Aviseringar
Rensa alla

Bill Skarsgård hyllar sin lärare. Vad tycker du om din?


Ämnesstartare

Forskning visar att lärarens förmåga att inspirera och lära ut är helt avgörande för en elevs utveckling. Det skriver nu en rad kända svenskar under på, bland annat Cissi Wallin, Bill Skarsgård och Fredrik Wikingsson. I ett gäng korta dokumentärer som tagits fram av Skolverket tackar de och hyllar lärare som betytt mycket för dem!

Vill du också leda andra människor in i framtiden och hjälpa dem i deras utveckling? På Skolverkets sajt fördetvidare.se kan du läsa om den nya lärarutbildningen och alla olika inriktningar som finns. Du kan även följa ett antal bloggar om hur det är att vara lärare och testa vilken typ av lärare du skulle passa som.

Men nu två frågor till dig:

Hur viktigt tycker du att lärarens förmåga att inspirera och lära ut är för din utveckling? Och har du någon favoritlärare som betyder eller betytt extra mycket för dig?


   
Citera
Ämnesstartare

Ung Debatt:

Hur viktigt tycker du att lärarens förmåga att inspirera och lära ut är för din utveckling?

Mycket viktigt!

Ung Debatt:

Och har du någon favoritlärare som betyder eller betytt extra mycket för dig?

Hade en kvinnlig lärare en gång som jag blev väldigt kär i.. Hon hade en sambo dock. [blush][sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hade en lärare i svenska och engelska när jag gick på gymnasiet som var riktigt jävla bra. Hon älskade sitt yrke och det syntes, hon lärde ut sjukt bra och inspirerade en. Den bästa läraren jag någonsin haft.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ung Debatt:

Och har du någon favoritlärare som betyder eller betytt extra mycket för dig?

Nä. Men skolkuratorn i högstadiet kan ta den platsen istället [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sluta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mm har nog haft flera sådana men minns inte sådär jättenoga vilka det var pga gått i många skolor osv. Har en asbra lärare nu dock. Gick hem och mådde dåligt och hon ringde mig på kvällen och frågade hur jag mådde. Det var gulligt.


   
SvaraCitera
lhollo

Ung Debatt:

Hur viktigt tycker du att lärarens förmåga att inspirera och lära ut är för din utveckling? Och har du någon favoritlärare som betyder eller betytt extra mycket för dig?

svar på fråga 1: otroligt viktigt då det är den enda chansen vi har att verkligen bli något.
svar på fråga 2: ja... min matematiklärare som verkligen förstod mig och frågade vad som var fel. henne kan jag gå och prata med problem som är privata tom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Min danske kemilärare är i klass för sig. Han var både trevlig, snäll, duktig och hade pondus. När han kom in i klassrummet behövde han aldrig säga att vi började utan han bara började och vips var lektionen slut.

Han kunde hålla i lektionerna utan bok, papper etc. Man förstod vad han menade och han tog den tid som behövdes.

Eftersom man lärde sig i princip allt som han gick igenom kunde han lägga ribban högt för klassens kunskap. Vilket gjorde att när vi kom till kemiexamen fick 90 % riktigt bra betyg. [smile]

Kemi på danska kan låta skrämmande..Men jag har aldrig lärt mig så mycket som då.


   
SvaraCitera

Jobbigt för lärare som undervisat kändisarna som tror att de kommer bli nämnda, så blir de inte det..

Hade två lärare, en i 1:an och en i 3:an i lågstadiet, som jag gillade mycket! Minns dock inte varför, de var väl snälla och gillade mig osv. I gymnasiet hade jag en bra mentor som även var kemi/biologi-lärare som var väldigt hjälpsam och engagerad, gillade henne.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Oleg Havle, lärare på lerbäckskolan i Lund. Den bästa läraren i hela mitt liv. Han dog tyvärr förra sommaren har jag för mig, hjärtinfarkt:(.

Det finns sååå många historier att berätta om denna underbara lilla tjeck. Återkommer med all underbara info om denna man.

Tack för att du var den du var Oleg!


   
SvaraCitera

"If you can enlight a flame in a student, that's half the work"
-Neil Degrasse Tyson


   
SvaraCitera
Bakric

Nu råkar det vara så att bill skarsgård ser ut som en tönt och spelar efterbliven (eller aspberger om vi ska vara så fina) i samband med att han heter dessamma som jag [mad]


   
SvaraCitera

davvelito:

Kemi på danska kan låta skrämmande..Men jag har aldrig lärt mig så mycket som då.

Har där emot präglat din svenska [cheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja jag har ju inte bara en lärare utan flera så jag tar min mentor. Hon heter Lisa och har SO. En gång skjutsade hon hem mig. Ja jo men det är viktigt att hylla sin lärare för det är dom som skapar grunden till ens framtid.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Min lärare och mentor från 7:an till 9:an var en stor inspiration och väldigt hjälpsam. Hon lärde ut kemi,biologi, matte och fysik och jag tror det är på grund av henne att jag vill bli forskare inom kemi eller biologi i framtiden. Hon öppnade mina ögon [smile]

Sedan så kunde hon alltid tygla mig när jag blev för mycket och gav väldigt mycket support.


   
SvaraCitera