Aviseringar
Rensa alla

Björklund vill återinföra värnplikten


reben

röstade ja gillar vapen


   
SvaraCitera

röstade nej men har ändrat mig


   
SvaraCitera

Om nått land är så lökigt att det vill kriga mot snälla Sverige så finns det ingen mening att kriga tillbaka. Bara lägga sig ner och dö. Hoppas att nån planet i nån annan galax har det bättre.


   
SvaraCitera

nej. bara massa pengar.


   
SvaraCitera

Värnplikt och Nordisk Union nu, tack. Världspolisen 2: Inte USA Den Här Gången, anyone?


   
SvaraCitera

aristoteles:
Jag hoppas att hans förslag innefattar både kvinnor och män dock, annars blir jag ledsen.

hoppas inte på för mycket, han har trots allt maxlevel i retardation


   
SvaraCitera

Järnis: hoppas inte på för mycket, han har trots allt maxlevel i retardation

Mmm han har grindat en hel del märker man.


   
SvaraCitera

Haha, ja nu kommer förslagen en efter en. Efter att ha varit med i en regering i 8 år som ständigt dragit ner på försvaret så tar man vara på den folkliga opinionen inför valet och väljer helt plötsligt att vilja satsa mer till försvaret. Ett exemplariskt exempel på hycklande. 


   
SvaraCitera

Ja, till värnplikt förresten. 


   
SvaraCitera

NiklasW:
Ja, till värnplikt förresten. 

varför


   
SvaraCitera

time

Asså jag kunde förstå för när det var oroligt runt även oss, men nu när Sverige inte har varit i krig på hur länge som helst så förstår jag inte varför man ska tvinga ungdomar ha igäll(på lotsas) varandra för att lära sig hur man verkligen dödar en annan människa. vidrigt är vad jag skulle säga att det är. Och en sak till dom kan ju försöka sätta mig i värnplikt,dom skulle inte klara att ens hålla mig där i en timme innan dom ser att det är meningslöst. skulle satt mig på en stubbe drat ner camo kepsen och sovit tills dom skickade hem mig. XD


   
SvaraCitera

passaro:
Nej. Ser inte riktigt behovet för det. Om anledningen är att man är rädd för ryssen så kan man väl hålla sig  fjorton dagar istället för sju - men ser inget direkt överhängande hot över Sverige; vi talar om ett land som inte har varit i krig på närmare 300 år - det finns inga indikationer på att detta kommer att ändras på inom någon framtid. 

förövrigt: palla björklund, jävla nisse till minister. 

+1


   
SvaraCitera

dazed:

Förvisso men en värnpliktsarmé skulle kunna hjälpa Sverige att hålla oss mer självständiga säkerhetspolitiskt, vi har förvisso aldrig provat det men detta torde hjälpa iaf.

varför skulle vi behöva arbeta så? hur ofta har vi tillexempel teror angrep i sverige?

Dessutom finns det ju ett arv av hur värnplikten har stöttat demokratin, kan man gå ut och ta en kula för samhället så ökar det ju ens moraliska rätt att ha inflytande i det samma.

Moralen att lära andra människor hur du sticker en kniv i en annan människa är väldtigt hög tycker jag också...säger sig  självt hur korkat det är eller? stöttat demokrati? Demokrati betyder ju att människor ska få göra fria val och att folket ska rösta tillsammans, hur kan vi göra det om 90% om dom mäniskorna det handlar om inte får någon möjligthet att vara med att rösta(alltså dom som är under 18år). Hans förslag håller inte på något plan och som sagt armenissar försök göra mig till en mördare och jag ska bli er största mardröm, ha skrattar i ljuv övermäktighet XD  


   
SvaraCitera

passaro: vi talar om ett land som inte har varit i krig på närmare 300 år

Det senaste kriget var ett fälttåg mot Norge 1814 d.v.s för 200 år sen.


   
SvaraCitera

Jag ifrågasätter om det är särskilt effektivt med en värnpliktig armé, kvalitet framför kvantitet.   


   
SvaraCitera