Aviseringar
Rensa alla

Birger lär sig spela gitarr (tips tack!)


Ämnesstartare

Nu är det så att jag under en lång tid haft svårt att hitta ett syfte med min tillvaro och eftersom jag inte är speciellt bra på något tänkte jag att musik kan vara bra eftersom jag ändå måste börja från noll. Jag har alltså fått låna en akustiskgitarr från en kompis och vill nu lära mig spela.

Fråga: Var ska jag börja? Låtar? Allmänna tips? Jag är alltså helt nybörjare.

Jag kommer hålla er uppdaterade med mina eventuella framsteg [cool]


   
Citera

Lär dig A, C, D, E, F som inte är barré (inte moll då, alltså, ba' dur-fusk-F till en början) samt G i både dur och moll utantill, så att du inte behöver kika på ett papper för att minnas hur de skall tagas.

Barréackord är lite drygare. Det kan du gå på senare.

Men, mja, det finns ett galet antal låtar som allena innehåller dessa ackorden. Och om de innehåller barréackord och man inte har lust till barré kan man transponera.


   
SvaraCitera


   
SvaraCitera

Själv började man med enkla Coldplay och U2 låtar, det var liksom endast 4-5 ackord i låtarna. .[smile]
Körde mest ackord i början och nu blir det till att träna på att plocka [crazy]

Kan ju tillägga att jag inte är nån mästare direkt på att spela, men de var så jag började i alla fall! [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ögon i en plåthink:

Lär dig A, C, D, E, F som inte är barré (inte moll då, alltså, ba' dur-fusk-F till en början) samt G i både dur och moll utantill, så att du inte behöver kika på ett papper för att minnas hur de skall tagas.

Hur tar man 'fusk-F'? Och kan man spela G moll utan att kunna barré(?)ackord?

My dreams are her:

Tack [bigsmile]

Förevig:

Körde mest ackord i början och nu blir det till att träna på att plocka [crazy]

Okej, hur länge har du spelat? Det vore fint att kunna plocka, hur lång tid tar det att lära sig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Till att börja med krävs det tålmodighet och en rejäl vilja att verkligen vilja lära sig spela något instrument (över huvud taget). Många köper en dyr gitarr som sedan får stå i garderobens "skam hörn". Annars är det bortslösade pengar såvida du inte vill använda gitarren som någon slags dekoration.

Börja med simpla låtar som innehåller "gitarr-tabs" så som Smoke on the water. Bygg sedan vidare med andra låtar som kräver ackord. Som i viss mån anses vara mer invecklat. "Power ackord" är också något du kan lära dig.


   
SvaraCitera

Birger:

Var ska jag börja?

Här!


   
SvaraCitera

Birger:

Hur tar man 'fusk-F'? Och kan man spela G moll utan att kunna barré(?)ackord?

Öh, nä. G-moll går inte på annat vis. Men man kan transponera låten till en annan tonart, så att du slipper spela just G-moll, och kanske kan spela A-moll istället, om du drager upp låten ett tonsteg.

Bifogar en bild på vad jag kallar fusk-f. [crazy] Det heter säkerligen något annat egentligen. Du skall inte spela på E eller A i detta ackordet, utan ba' strängarna du håller. [crazy] Notera att jag trycker ned två strängar med mitt pekfinger.

f.png


   
SvaraCitera

x_marty:

Annars är det bortslösade pengar såvida du inte vill använda gitarren som någon slags dekoration.

Mina gitarrer hänger på väggen, då slipper man ha tavlor [ops]

Ögon i en plåthink:

fusk-f.

Testa annars att ta detta fusk-f men flytta upp (närmre taket, inte tonmässigt) ringfingret ett sträng och sätt lillfingret där ringfingret är på bilden. Sedan bör du kunna komma runt med tummen till översta bandet. Vips så har du ett "riktigt" F utan barré.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Horrorshow:

Mina gitarrer hänger på väggen, då slipper man ha tavlor [ops]

Fördelen med de kan också vara att berätta historier för barn barnen att man spelat på ett fullsatt Madison Square Garden. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

x_marty:

"Power ackord" är också något du kan lära dig.

Fast det är väl mer för elgitarr? Och det är inte riktigt det jag vill lära mig till att börja med.

Stereotyp:

Här!

Lite för avancerat än så länge.

Ögon i en plåthink:

Bifogar en bild på vad jag kallar fusk-f. [crazy]

Tack [y]


   
SvaraCitera

Birger:

Okej, hur länge har du spelat? Det vore fint att kunna plocka, hur lång tid tar det att lära sig?

Körde väl igång för ett år sen eller nåt, men sen så sitter jag inte med gitarren hela dagarna 😉
Brorsan har lärt mig att plocka i olika låtar och alltså hans tips var typ att bara försöka sätta sig och ta några olika ackord och försöka "plocka en melodi" [crazy]
Det gäller bara att hålla på att spela och spela..[wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Förevig:

Brorsan har lärt mig att plocka i olika låtar och alltså hans tips var typ att bara försöka sätta sig och ta några olika ackord och försöka "plocka en melodi" [crazy]

Okej, det lär nog ta ett tag tills jag är där. [cool]


   
SvaraCitera
Bakric

Börja med att lära dig använda power chords. Sen är det bara låta kreativiteten flöda så har du en färdig rocklåt :p


   
SvaraCitera

Okej, det lär nog ta ett tag tills jag är där.

Hahaha, needå! Du vet, jag började också HELT från noll [wink]


   
SvaraCitera