Aviseringar
Rensa alla

biten av hund vad göras?


Ämnesstartare

SaltaKätzchen:

Inte om man uppfostrat sin hund ordentligt att inte bita människor. 🙁

Jag tror att de är få hundar som inte kan bli hotade till att bitas. Sen om det är bra eller dåligt är ju en annan sak.

Jag brukar heller inte utsätta mina hundar för folk som inte kan hundar, och därför skulle jag inte bli förvånad om de bet någon som var okunnig och gjorde dumma saker emot dem.

Jag känner mig velig till om det ska vara ägarens fel eller inte. Självklart finns det ju en gräns, hunden ska ju inte bita vem som helst bara för att. Men om den är ensam (dvs utan sin trygghet som brukar säga åt en hur man reagerar här och nu) och en främling tränger den så tycker jag inte det är speciellt konstigt. Faktiskt.
Svår grej att uppfostra så att det inte ska finnas någon gräns helt enkelt.

Har själv en tjejkompis vars hund var fastbunden, hon var några meter bort och pratade med sina vänner. En unge springer fram och trycker hunden in i ett hörn och den biter, detta var heller ingen liten hund (malinois). Mamman ringde ju självklart polisen, som dock var ganska klyftig och sa att ungen egentligen får skylla sig själv. Så var det inte mer med det. Huruvida min kompis skulle ha lämnat sin hund sådär är i denna diskussion irrelevant.


   
SvaraCitera

Praline:

Jag tror att de är få hundar som inte kan bli hotade till att bitas. Sen om det är bra eller dåligt är ju en annan sak.

Tror man kan lära dem att inte vara så lätt hotade och inte ha så brottom att bita människor. Polishundar och så ska ju ha ganska mycket disiplin, men vanliga ägare verkar ganska ofta vara dåliga på att uppfostra hundarna, finns ju hundar överallt som skällar illsket på alla människor de ser bara de går förbi utanför deras trädgråd, och biter barn, och inte alls passar in i vårt samhälle bland människor och barn. 🙁

Praline:

som dock var ganska klyftig och sa att ungen egentligen får skylla sig själv.

Tycker det är värst när hundarna ger sig på försvarslösa små barn. Tycker inte man ska få ha såna aggressiva nervösa hundar som kan vara farliga för människor och barn, speciellt inte om man inte vet hur man uppfostrar dem. 🙁

Man borde alltid ha koll på dem, precis som man inte släpper lös en vild tiger i stan eller nått.


   
SvaraCitera

SaltaKätzchen:

Saltakatten

har för mig att du var nån jätte känd här på forumet, hur kan det komma sig? o.O

OnT: Avliva han.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man är ju dum i huvudet om man håller på och drar i en hund som man inte känner, du kunde lika gärna lockat bort honom/henne.

heelflip:

OnT: Avliva han.

När ska du sluta trolla då, din systerknullare?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SaltaKätzchen:

Tror man kan lära dem att inte vara så lätt hotade och inte ha så brottom att bita människor.

Ja, precis som jag tog upp i mitt förra inlägg. Om jag fick ha mina precis som jag ville skulle de inte bita i vilken situation som än uppkom, men de är hundar. Inte robotar.

SaltaKätzchen:

Polishundar och så ska ju ha ganska mycket disiplin, men vanliga ägare verkar ganska ofta vara dåliga på att uppfostra hundarna

Fast "polishundar" ser det mycket sällan som hot. För dom är det alltid skoj och lek. Går inte att jämnföra med m.a.o.
Håller själv privatkurser och gruppkurser i vardagslydnad och ja, du har rätt i att de är väldigt få som vet hur de ska sköta sin hund.

SaltaKätzchen:

speciellt inte om man inte vet hur man uppfostrar dem

Vet inte om du syftade på henne i detta påstående. Men hon vet gott och väl vad hon har i kopplet och hur detta ska hanteras.
Jag tycker de är föräldrarnas fel om ungarna råkar ut för olyckor med hundar.


   
SvaraCitera

Praline:

Fast "polishundar" ser det mycket sällan som hot.

Ja, men alla stora farliga hundar bör lära sig att små hjälplösa barn inte är något hot mot dem och att de aldrig ska ta till sånt våld mot barnen. 🙁

Praline:

Jag tycker de är föräldrarnas fel om ungarna råkar ut för olyckor med hundar.

Tycker det beror på vad det är för situation, men tror ofta det är de ansvarslösa ägarna som inte har koll på sina livsfarliga stora hundar också. T.ex. när barn bara är på väg hem från skolan och illskna aggressiva hundar kommer springande mot en och skäller öronbedövande som om man inkräktar på deras tomt bara man går förbi på trotoaren. Eller barn som blir bitna när hunden försöker slita barnens mat ifrån dem minns jag också.


   
SvaraCitera

Kolla upp på såret på t ex vårdecentralen.
ang. hunden - jag skulle göra en smärtundersökning. Och ta reda på anledningen till att hunden högg.


   
SvaraCitera

adiiish:

sa gång på gång åt den att flytta på sig, det ända den gjorde va att titta på mig,

Trodde du verkligen att hunden skulle förstå vad du menade när du stod där och sa "Flytta på dig!"?

Som många redan sagt - de flesta hundar uppfattar det som hotfullt när en människa böjer sig över dem. Man bör istället huka eller sätta sig ned så att man är på samma nivå som hunden.

Är det ett ordentligt sår du fått bör du kanske kolla upp det. Och så bör du prata med ägaren till hunden och berätta vad som har hänt.


   
SvaraCitera

SaltaKätzchen:

Ja, men alla stora farliga hundar bör lära sig att små hjälplösa barn inte är något hot mot dem och att de aldrig ska ta till sånt våld mot barnen. 🙁

För det är snarare hunden som är ett tusen gånger större hot mot det försvarlösa lilla barnet än vad barnet är för den enorma hunden med sylvassa klor och tänder.


   
SvaraCitera

Usch inte kul [surprised]
Blev biten i magen av en hund när jag gick i 2:an O.o
Nu har man ett fint märke runt naveln [y] -.-


   
SvaraCitera

vallon:

När ska du sluta trolla då, din systerknullare?

när jag blir fri från min IP-bann på loadign.se. farmorknullare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

heelflip:

farmorknullare.

Det stämmer ju inte, du erkände ju dock i din första tråd att du knullade med din syster, sjuka jävel. 🙂


   
SvaraCitera

vallon:

Det stämmer ju inte, du erkände ju dock i din första tråd att du knullade med din syster, sjuka jävel. 🙂

Japp, och deeeeeet var sååååååååååå skönt, nästan i klass som din mamma faktiskt! 😀 Tacka henne för sist ^^


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

heelflip:

din mamma

låt mig gissa, 12 år? [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SaltaKätzchen:

Ja, men alla stora farliga hundar bör lära sig att små hjälplösa barn inte är något hot mot dem och att de aldrig ska ta till sånt våld mot barnen. 🙁

Jag har ett x-antal fått säga till barn att sluta pilla på mina hundar för att de är brutalt våldsamma, ska peta ut ögonen på dom. Så jo, de är visst ett hot mot dom.
Och hundar har olika uppfattningar om vad som gör ont när de tuggar på nån.

SaltaKätzchen:

T.ex. när barn bara är på väg hem från skolan och illskna aggressiva hundar kommer springande mot en och skäller öronbedövande som om man inkräktar på deras tomt bara man går förbi på trotoaren. Eller barn som blir bitna när hunden försöker slita barnens mat ifrån dem minns jag också.

Fast endel vill ju också att hundarna ska vakta tomten. Tror inte de är speciellt riktat till barn då. Och de har ju faktiskt rätt till de.
Hundar som försöker ta mat ifrån vilken människa som helst är inte okej.

På dessa exempel har det ju dock inte handlat om hundar som varit direkt "farliga" mot barn.


   
SvaraCitera