Aviseringar
Rensa alla

Black lives matter eller All lives matter?


major: Helt annat? Du kan låta bli att svara om du inte förstår vad jag skriver eller lägger fram. Det är du som slösar vår tid nu.

Du har aldrig ens försökt att göra en poäng. Du har inte ens skrivit något. Du har copy pastat massa irrelevanta länkar. Förklara gärna varför det du länkat är relevant för att ta reda på om svarta oftare skjuts än vita.


   
SvaraCitera

major:

Du kanske har problem med engelskan? Det står bland annat att svarta döms 2.6 gånger hårdare för vita när brotten är desamma. Det står att svarta har nästan 4 gånger högre chans att arresteras för marijuanabrott trots att vita begår brotten i samma grad.

Inte alls, jag har bara inte hittat var det står att diskrimineras. Du är ju inte precis hjälpsam på den fronten utan anklagar mig för att var dålig på engelska till ditt försvar, moget.
Ja, det stod ju det i någon tidningsartikel där någon hade plockat in nyhetssändningar för hur ofta vita, svarta, latinos och asiater gör vissa typer om brott, det get inte en helt rättvisande bild då rapporten inte grundar sig på statistik.Ja, det står att Svarta åker dit för diverse brott. Sen så står det att Vita mördar fler 4 gånger fler människor, våldtar 3 gånger fler än svart osv. Jag förstår inte din poäng, vill du bara lyfta fram att ''Ja men svarta är överrepresenterade för de här brotten...'' eller ''svarta är helt enkelt överrepresenterade enligt statistiken'', då kan jag ju göra det jag gjorde och säga att vita gör dem här brotten som är mer eller mindre vidriga.

major: Det står att domare i Florida har visat sig döma svarta till betydligt längre straff, bland annat dubbla strafflängden för droginnehav. Det står att svarta domare däremot tenderar att döma svarta och vita människor mer lika.

Nej, det står det inte i den aktuella rapporten, det står bara siffror utan text. Jag utgår från länk: https://ucr.fbi.gov/crime-in-the-u.s/2012/crime-in-the-u.s.-2012/tables/43tabledatadecoverviewpdf
Du kanske utgår från den andra länken? Förlåt om vi utgått från lite olika saker och att vi går lite förbi varandra. :/
Jag ser inte riktigt att det är relevant att svarta poliser och domare dömer orättvist eller rättvist. Då är det väl ett problem mellan svarta isf? Visst du att många afrikaner i Afrika hatar varandra in till döden? Tycker du att är ett problem att ta upp eller är det bara vita som är hemska människor?


   
SvaraCitera
major

Trevlig-Snubbe: Inte alls, jag har bara inte hittat var det står att diskrimineras. Du är ju inte precis hjälpsam på den fronten utan anklagar mig för att var dålig på engelska till ditt försvar, moget.

Mitt försvar? Något måste vara fel när du helt missar den ganska stora inlägget precis ovanför dig. Jag syftar på den kursiva texten som jag kopierade ifrån följande länk: https://en.wikipedia.org/wiki/Race_and_crime

Där står väldigt utförligt om hur svarta diskrimineras av poliser och rättssystem.

Trevlig-Snubbe: Jag ser inte riktigt att det är relevant att svarta poliser och domare dömer orättvist eller rättvist. Då är det väl ett problem mellan svarta isf?

Svarta domare dömer mer rättvist. Vita domare dömer mer orättvist, dvs. ger högre straff till svarta än till vita...


   
SvaraCitera
Yaren

major:

"All lives matter" är att negligera problemet och dessutom en floskel som dess ofta rasistiska förespråkare egentligen inte tror på.

thumbnail_99.jpg

Hahahahaha


   
SvaraCitera

major:

Mitt försvar?

Det är lite offtopic, men du har inte varit värst hjälpsam att visa mig var någonstans det står om det du skriver längst ner.
Du anklagade mig för att vara dålig på engelska för att jag inte verkar ha koll på vad du pratar om, du har inte ens visat vilken länk det är.

major: Något måste vara fel när du helt missar den ganska stora inlägget precis ovanför dig. Jag syftar på den kursiva texten som jag kopierade ifrån följande länk: https://en.wikipedia.org/wiki/Race_and_crime

Där står väldigt utförligt om hur svarta diskrimineras av poliser och rättssystem.

Inlägget har jag inte missat, eller vad du har skrivit det är bara den att en del av vad du skriver har jag inte sett att det står i den länk som jag hade i förgående inlägg.

Nu förstår jag vad du menar om det du har sagt. Ja, diskriminering är aldrig okej och det är förjävligt hur det fungerar i USA.

major: Svarta domare dömer mer rättvist. Vita domare dömer mer orättvist, dvs. ger högre straff till svarta än till vita...

Så är det.


   
SvaraCitera
major

Trevlig-Snubbe: Det är lite offtopic, men du har inte varit värst hjälpsam att visa mig var någonstans det står om det du skriver längst ner.
Du anklagade mig för att vara dålig på engelska för att jag inte verkar ha koll på vad du pratar om, du har inte ens visat vilken länk det är.

Jag förstår bara inte hur du kan missa inlägget som var rakt ovanför dig. Du citerade länken nedan...

Trevlig-Snubbe: Inlägget har jag inte missat, eller vad du har skrivit det är bara den att en del av vad du skriver har jag inte sett att det står i den länk som jag hade i förgående inlägg.

Jag förstår inte vad du menar...


   
SvaraCitera

major:

Jag förstår bara inte hur du kan missa inlägget som var rakt ovanför dig. Du citerade länken nedan...

Jag tror inte att jag missade inlägget ovanför mig, sen vet jag inte ens om det inlägget var riktat till mig eller någon annan. Ja, jag citerade och utgick från ena länken från FBI där det egentligen bara stod om statistisk, alltså siffror med minimalt med text.

major: Jag förstår inte vad du menar...

Förlåt om jag var otydlig. Du har snackat en massa om att svarta diskrimineras vilket jag inte har funnit något av från: https://ucr.fbi.gov/crime-in-the-u.s/2012/crime-in-the-u.s.-2012/tables/43tabledatadecoverviewpdf
Du utgick visst från: https://en.wikipedia.org/wiki/Race_and_crime
Vilket jag aldrig förstod att du gjorde förrns du tog upp wikipedialänken långt senare.
Jag hoppas att jag är tydligare nu iaf.


   
SvaraCitera

Plejadisk Panda: Vad man måste kolla på är exempelvis "Polisen stoppade 1000 svarta/vita - Hur många svarta/vita blev skjutna". Bara då kan vi avgöra om svarta har en ökad risk att bli skjutna av polisen.

Vore det inte bättre att kolla på etniciteten på de obeväpnade som blir skjutna (överlevande såväl som döda)?

Plejadisk Panda: Ur studien i fråga:
However, importantly, officers showed no bias in terms of errors. That is, ultimately the officers made the right decision and were not impacted by race.

Hmm, okej. Det var intressant.

Plejadisk Panda: Nej, inte ovetenskaplig. Bara att det inte går att dra några slutsatser utifrån den.

Du har ju rätt att man inte kan dra allmänna slutsatser om polisen i USA, men tror du inte att det finns rimligt skäl att misstänka att en del poliser blir påverkade av stereotyper om svarta?

 Denna artikel säger att de inte kan dra slutsater om skjutningar, men de skriver detta om polisvåld: study-supports-suspicion-that-police-use-of-force-is-more-likely-for-blacks.html
 
"'The dominant narrative has been that this happens to African-Americans because they are arrested in disproportionate numbers,' said Phillip Atiba Goff, a founder and president of the Center for Policing Equity [...] 'But the data really makes it difficult to say that crime is the primary driver of this. In every single category, the anti-black disparity persists.' The study found that the overall mean use-of-force rate for all black residents was 273 per 100,000, which is 3.6 times higher than the rate for white residents (76 per 100,000) and 2.5 times higher than the overall rate of 108 per 100,000 for all residents."

Håller du med mig om att USA verkar ha ett problem med polisvåld (jag pratar inte om ras nu)?

Apropå rasism relaterat till polis:
Jag såg en video om Baltimore och Freddie Gray där uppladdaren pratar om gamla hus målade med blyfärg (som är giftigt och sött, vilket gör det lockande för småbarn att äta det). Svarta fastnade i denna typ av boende p.g.a. diskriminerande lagar. Hen jämför en Baltimorekarta som visar blynivån i blodet på barn 2010-2013 med en karta över Baltimores etniska komposition. Det visar tydligt att svarta drabbas mer av blyförgiftning än vita.Barn som drabbas av blyförgiftning har större risk att hoppa av skolan och bli engagerade i kriminalitet. Så det verkar, för mig, vara så att gammal rasistisk policy fortfarande har en effekt på svarta idag.

Videon ifall du någon gång är intresserad: Baltimore: Anatomy of an Uprising | ContraPoints - YouTube


   
SvaraCitera

Trevlig-Snubbe: Det sa jag inte heller.

Nej, men din post gav antydde det. På Youtube är det rätt vanligt med såna kommentarer när man kollar på fall där människor blir mördade/skadade av polis för i princip ingenting. "If he just followed orders he would still be alive", "you should always obey a police officer, even when he's wrong" etc

Trevlig-Snubbe: Sen också, man kanske ska tänka på hur man klär sig så att man inte ser ut som någon Thug gangster.

Jag tycker inte att man kan lägga skuld på ett offer för att han har på sig "thug"-kläder.

Trevlig-Snubbe: Det har jag inte heller sagt. Det är ju bara korkat att påstå och tycka något sådant. Jag sa bara att folk i USA kanske ska tänka till och följa polisens order.

Vem tycker du bär skulden för att någon som försöker springa blir skjuten till döds för ett brott som inte förtjänar döden? Polisen, brottslingen eller båda två?

Trevlig-Snubbe: man kan ju som afrikan flytta till Afrika och de pengar man har med sig är ju värda mycket så de kan få ett gott liv där också.

Att flytta från landet man är född i till ett afrikanskt land som man inte har någon koppling till är nog inte så lockande för de flesta svarta i USA.


   
SvaraCitera

anonym321123:

Nej, men din post gav antydde det. På Youtube är det rätt vanligt med såna kommentarer när man kollar på fall där människor blir mördade/skadade av polis för i princip ingenting. "If he just followed orders he would still be alive", "you should always obey a police officer, even when he's wrong" etc

Jag tycker att polisen i USA använder övervåld och att det är vansinningt att de skjuter ihjäl någon som springer ifrån polisen. Polisen borde göra som polisen i Sverige och skjuta i benet, det hade löst dödsskjutningarna. Det finns väl ingen som tycker att det är smart att försöka springa ifrån polisen eller undanhålla bevismaterial? Gör man det är man dum i huvudet. Sen är polisen än mer dum i huvudet som skjut ihjäl någon för att någon springer ifrån dem, det är det ingen snack om saken.

anonym321123: Jag tycker inte att man kan lägga skuld på ett offer för att han har på sig "thug"-kläder.

Det har du i grunden rätt i, sen om man är försiktig så tänker man annorlunda.

anonym321123: Vem tycker du bär skulden för att någon som försöker springa blir skjuten till döds för ett brott som inte förtjänar döden? Polisen, brottslingen eller båda två?

Polisen. Varför skulle det vara den som springer ifråns fel? Sen är det aldrig smart eller bra att springa ifrån ifrån polisen, vill man ha lägre straff så springer man inte, helst inte gör något brottsligt.

anonym321123: Att flytta från landet man är född i till ett afrikanskt land som man inte har någon koppling till är nog inte så lockande för de flesta svarta i USA.

Det kan jag tänka mig men hur många Afrikan-americans känner sig hemma i USA?
Sen vore det ju utmärkt om USA för en gångs skull kunde utbilda sin polis, vilket jag tyvärr tror är otänkbart.


   
SvaraCitera

Trevlig-Snubbe: Jag tycker att polisen i USA använder övervåld

Trevlig-Snubbe: Sen är polisen än mer dum i huvudet som skjut ihjäl någon för att någon springer ifrån dem, det är det ingen snack om saken.

Då är vi helt överens om den saken Glad

Trevlig-Snubbe: Polisen. Varför skulle det vara den som springer ifråns fel?

Vissa tycker så. Argumentet är väl att personen inte skulle ha dött om han inte sprungit iväg.

Trevlig-Snubbe: Det kan jag tänka mig men hur många Afrikan-americans känner sig hemma i USA?

De har i alla fall sin familj och historia där


   
SvaraCitera
Mumzel

Dina skämt e roliga


   
SvaraCitera

anonym321123: Vore det inte bättre att kolla på etniciteten på de obeväpnade som blir skjutna (överlevande såväl som döda)?

Rimligtvis är det lika illa även ifall en större andel beväpnade svarta blir skjutna.

anonym321123: Du har ju rätt att man inte kan dra allmänna slutsatser om polisen i USA, men tror du inte att det finns rimligt skäl att misstänka att en del poliser blir påverkade av stereotyper om svarta?

Jag tror absolut man kan hitta skillnader mellan hur svarta och vita behandlas. Jag tror dock inte just hudfärgen är av stor relevans. Mer att det handlar om attityder, klädsel, språk etc som är vanligare hos svarta än vita och kan påverka hur polisen ingriper. Detta betyder inte att det inte är ett problem.

anonym321123: Håller du med mig om att USA verkar ha ett problem med polisvåld (jag pratar inte om ras nu)?

Ja, men det är betydligt mer komplicerat än vad många vill få det till. 

Egentligen är det mest sådana här rörelser jag vänder mig mot. De gör inget annat än att bygga på föraktet hos svarta mot polisen. I ett samhälle där man inte har tilltro till polisen blir det genast viktigare med eget våldskapital och "respekt".


   
SvaraCitera

major: Jo, egentligen. Ja, svarta döms hårdare och jo det har med rasism att göra.

Nej och wikipedia är inte en godtagbar källa.


   
SvaraCitera

Trevlig-Snubbe:

Det beror inte på diskriminering eller rasism för att svarta begår 28% av samtliga brott och är 12% av befolkningen, det förklarar varför svarta arresteras och åker i fängelse i högre grad än andra grupper.

Säg det till major, inte till mig.


   
SvaraCitera