Aviseringar
Rensa alla

Birger lär sig spela gitarr (tips tack!)


Ämnesstartare

Nu är det så att jag under en lång tid haft svårt att hitta ett syfte med min tillvaro och eftersom jag inte är speciellt bra på något tänkte jag att musik kan vara bra eftersom jag ändå måste börja från noll. Jag har alltså fått låna en akustiskgitarr från en kompis och vill nu lära mig spela.

Fråga: Var ska jag börja? Låtar? Allmänna tips? Jag är alltså helt nybörjare.

Jag kommer hålla er uppdaterade med mina eventuella framsteg [cool]


   
Citera

Lär dig A, C, D, E, F som inte är barré (inte moll då, alltså, ba' dur-fusk-F till en början) samt G i både dur och moll utantill, så att du inte behöver kika på ett papper för att minnas hur de skall tagas.

Barréackord är lite drygare. Det kan du gå på senare.

Men, mja, det finns ett galet antal låtar som allena innehåller dessa ackorden. Och om de innehåller barréackord och man inte har lust till barré kan man transponera.


   
SvaraCitera


   
SvaraCitera

Själv började man med enkla Coldplay och U2 låtar, det var liksom endast 4-5 ackord i låtarna. .[smile]
Körde mest ackord i början och nu blir det till att träna på att plocka [crazy]

Kan ju tillägga att jag inte är nån mästare direkt på att spela, men de var så jag började i alla fall! [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ögon i en plåthink:

Lär dig A, C, D, E, F som inte är barré (inte moll då, alltså, ba' dur-fusk-F till en början) samt G i både dur och moll utantill, så att du inte behöver kika på ett papper för att minnas hur de skall tagas.

Hur tar man 'fusk-F'? Och kan man spela G moll utan att kunna barré(?)ackord?

My dreams are her:

Tack [bigsmile]

Förevig:

Körde mest ackord i början och nu blir det till att träna på att plocka [crazy]

Okej, hur länge har du spelat? Det vore fint att kunna plocka, hur lång tid tar det att lära sig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare