Aviseringar
Rensa alla

Black lives matter eller All lives matter?


sies
 sies

Grejen, precis som Feminism, är att Black Lives Matter rörelsen är väldigt hatiska mot "det motsatta". Feminister hatar män och mörkhyade människor hatar poliser och vita människor. 

Inte konstigt att de inte hyllas eller ses upp till på ett respekterande sätt när de beter sig som de gör. 


   
SvaraCitera

#IDontGiveAShitIsWhatMatters


   
SvaraCitera

Om svarta vet om att man inte borde springa från polisen och vet att man kan bli skjuten men gör det ändå då är de dumma i huvudet.
Det är fler vita som blir ihjälskjutna är svarta, sen vet jag inte om svarta är överrepresenterade. Varför demonsterar inte vita för vitas liv, det är ju trots allt fler vita som polisen skjuter ihjäl. Nä juste, demonsterar vita för vitas rättigheter är det ju rasism.


   
SvaraCitera

Plejadisk Panda: Nej. Artikeln fokuserar endast på per capita och tar inte med i beräkningen att svarta helt enkelt oftare har med polisen att göra.

Från artikeln: "An important message in our training is that stereotypes are based in part on fact, and we have to recognise this because in our country, people of colour are disproportionately represented amongst the people who commit street crime.""That does not give you licence to treat every individual in a group as if they fit the stereotype, that's where we go wrong."

Plejadisk Panda: Utöver antalet interaktioner så är också attityden till polisen en viktig faktor. Svarta har sämre syn på polisen vilket rimligtvis påverkar bemötande och vilja att följa polisens instruktioner etc.

Vad säger du om polisens syn på svarta?"One of the things they looked at is what they called threat perception failure. The officer believed that the person was armed and it turned out not to be the case. And these failures were more likely to occur when the subject was black [even if the officers were themselves black or Latino]." (Detta var från BBC-artikeln jag länkade förut)"

In Study 2, we attempted to increase error rates by forcing participants to make decisions very quickly. Participants in this study failed to shoot an armed target more often when that target was White than when he was African American. If the target was unarmed, participants mistakenly shot him more often when he was African American than when he was White. A signal detection analysis of these data revealed that, although participants’ ability to distinguish between armed and unarmed targets did not depend on target ethnicity, participants set a lower decision criterion to shoot for African American targets than for Whites. That is, if a target was African American, participants generally required less certainty that he was, in fact, holding a gun before they decided to shoot him."

Länk till undersökningen:

PII: S0022-3514(02)02772-3


   
SvaraCitera

sies: Feminister hatar män och mörkhyade människor hatar poliser och vita människor.

[Citation needed]


   
SvaraCitera

anonym321123: Från artikeln: "An important message in our training is that stereotypes are based in part on fact, and we have to recognise this because in our country, people of colour are disproportionately represented amongst the people who commit street crime.""That does not give you licence to treat every individual in a group as if they fit the stereotype, that's where we go wrong."

Du undrade om artikeln tittar på antalet dödsskjutningar/interaktioner med polis. Svaret är: nej, det gör den inte.

anonym321123: Länk till undersökningen:

En 16 år gammal studie över hur 40 deltagare agerade i ett TV-spel är inget jättebra underlag.


   
SvaraCitera

Trevlig-Snubbe: Om svarta vet om att man inte borde springa från polisen och vet att man kan bli skjuten men gör det ändå då är de dumma i huvudet.

Vart har du hört att merparten av obeväpnade svarta som blir mördade av polis blir dödade när de springer iväg?

Förövrigt är det ganska orimligt att anse att flykt från polis för vilket brott som helst bör straffas med avrättning.

Trevlig-Snubbe: Varför demonsterar inte vita för vitas liv, det är ju trots allt fler vita som polisen skjuter ihjäl.

Därför vita blir inte sämre behandlade p.g.a. sin hudfärg


   
SvaraCitera
major


   
SvaraCitera
major

Trevlig-Snubbe: Varför demonsterar inte vita för vitas liv

https://en.wikipedia.org/wiki/White_privilege


   
SvaraCitera

Plejadisk Panda: Du undrade om artikeln tittar på antalet dödsskjutningar/interaktioner med polis. Svaret är: nej, det gör den inte.

Okej. Men varför bör man titta på antalet dödsskjutningar delat på alla interaktioner med polis? Detta säger väl ingenting om det blir ökad risk för en obeväpnad svart person att bli skjuten jämfört med risken för en vit? Eller tänker jag fel (genuin fråga)?

Plejadisk Panda: En 16 år gammal studie över hur 40 deltagare agerade i ett TV-spel är inget jättebra underlag

Anser du att studien är ovetenskaplig eftersom det bara var 40 personer?

Vad säger du om citatet jag gav innan citatet från studien?


   
SvaraCitera

major:

https://en.wikipedia.org/wiki/White_privilege

Ag gud så underbart South Park är, älskar hur de driver med allt! :'D

I dont give a fuck. Sen finns det albino (Whiteskin) Afrikaner och så vidare.
Sen tycker jag att det är förbannat dumt att polisen i USA skjuter folk hitan som ditan och att de inte ens skjuter en i benet utan i RYGGEN eller nått. Jag tycker att polisen i USA ska genomgå en längre utbildning, något liknande som här i Sverige eller nått vore dunder.
Vad är White Priviliges om fler vita skjuts ihjäl än svarta?


   
SvaraCitera

anonym321123: Okej. Men varför bör man titta på antalet dödsskjutningar delat på alla interaktioner med polis? Detta säger väl ingenting om det blir ökad risk för en obeväpnad svart person att bli skjuten jämfört med risken för en vit? Eller tänker jag fel (genuin fråga)?

Att bara kolla på andel skjutna som är svarta i förhållande till andel svarta i USA säger ingenting om en eventuell "rasbias". Detta eftersom svarta oftare är inblandade med polisen.
Vad man måste kolla på är exempelvis "Polisen stoppade 1000 svarta/vita - Hur många svarta/vita blev skjutna". Bara då kan vi avgöra om svarta har en ökad risk att bli skjutna av polisen. Idag finns det inget som fastslår att sådant skulle vara fallet. 

anonym321123: Anser du att studien är ovetenskaplig eftersom det bara var 40 personer?

Nej, inte ovetenskaplig. Bara att det inte går att dra några slutsatser utifrån den. 

anonym321123: Vad säger du om citatet jag gav innan citatet från studien?

Ur studien i fråga:
However, importantly, officers showed no bias in terms of errors. That is, ultimately the officers made the right decision and were not impacted by race.

Det går inte att dra några slutsatser för huruvida polisen är mer benägen att skjuta svarta än vita utifrån den studien heller.


   
SvaraCitera

anonym321123:

Vart har du hört att merparten av obeväpnade svarta som blir mördade av polis blir dödade när de springer iväg?

Det sa jag inte heller. Jag skrev något i stil med: ''om man vet att man kan bli om man springer från polisen, varför springa?'', det var inte bokstavligt så jag skrev men det jag menade. Och springer man från polisen och folk vet att man lär bli skjuten då borde man vara smart och inte springa någonstans. Även om polisen inte skjuter en så får man högre straff för att man försökte smita. Sen också, man kanske ska tänka på hur man klär sig så att man inte ser ut som någon Thug gangster. Med detta sagt, jag tycker inte att polisen ska skjuta folk till höger och vänster utan att de borde gå en längre utbildning, något i stil med vad de gör i Sverige.

anonym321123: Förövrigt är det ganska orimligt att anse att flykt från polis för vilket brott som helst bör straffas med avrättning.

Det har jag inte heller sagt. Det är ju bara korkat att påstå och tycka något sådant. Jag sa bara att folk i USA kanske ska tänka till och följa polisens order. Det är sjukt att en polis skjuter ihjäl en snarare än att polisen skjuter förövaren i benet så man får stopp på rymmaren.

anonym321123: Därför vita blir inte sämre behandlade p.g.a. sin hudfärg

Det är ändå fler vita som blir ihjälskjuten av amerikansk polis än svarta, sen kanske svarta är överrepresenterade men det är en annan femma. Sen finns det en rasism i USA som har funnits sedan slaveriet förbjöds, det rättfärdigar dock ingenting. Jag menar, an borde väl ha ett val, man kan ju som afrikan flytta till Afrika och de pengar man har med sig är ju värda mycket så de kan få ett gott liv där också. Det är väl en massa saker som man kan önska bättre här i världen men tyvärr verkar dåliga saker inte sluta hända och folk hämnas och även ''goda'' människor gör hemska saker.


   
SvaraCitera
major

Trevlig-Snubbe: Vad är White Priviliges om fler vita skjuts ihjäl än svarta?

Nej, WP är anledningen till att vita inte behöver protestera för "vitas rättigheter". Sedan vet jag inte var ifrån du får påståendet om att fler vita skulle skjutas ihjäl.


   
SvaraCitera

Att det inte alls går att visa att svarta skjuts i högre grad än vita indikerar rätt starkt på att läget inte alls är så illa som dessa grupper(och allmänheten) tror att det är. Grupper som Black Lives Matter gör ingen nytta.


   
SvaraCitera