Aviseringar
Rensa alla

Bipolär sjukdom.


Ämnesstartare

Någon som är drabbad av denna hemska sjukdom?

Har precis kommit ur en psykotisk period. Mår så himla dåligt. Skulle vilja prata med någon.


   
Citera
Ämnesstartare

Så vitt jag kan komma ihåg så tror jag det finns ett forum för just bippos någonstans på internet. Jag försöka Googla fram det. Så vitt jag vet så är ingen på forumet ‹öppen› bipolär – men vem vet, det kanske droppar ned ett PM från någon likasinnad i din inkorg :3.

http://www.bipolarna.se/
http://bipolar.forum24.se/

Lycka till och kom ihåg att det är viktigt att du sköter din medicinering!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack så mycket!


   
SvaraCitera

intressant. berätta gärna om din psykotiska period om du vill


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angelize:

intressant. berätta gärna om din psykotiska period om du vill

Måste göra dig besviken med att ja inte kommer ihåg så mycket mer än att jag bara utförde och tänkte på destruktiva handlingar. Gick inte att nå enligt anhäriga.


   
SvaraCitera

theelinstyle:

Måste göra dig besviken med att ja inte kommer ihåg så mycket mer än att jag bara utförde och tänkte på destruktiva handlingar. Gick inte att nå enligt anhäriga.

vad jobbigt...äter man medicin för livet om man har den här sjukdomen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angelize:

vad jobbigt...äter man medicin för livet om man har den här sjukdomen?

Bipolär sjukdom medicineras med stämningsstabiliserande medicin. I lindrigare fall räcker det med epilepsimedicin som visat sig vara effektivt mot just humörssvängingar – men annars så tar man till litium som används mot det väldigt länge och anses vara väldigt effektivt.

När en bipolär person uppgår i en mani (som allt som oftast är psykotisk) så behandlas de under manin med antipsykotika. Maniska personer tas oftast in till slutenspykvården m.h.a. LPT (Lagen om Psykiatrisk Tvångsvård) och ges där medicin och låses in för att de skall lugna ned sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angelize:

vad jobbigt...äter man medicin för livet om man har den här sjukdomen?

alla behöver inte det men ibland är det nödvändigt.

Hampie:

LPT

yes så sant så.


   
SvaraCitera

Angelize:

vad jobbigt...äter man medicin för livet om man har den här sjukdomen?

Hampie:

Bipolär sjukdom medicineras med stämningsstabiliserande medicin. I lindrigare fall räcker det med epilepsimedicin som visat sig vara effektivt mot just humörssvängingar – men annars så tar man till litium som används mot det väldigt länge och anses vara väldigt effektivt.

Numera ibland också med en del antipsykotiska, som förebygger både depressiva, blandade och maniska episoder. Litium är inte särskilt effektivt mot depressiva episoder. Ibland kombinerar man med antidepressiva också.


   
SvaraCitera

Alexandra Algeryd har


   
SvaraCitera

Jag har fått diagnosen bipolär sjukdom. Vet inte om jag tycker att det stämmer helt och hållet men något är helt klart galet med psyket...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Granna:

Jag har fått diagnosen bipolär sjukdom. Vet inte om jag tycker att det stämmer helt och hållet men något är helt klart galet med psyket...

Är det bipolär typ ett eller typ två?


   
SvaraCitera

känner/kännt personer med det
så svårt att umgås med sådana när dom kommer till en jobbig tidsperiod


   
SvaraCitera

Min basta van ar bipolar. Om man laser pa ordentligt sa att man har sa stor forstaelse som man bara kan ha sa ar det lattare, som nara van, att hantera. Bipolarna ar ett bra community att vanda sig till tycker jag.


   
SvaraCitera

Hampie:

Är det bipolär typ ett eller typ två?

Typ 2


   
SvaraCitera