Aviseringar
Rensa alla

≫≫≫ [✓] Biologen hjälper Dig med Ditt Skolarbete [✓] ≪≪≪


Biologen:

Okej! Jag kollar på det om några timmar (när jag har jobbat en del med mitt egna skolarbete).

låter kalajs, är inte aktuellt för mig förrän om några timmar heller då jag är klar med de första delarna. tack! 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge: kvalitativ innehållsanalys

Har ingen koll på just detta sedan tidigare, men det som står här låter rätt vettigt (det borde du kunna dubbelkolla mot din kurslitteratur också):

"[Innehållsanalys / Kvalitativ deskriptiv metod] är en empirisk-holistisk (kvalitativ) forskningsansats. "
 ~~~~ http://infovoice.se/fou/bok/kvalmet/10000067.shtml

"I viss mån handlar denna fråga om olika synsätt.[...] . Man kan säga att man tittar på verkligheten
genom olika slags glasögon. [...]. En sorts glasögon, som kallas holistisk världsbild,
ger bilden av en värld där allt hänger samman. Helheten är mer än summan av de
ingående delarna [[ONTOLOGISK STÅNDPUNKT]]. Enligt detta synsätt får man missvisande resultat om man avgränsar en
del av verkligheten och bara studerar den. [[EPISTEMOLOGISK STÅNDPUNK]]."

"Kännetecknande för studier utgående från den
empirisk-holistiska kunskapsansatsen är att man inte från början vet exakt vilka
resultat som är tänkbara. Detta kräver en följsamhet gentemot det man studerar. Valet
av metod kanske får ändras under projektets
gång. Det man vill studera handlar ofta om kvaliteter och inte om antal,
fördelningar eller exakta mätvärden. Resultatet kan vara ett antal nya aspekter
på ett problem. För att beskriva hur patienter upplever hemsjukvård skulle man i
en studie planerad utifrån att man valt empirisk-atomistisk kunskapsansats ha
definierat ett antal svarsalternativ. Exempelvis mycket missnöjd, missnöjd, neutral,
nöjd och mycket nöjd. Därefter skulle man ta fram hur stor andel patienter som anger
svar i någon av dem fem fördefinierade kategorierna. I en studie utgående från
empirisk-holistisk kunskapsansats skulle
inga kategorier definieras i förväg. Undersökningen skulle leda fram till ett
eller flera kategorier, men dessa skulle definieras först mot sista halvan av
projektet. Sistnämnda typen av studier kan alltså beskriva nya kvaliteter av verkligheten
som inte var kända förut."
~~~~ http://infovoice.se/fou/bok/10000002.shtml


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

haha, vad fint.


   
SvaraCitera
penja

Kan du skriva en novell om hur det är att jobba som typ eu-parlamentariker? Tack 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

penja: Kan du skriva en novell om hur det är att jobba som typ eu-parlamentariker? Tack

Ja, det kan jag! Men observera att den i så fall kommer innehålla minst tio olika varianter av fetischsex och vara skriven i samma anda som Finnegans Wake. Vet inte om din lärare kommer att uppskatta det dock.


   
SvaraCitera
penja

Biologen:

Ja, det kan jag! Men observera att den i så fall kommer innehålla minst tio olika varianter av fetischsex och vara skriven i samma anda som Finnegans Wake. Vet inte om din lärare kommer att uppskatta det dock.

Min lärare gillar sånt 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

penja: Min lärare gillar sånt

Najs. Hur lång ska den vara (jag börjar skriva på tisdag)?


   
SvaraCitera
penja

Biologen:

Najs. Hur lång ska den vara (jag börjar skriva på tisdag)?

Nån sida bara! -aa det blir bra! 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

du är superfly.


   
SvaraCitera
Lounge

Biologen:

Har ingen koll på just detta sedan tidigare, men det som står här låter rätt vettigt (det borde du kunna dubbelkolla mot din kurslitteratur också):

"[Innehållsanalys / Kvalitativ deskriptiv metod] är en empirisk-holistisk (kvalitativ) forskningsansats. "
 ~~~~ http://infovoice.se/fou/bok/kvalmet/10000067.shtml

"I viss mån handlar denna fråga om olika synsätt.[...] . Man kan säga att man tittar på verkligheten
genom olika slags glasögon. [...]. En sorts glasögon, som kallas holistisk världsbild,
ger bilden av en värld där allt hänger samman. Helheten är mer än summan av de
ingående delarna [[ONTOLOGISK STÅNDPUNKT]]. Enligt detta synsätt får man missvisande resultat om man avgränsar en
del av verkligheten och bara studerar den. [[EPISTEMOLOGISK STÅNDPUNK]]."

"Kännetecknande för studier utgående från den
empirisk-holistiska kunskapsansatsen är att man inte från början vet exakt vilka
resultat som är tänkbara. Detta kräver en följsamhet gentemot det man studerar. Valet
av metod kanske får ändras under projektets
gång. Det man vill studera handlar ofta om kvaliteter och inte om antal,
fördelningar eller exakta mätvärden. Resultatet kan vara ett antal nya aspekter
på ett problem. För att beskriva hur patienter upplever hemsjukvård skulle man i
en studie planerad utifrån att man valt empirisk-atomistisk kunskapsansats ha
definierat ett antal svarsalternativ. Exempelvis mycket missnöjd, missnöjd, neutral,
nöjd och mycket nöjd. Därefter skulle man ta fram hur stor andel patienter som anger
svar i någon av dem fem fördefinierade kategorierna. I en studie utgående från
empirisk-holistisk kunskapsansats skulle
inga kategorier definieras i förväg. Undersökningen skulle leda fram till ett
eller flera kategorier, men dessa skulle definieras först mot sista halvan av
projektet. Sistnämnda typen av studier kan alltså beskriva nya kvaliteter av verkligheten
som inte var kända förut."
~~~~ http://infovoice.se/fou/bok/10000002.shtml

TACK! Detta liknar det jag utgått ifrån. Ska arbete mer på denna del av uppsatsen på måndag, FÖR NU TAR JAG HELG =)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fan va snällt! 


   
SvaraCitera
Lounge

hej kära du!

hoppas du hinner se detta ikväll. hur refererar man till kurslitteratur man använt i litteraturförteckningen, ska det vara exakta sidor ur ett kapitel? eller räcker det med att man skriver kapitlet? har en professor till litteraturförteckningshitler som ska rätta denna


   
SvaraCitera
Lounge

samt: delar man upp det i kategorier som "skönlitteratur" "kurslitteratur" "artiklar" ?? använt allt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Himla snällt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag behöver tips till vad jag ska skriva om inom film. en 10 sidig essä.

 

Ämne: Hollywood och historieskrivning.

Exempel på frågeställningar inom detta område, i vilken mån och på vilket sätt har hollywood kommit att bli norm att förhålla sig till? historisk utveckling inom industrin och hollywoods kulturella globala dominans

 

men hur ska jag lyckas fylla ut 10 sidor med dessa frågor? fler frågeställningar?

 

 

 

 

 

 

 

 


   
SvaraCitera