Aviseringar
Rensa alla

Björnlund in action - Kör över skolverket och låter kristendomen behålla särställning


xsaosinx:

Blir ändå besviken.

på att vi har religion i skolan över huvud taget?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

på att vi har religion i skolan över huvud taget?

Nej, på att kristendomen prioriteras över de andra. För mig känns det som att skolan tappar sin objektiva ställning till religion då. Samtidigt kan man ju inte heller jämställa antalet undervisningstimmar efter alla religioner.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker inte vi bör ha religion i skolan öht, men om vi nu absolut måste ha det så ser jag hellre att kristendomen prioriteras än att det undervisas lika mycket i alla religioner.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Björnes magasin


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vem fan är Björlund? [crazy]

Nej men det är kul att se "liberalen" in action, verkligen [tired]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xsaosinx:

Nej, på att kristendomen prioriteras över de andra. För mig känns det som att skolan tappar sin objektiva ställning till religion då. Samtidigt kan man ju inte heller jämställa antalet undervisningstimmar efter alla religioner.

Kristendomen har till stor del format vårt västerländska kulturarv och våra samhällsvärderingar. Islam är helt oförenligt med våra västerländska värderingar och ska därmed betraktas som orelevant och begränsas till samma nivå som de övriga religionerna.


   
SvaraCitera
JLm
 JLm

dazed_and_confused:

Nej men det är kul att se "liberalen" in action, verkligen [tired]

Kallar sig Björklund liberal? Mig veterligt, är det bara hans parti, som gör det. Jan Eliasson är knappast arbetare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vi ska iaf vara tacksamma över att vi inte har hell houses


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Religion har inte i skolan att göra, skolan borde lära ut verklighet inte hittepå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

JLm:

Kallar sig Björklund liberal? Mig veterligt, är det bara hans parti, som gör det. Jan Eliasson är knappast arbetare.

Han kallade sig till och med socialliberal i svts partiledarutfrågning, lol.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

socialliberal

haha reagerade också på det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag ser inte hur det skulle vara bättre att fokusera mer på Kristendomen än att fokusera lika mycket på de relevanta religionerna som påverkar oss (dvs de 5 största) idag då vi lever i en global värld.

Dold text: *raderat wall of text.*


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

haha reagerade också på det

det är typ som att centern skulle va radikala tokliberaler med antifacklig agenda och och fortfarande kalla sig centerpartiet haha, wait a minute... [shake][blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vem e björnlund? [sad][sad][sad][shake][shake][shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För den som missuppfattat saker och ting innebär detta att det inte blir någon förändring i religionsundervisningen. Kristendomens ställning kommer alltså inte stärkas ytterligare, utan bara behålla den den har, vilket är ganska logiskt eftersom det är främst denna tro som har format vårt samhälle genom historien och har en stor del i hur det ser ut idag.

Och som svar på vissa arroganta och intoleranta uttalanden vill jag påpeka att ateism även den endast är en tro.


   
SvaraCitera