Aviseringar
Rensa alla

Björn Söder (SD) är andra vice talman - rätt/fel?


Ämnesstartare

Om folk missat det finns det dessutom en bakomliggande anledning till varför just Söder av alla får posten som SDs talman.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymba: Man är riksdagens representant, det är det högsta ämbetet man kan röstas fram till i Sverige. Som talman är man delaktig i att utse statsminister, regeringsbildandet och att leda riksdagens arbete framåt.

Okej, tack för förklaringen.  


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

edit; tog bort mitt inlägg då zymba förklarade ämbetet bättre Galen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

N.W: Om folk missat det finns det dessutom en bakomliggande anledning till varför just Söder av alla får posten som SDs talman.

varför? för att han är en av de få gamla gardisterna som SD inte rensat ut?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Weeaboo:

varför? för att han är en av de få gamla gardisterna som SD inte rensat ut?

Om jag har förstått saken rätt så handlar det om en slags maktförskjutning i partiet från Söder och Jomshof till mindre radikala SD-politiker i syfte att förnya partiet. De två senare har under slutet av förra mandatperioden setts till mindre i medier medan andra företrädare fått mer utrymme, som exempelvis Bieler, Wigh och Sjöstedt. Söder anses vara för radikal och partiet vill därför ge honom mindre debattutrymme. Att ge honom talmansposten är ett utmärkt sätt att ge honom mindre politiskt inflytande, exempelvis kommer han inte debattera i riksdagen längre, samtidigt som man ändå tackar för lång och trogen tjänst genom att ge honom en fin post på slutet. 


   
SvaraCitera
mynona

Zymba: Fel för att

... det handlar om en person med antidemokratiska åsikter som ställer sig emot acceptans av hbtq-människor i samhället. Då är man inte en lämplig person att representera allmänheten med ett sådant högt demokratiskt uppdrag.

Jag förstår vikten av att följa praxis - även om praxis inte är samma sak som regler - och, andre vice är trots allt inte en sådan mäktig position att man behövde göra mer än en kosmetisk markering, men det var vackert att V gjorde denna markering och det höjer förtroendet för dem.

Om SD som tredje parti ska få posten kunde de i alla fall försöka få fram någon som inte uttalat sig på de sätt hn har gjort. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona: Jag förstår vikten av att följa praxis - även om praxis inte är samma sak som regler - och, andre vice är trots allt inte en sådan mäktig position att man behövde göra mer än en kosmetisk markering, men det var vackert att V gjorde denna markering och höjer förtroendet för dem.

En markering som slösade bort tre och en halv timme av Sveriges riksdags arbete och som i slutändan inte förändrade resultatet överhuvudtaget. Verkligen förtroendeingivande. Sover


   
SvaraCitera
mynona

N.W:

En markering som slösade bort tre och en halv timme av Sveriges riksdags arbete och som i slutändan inte förändrade resultatet överhuvudtaget. Verkligen förtroendeingivande. Sover

Ja, det är förtroendegivande. Vissa anser att politiken går ut på att visa stöd för allas lika värde och frihet mer än att hushålla med tre och en halvtimme. Sover


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

N.W: Om jag har förstått saken rätt så handlar det om en slags maktförskjutning i partiet från Söder och Jomshof till mindre radikala SD-politiker i syfte att förnya partiet. De två senare har under slutet av förra mandatperioden setts till mindre i medier medan andra företrädare fått mer utrymme, som exempelvis Bieler, Wigh och Sjöstedt. Söder anses vara för radikal och partiet vill därför ge honom mindre debattutrymme. Att ge honom talmansposten är ett utmärkt sätt att ge honom mindre politiskt inflytande, exempelvis kommer han inte debattera i riksdagen längre, samtidigt som man ändå tackar för lång och trogen tjänst genom att ge honom en fin post på slutet.

Tråkigt i sådana fall. Bra att det byggs på underifrån men att sålla ut de äldre och erfarna bådar ju inte heller så gott kan jag tycka. Det är ju den första ringen man hört mest och som fick mig att sympatisera med dem, inte de mer socioliberala nya falangen som man byggt upp under ett par års tid. Hoppas på att gustav kasselstrand kommer in vid nästa mandatperiod bara, om de inte hunnit att rensa ut honom tills dess de med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymba: Rätt för att:

Är upp till dem om de vill följa praxis eller inte. Jag har personligen inget emot att SD får en vice talmanspost mer än något av de andra partierna. 


   
SvaraCitera
reben

ne de va ju inte så kul att höra


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Weeaboo:

Tråkigt i sådana fall. Bra att det byggs på underifrån men att sålla ut de äldre och erfarna bådar ju inte heller så gott kan jag tycka. Det är ju den första ringen man hört mest och som fick mig att sympatisera med dem, inte de mer socioliberala nya falangen som man byggt upp under ett par års tid. Hoppas på att gustav kasselstrand kommer in vid nästa mandatperiod bara, om de inte hunnit att rensa ut honom tills dess de med.

Jag delar inte din uppfattning. Desto mer vältaliga och "rumsrena" SD-politiker desto bättre. Men jag är ju trots allt en konsekvens av just SDs mer socialkonservativa politik.


   
SvaraCitera

Egentligen borde det ju inte spela någon roll överhuvudtaget, då talmannen är en opartisk instans. Posten ses ju även som ett "tröstpris" som oftast går till partimedlemmar som inte får ministerposter pga. att de inte stryker medhårs med egna partilinjen. Vilket å andra sidan känns löjligt då talmannen är en av de viktigaste instanserna inom demokratin... 

Men för att komma till sak så förstår jag att folk reagerar, jisses, det gör ju jag med. Ett stolpskott i ett stolpskottsparti kan (väldigt osannolikt då han är ANDRE VICE) få rollen som talman i Sverige, det är ju inte så kul alls.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skulle de följa praxis så kunde de väl allt valt någon annan men aja allt verkar ju ändå gå åt helvete med vår regering nu.
Fick gömma mig i min inre skämskudde när han i intervjun i morse sade att han inte visste något om någon järnrörsincident.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymba: Rätt för att:

Det är så praxis ser ut och vi ska inte rucka på den för att vi ogillar Söders åsikter. Svenska folket har röstat fram SD till det tredje största partiet och det måste vi acceptera.

Razor:
Vad exakt gör en talman? Vilken makt har den personen?

Andre vice talman som Söder är har ingen makt öht utan det är mest en symbolisk post. Enda sättet för söder att få leda riksdagens arbete är om BÅDE Urban Ahlin och Tobias Billström skulle vara frånvarande.


   
SvaraCitera