Aviseringar
Rensa alla

Bitcoin VS Betalkort


Hade gärna använt Bitcoin mer, tyvärr är det lite svårt att köpa. Så för det mesta använder jag PaySafeCard på nätet och kontanter IRL, även om jag betalar för domän, host och lite annat med Bitcoin.
Hade dock gärna sett fler ställen som accepterar Bitcoin och enklare att få tag i det, då det är det överlägset enklaste alternativet för mig personligen (plus att jag gillar att ha full kontroll över mina egna pengar och att det såklart skulle kunna få ner priserna något på grund av mycket lägre avgifter).


   
SvaraCitera

Egentligen förstår jag inte frågeställningen...

Petros Synthea: Bitcoin VS Betalkort

Självklart är...

Petros Synthea: Betalkort (med lösningar som VISA och MasterCard

att föredra. BITCOIN är ju egentligen bara en låtsasvaluta. Det enda BITCOIN kan bara bra för än typ när man ska handla droger, vapen eller stöldgods på nätet.  Tumme ned


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

flyktingfientlig: BITCOIN är ju egentligen bara en låtsasvaluta.

Jo, Svenska Riksdaler är ju så mycket mer på riktigt .. verkligen.  Galen


   
SvaraCitera

Petros Synthea: Betalkort (med lösningar som VISA och MasterCard)

ofc


   
SvaraCitera

Petros Synthea: Jo, Svenska Riksdaler är ju så mycket mer på riktigt .. verkligen.

Vi ser ju nu i efterhand att den svenska kronan är ju tom starkare än Euron. Det är inte många svenskar som är för att införa € som valuta i Sverige.


   
SvaraCitera

flyktingfientlig:

Vi ser ju nu i efterhand att den svenska kronan är ju tom starkare än Euron.

..? du söker inte efter ordet "stabilare"..?


   
SvaraCitera

Blivande_japan: ..? du söker inte efter ordet "stabilare"..?

...eller populärare... kalla det vad du vill. Du vet vad jag syftar på!


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

flyktingfientlig:

Vi ser ju nu i efterhand att den svenska kronan är ju tom starkare än Euron. Det är inte många svenskar som är för att införa € som valuta i Sverige.

Blivande_japan:

..? du söker inte efter ordet "stabilare"..?

Precis. Stabilare är ordet du letar efter.


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

flyktingfientlig:

...eller populärare... kalla det vad du vill. Du vet vad jag syftar på!

Ja, hon sa nyss det så. 😛


   
SvaraCitera

flyktingfientlig:

...eller populärare... kalla det vad du vill. Du vet vad jag syftar på!

populärare är nog inte rätt ord nej, snarare är euron populärare än den svenska kronan, uppenbarligen.


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

Blivande_japan:

populärare är nog inte rätt ord nej, snarare är euron populärare än den svenska kronan, uppenbarligen.

Tumme upp


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

Det är också tydligt i att Euron är dyrare än Svenska kronan. 


   
SvaraCitera

Blivande_japan: populärare är nog inte rätt ord nej, snarare är euron populärare än den svenska kronan, uppenbarligen.

I Sverige är ju i vart fall kronan populärare än Euron. Sedan vet vi inte vad övriga länder i EU som har € som valuta egentligen tycker eftersom det är väldigt få länder som haft folkomröstningar innan de införde € som valuta.

Men visst, när jag handlar på EBAY inom EU så är det självklart smidigare med € än om varje land skulle ha sin egna valuta.

Likaså när man reser runt med bil i Europa så är det ju smidigare med €.


   
SvaraCitera

flyktingfientlig:
Egentligen förstår jag inte frågeställningen...

Självklart är...

att föredra. BITCOIN är ju egentligen bara en låtsasvaluta. Det enda BITCOIN kan bara bra för än typ när man ska handla droger, vapen eller stöldgods på nätet.  Tumme ned

Det finns många fler fördelar med Bitcoin än endast anonymiteten. Till exempel kan man skicka pengar till vilket ställe som helst i världen på tio minuter (vilket med en banköverföring eller Western Union skulle ta flera arbetsdagar och flera andra komplikationer). 
En annan sak som brukar poängteras är de låga avgifterna (tror det räcker med 2 öre för en transaktion nuförtiden), vilket kanske i vanliga fall betyder så mycket, men för t.ex. streamers som accepterar donationer går stora mängder till PayPal och för stora företag med små vinstmarginaler så kan 1% lägre avgifter betyda väldigt mycket. 

Sist men inte minst så kan Bitcoin användas till mycket mer än endast olagliga saker, här är några exempel på större företag som accepterar valutan:
Overstock
Reddit
Microsoft (för bl.a. Xbox-spel)
Newegg


   
SvaraCitera

Ruttenfisk: Det finns många fler fördelar med Bitcoin än endast anonymiteten. Till exempel kan man skicka pengar till vilket ställe som helst i världen på tio minuter (vilket med en banköverföring eller Western Union skulle ta flera arbetsdagar och flera andra komplikationer).

Själv använder jag mycket Paypal och även Payson (inom landet) och jag vill minnas att det går lika fort som Bitcoin men jag är inte 100% säker.

Ruttenfisk: En annan sak som brukar poängteras är de låga avgifterna (tror det räcker med 2 öre för en transaktion nuförtiden), vilket kanske i vanliga fall betyder så mycket, men för t.ex. streamers som accepterar donationer går stora mängder till PayPal och för stora företag med små vinstmarginaler så kan 1% lägre avgifter betyda väldigt mycket.

Vill minnas att det är gratis att skicka pengar mellan privatpersoner med Paypal och Payson (men jag är inte 100% säker).

Ruttenfisk: Sist men inte minst så kan Bitcoin användas till mycket mer än endast olagliga saker, här är några exempel på större företag som accepterar valutan:
Overstock
Reddit
Microsoft (för bl.a. Xbox-spel)
Newegg

Självklart!

Kritiken med Bitcoin är enl mig att "kursen" kan variera extremt mycket. Känns därför tryggare att handla i SEK, € eller US$. Samt att det är betydligt smidigare.


   
SvaraCitera