter packning (kan ju va nåt annat). Du ska ha bilen på tomgång och bara spruta där du tror att det kan vara otätt. Skulle du märka att bilens tomgång påverkas eller rent av dö så kan du vara säker på att det är otätt. Du kan prova spruta på slangar som går till vevhusventilation och liknande för att se så allt är tätt[smile].


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

_Danne_:

Har du provat att spruta startsprej runt insuget när bilen är igång?

Yes, har testat det och tomgången blev inte vacker ^^ så otätt är det ju [crazy] men om det är det som gör att den "hackar" eller dör vid lite gaspådrag under kallkörning vet jag inte, men låter ju som det [rolleyes] hoppas [cheers]


   
SvaraCitera

Då är det det som är problemet. Grattis[smile] När bilen blir varm så sväller metallen och det blir tätare. Sen så förbränner motorn bättre så den påverkas inte lika mycket av en sämre luft/soppa-blandning.

Byt packning så går den nog fint igen=)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

I vissa fall kan det hjälpa med att köra med "injection cleaner" som rengör insprutningsmunstyckena men om du har en bil med vanliga förgasare så kan det ju knappast bero på det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

_Danne_:

Byt packning så går den nog fint igen=)

Jodå, får hoppas =)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det hjälpte att byta förgasaranslutningen [y]
Nu går den som en bil igen [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera