Aviseringar
Rensa alla

Black lives matter eller All lives matter?


major

Coffi:

Nej och wikipedia är inte en godtagbar källa.

Haha, nej men källorna som presenteras på Wikipedia är godtagbara. Du fick slut på argument uppenbarligen.


   
SvaraCitera

Plejadisk Panda: Jag tror absolut man kan hitta skillnader mellan hur svarta och vita behandlas. Jag tror dock inte just hudfärgen är av stor relevans. Mer att det handlar om attityder, klädsel, språk etc som är vanligare hos svarta än vita och kan påverka hur polisen ingriper. Detta betyder inte att det inte är ett problem.

Det är bra att du säger att det ändå kan vara ett problem, men man kan ju också undra över varför klädsel, språk etc som är vanligare hos svarta än vita anses mer farligt av polisen. Jag tror att rasism kan ha att göra med varför man betraktar vissa sätt att bete sig på som sämre än andra.

Plejadisk Panda: Ja, men det är betydligt mer komplicerat än vad många vill få det till. Egentligen är det mest sådana här rörelser jag vänder mig mot. De gör inget annat än att bygga på föraktet hos svarta mot polisen.

Vad tycker du att man istället borde göra för att förhindra polisbrutalitet?Tycker du inte att BLM lyfter fram frågan om polisvåld? Jag har sett många som verkar i princip förneka USA har något problem med polisvåld.

Plejadisk Panda: I ett samhälle där man inte har tilltro till polisen blir det genast viktigare med eget våldskapital och "respekt".

Vad menar du? Menar du att de i områden med mycket polisproblem bör ha tilltro till polis trots att de beter sig i felaktigt mot dem?


   
SvaraCitera

anonym321123: men man kan ju också undra över varför klädsel, språk etc som är vanligare hos svarta än vita anses mer farligt av polisen.

Eftersom brottslighet och diverse antisociala beteenden inte är jämnt utspritt bland befolkningen. 
Polisen kan inte förväntas behandla alla lika, man måste profilera. Det är liksom en stor del av att vara polis. 

anonym321123: Vad tycker du att man istället borde göra för att förhindra polisbrutalitet?Tycker du inte att BLM lyfter fram frågan om polisvåld? Jag har sett många som verkar i princip förneka USA har något problem med polisvåld.

Det finns sannolikt oändligt av mer eller mindre effektiva åtgärden att testa. Men för att få riktiga resultat tror jag inte det räcker med att rikta dem mot poliskåren. Jag tror inte USAs poliskår har några anmärkningsvärda problem med rasism eller t.o.m. våld i övrigt. Om något så skulle jag gissa på att polisen, p.g.a. alla riktade insatser mot just diskriminering och rasism, är betydligt mindre rasistisk än de flesta andra institutioner. 
Precis som med rasism så tror jag problemet med övervåld också ligger i samhället i övrigt. Polisen i ett samhälle där risken är hög för att bli utsatt för grovt och dödligt våld kommer alltid vara våldsammare än motsvarigheten. Man har inte råd att vara snäll och försiktig, då det lätt blir väldigt, väldigt kostsamt.

anonym321123: Vad menar du? Menar du att de i områden med mycket polisproblem bör ha tilltro till polis trots att de beter sig i felaktigt mot dem?

Jag menar att sättet BLM agerar på går tvärt emot deras egna intressen. Sämre relationer med polisen hjälper inte någon. Man bygger på ett(i mångt och mycket oförtjänt) polisförakt. Polisföraktet är en starkt bidragande del till det utbredda våldet bland svarta.
Svartas problem i USA har väldigt lite med polisen att göra och väldigt mycket mer med annat.


   
SvaraCitera

anonym321123:

Då är vi helt överens om den saken Glad

Glad

anonym321123: Vissa tycker så. Argumentet är väl att personen inte skulle ha dött om han inte sprungit iväg.

Det är svårt att avgöra varje situation men saker hade löst sig bättre om man inte springer från polisen.
Så ja, vissa argumenterar så, jag har delvis gjort det och åtminstone hävdat att det vore smart att helt enkelt inte försöka springa iväg från polisen.

anonym321123: De har i alla fall sin familj och historia där

Ja jo det är ju klart, det var mer ett mer eller mindre genomtänkt förslag än att de ''måste'' flytta. Vi alla vill att USA ska bli till det bättre, jag ser med pessimistiska ögon.


   
SvaraCitera

Coffi:

Säg det till major, inte till mig.

Det var inget.


   
SvaraCitera

Plejadisk Panda: Polisen kan inte förväntas behandla alla lika, man måste profilera. Det är liksom en stor del av att vara polis.

Menar du att man inte bör försöka behandla någon från ett kvarter med mycket brottslighet på samma sätt som någon från ett kvarter med mindre brottslighet, även om personen inte är en brottsling?

Plejadisk Panda: ag tror inte USAs poliskår har några anmärkningsvärda problem med rasism eller t.o.m. våld i övrigt.

Så du håller alltså inte med mig om att USA verkar ha ett problem med polisvåld?

Plejadisk Panda: Man har inte råd att vara snäll och försiktig, då det lätt blir väldigt, väldigt kostsamt.

Det är en sak att vara försiktig, det är en annan sak att skjuta män som har barn i bilen som öppet säger att de har en pistol i handfacket (Philando Castile), strypa ihjäl en misstänkt cigarettförsäljare (Eric Garner) eller skjuta ihjäl en tolvåring med en pistol (som senare visar sig vara en leksak) utan att deras polisbil ens hunnit stanna (Tamir Rice).

Plejadisk Panda: Jag menar att sättet BLM agerar på går tvärt emot deras egna intressen. Sämre relationer med polisen hjälper inte någon. Man bygger på ett(i mångt och mycket oförtjänt) polisförakt. Polisföraktet är en starkt bidragande del till det utbredda våldet bland svarta.

Att ha en negativ syn på polisen innebär väl inte att man börjar slå ner/döda folk.

Plejadisk Panda: Svartas problem i USA har väldigt lite med polisen att göra och väldigt mycket mer med annat.

Anser du att det jag nämnde förut, d.v.s. att svarta i princip tvingades in i områden där husen var i större grad målade med blyfärg jämfört med vita kvarter, har att göra med den oproportionella svarta brottsligheten?


   
SvaraCitera

anonym321123: Menar du att man inte bör försöka behandla någon från ett kvarter med mycket brottslighet på samma sätt som någon från ett kvarter med mindre brottslighet, även om personen inte är en brottslin

Ja, som polis måste du helt klart vara mer försiktig i vissa områden jämfört med andra.

anonym321123: Så du håller alltså inte med mig om att USA verkar ha ett problem med polisvåld?

Alltså, varje fall av övervåld är såklart ett problem och det sker oftare i USA än i många andra länder. Det vore såklart önskvärt att så inte var fallet. Jag tror dock inte problemet i första hand ligger hos poliskåren.
Polisen kommer alltid göra misstag. P.g.a. den överhängande risken för grovt våld i USA, så blir konsekvenserna av ett misstag vid ett vanligt ingripande betydligt värre jämfört med t.ex. i Sverige. Vad som får en svensk polis att dra sitt vapen, kommer i USA leda till att vapnet avfyras o.s.v.
Det är inte lätt att göra något åt det här och Sverige står nu inför samma problem. Svenska polisen har på senare år börjat skjuta betydligt oftare än innan samt jämfört med våra grannländer. Detta är sannolikt en följd av den stora mängden vapen i omlopp och den ökade risken det innebär för polisen.

anonym321123: Det är en sak att vara försiktig, det är en annan sak att skjuta män som har barn i bilen som öppet säger att de har en pistol i handfacket (Philando Castile), strypa ihjäl en misstänkt cigarettförsäljare (Eric Garner) eller skjuta ihjäl en tolvåring med en pistol (som senare visar sig vara en leksak) utan att deras polisbil ens hunnit stanna (Tamir Rice).

Just dessa fall tror jag är typexempel för sådana incidenter som är oerhört svårt att undvika. BLM gillar att likställa dessa(+flera andra) med fall som Walter Scott och Laquan McDonald, där poliserna alldeles uppenbarligen gjort sig skyldiga till vidrigheter. Jag tycker dessa skiljer sig markant. 

anonym321123: Att ha en negativ syn på polisen innebär väl inte att man börjar slå ner/döda folk.

Det innebär att du inte kommer förlita dig på polisen för att lösa dina problem. Vilket innebär att ditt eget våldskapital och rykte om att inte ta skit blir väldigt mycket viktigare. Vilket absolut ökar risken för våldsamt beteende. 

anonym321123: Anser du att det jag nämnde förut, d.v.s. att svarta i princip tvingades in i områden där husen var i större grad målade med blyfärg jämfört med vita kvarter, har att göra med den oproportionella svarta brottsligheten?

Jag tror blyförgiftning har en försvinnande liten roll i svartas överrepresentation i brottsstatistiken. 


   
SvaraCitera

Plejadisk Panda: Ja, som polis måste du helt klart vara mer försiktig i vissa områden jämfört med andra.

Men till vilken grad kan denna "försiktighet" försvaras? Ska polis kunna använda övervåld, dödligt såväl som icke-dödligt, mot oskyldiga hursomhelst för att de är rädda?

Plejadisk Panda: Alltså, varje fall av övervåld är såklart ett problem

Anser du att det är ett samhällsproblem eller är det enbart några få incidenter av övervåld?

Plejadisk Panda: Just dessa fall tror jag är typexempel för sådana incidenter som är oerhört svårt att undvika.

Du frågade förut om det verkligen var någon som försvarar polisens agerande vid Castile-fallet. Är det inte detta polisagerande som du nu försvarar?

Plejadisk Panda: Det innebär att du inte kommer förlita dig på polisen för att lösa dina problem. Vilket innebär att ditt eget våldskapital och rykte om att inte ta skit blir väldigt mycket viktigare.

Detta stämmer endast om ditt liv är fyllt med våldsamma konflikter med andra människor. Någon som inte har dessa konflikter har ingen anledning att ens egen våldskapital blir mycket viktigare.Tror du att merparten av BLM-rörelsen består av våldsamma människor?

Plejadisk Panda: Jag tror blyförgiftning har en försvinnande liten roll i svartas överrepresentation i brottsstatistiken.

Vad får dig att säga det?


   
SvaraCitera

anonym321123: Men till vilken grad kan denna "försiktighet" försvaras? Ska polis kunna använda övervåld, dödligt såväl som icke-dödligt, mot oskyldiga hursomhelst för att de är rädda?

Nej. Men eftersom poliser inte är automatiserade robotar så kommer ingripanden ske på ett spektrum från väldigt bra till väldigt dåligt. Avvikelser kommer alltid att inträffa.

anonym321123: Anser du att det är ett samhällsproblem eller är det enbart några få incidenter av övervåld?

Det är ju alltså bägge och. Det handlar om avvikande incidenter som i sin tur är en följd av ett samhällsproblem.

anonym321123: Du frågade förut om det verkligen var någon som försvarar polisens agerande vid Castile-fallet. Är det inte detta polisagerande som du nu försvarar?

Det är inte försvarbart. Men däremot väldigt förklarligt och väntat att sådant inträffar.

anonym321123: Detta stämmer endast om ditt liv är fyllt med våldsamma konflikter med andra människor. Någon som inte har dessa konflikter har ingen anledning att ens egen våldskapital blir mycket viktigare.Tror du att merparten av BLM-rörelsen består av våldsamma människor?

Nja. Snarare gäller det så länge du känner en stor risk för att utsättas för brott. Och det är  vardagen för många svarta i USA. T.ex. är 36% av svarta i Florida dömda för svårare förbrytelser(felonies). I många områden är en majoritet av svarta män våldsbrottslingar. Utsattheten är total and you better be able to hold your own. 
För att slippa den typen av eskalering av våld detta leder till vore det önskvärt om man istället förlitade sig på polisen. Ökat förtroende är fundamentalt för detta.

anonym321123: Vad får dig att säga det?

Relativt få barn uppskattas vara drabbade av förhöjda nivåer av bly (0.8% år 2007). 


   
SvaraCitera

Plejadisk Panda: Nej. Men eftersom poliser inte är automatiserade robotar så kommer ingripanden ske på ett spektrum från väldigt bra till väldigt dåligt. Avvikelser kommer alltid att inträffa.

Tror du att träning kan leda till att det blir betydligt färre incidenter av övervåld (jag pratar inte bara om dödsfall nu)?

Plejadisk Panda: Det är inte försvarbart. Men däremot väldigt förklarligt och väntat att sådant inträffar.

Castilo skrek inte åt polisen, han svor inte åt dem, han uppgav att han hade en pistol och hans familj var i bilen. Hur är skjutningen väntad? 

Plejadisk Panda: Nja. Snarare gäller det så länge du känner en stor risk för att utsättas för brott. Och det är  vardagen för många svarta i USA.

Menar du att folk utför "proaktivt" våld för att bli säker på att de inte blir skadade (säg till om du inte fattar vad jag försöker säga)?

Plejadisk Panda: T.ex. är 36% av svarta i Florida dömda för svårare förbrytelser(felonies).

Vart får du denna siffra?Hur många av de som är dömda för svåra förbrytelser hade begått våldsbrott? Hur stor del av dessa brott var incidenter mot andra kriminella?

Plejadisk Panda: För att slippa den typen av eskalering av våld detta leder till vore det önskvärt om man istället förlitade sig på polisen. Ökat förtroende är fundamentalt för detta.

Jag förstår inte riktigt varför man bör ha starkt förtroende för polis när de i ett betydligt antal fall agerar helt felaktigt.Har jag förstått dig rätt när jag säger att du tycker att man inte bör kraftigt kritisera polis för att ha betett sig olämpligt eftersom du anser att polisvåld är en automatisk effekt av våldet som begås av civila?

Plejadisk Panda: Relativt få barn uppskattas vara drabbade av förhöjda nivåer av bly (0.8% år 2007).

Vart har du funnit denna siffra?Områden med hög kriminalitet kan ha en betydlig högre andel blyförgiftade än landet i allmänhet.Blynivån på barn i Baltimorekvarter 2010-2013 (från videon):
baltimore1.png

 Jag vill också säga att om det nu är relativt få barn som drabbas av förhöjda nivåer bly i blodet, så innebär det inte att vuxna inte lider av förhöjda blynivåer i högre grad. Många av de allvarliga brotten begås av unga myndiga. Freddie Gray, en svart man från Baltimore, var född 1989 och hade höga blynivåer.


   
SvaraCitera

anonym321123: Tror du att träning kan leda till att det blir betydligt färre incidenter av övervåld (jag pratar inte bara om dödsfall nu)?

Absolut.

anonym321123: Castilo skrek inte åt polisen, han svor inte åt dem, han uppgav att han hade en pistol och hans familj var i bilen. Hur är skjutningen väntad?

Som polis i USA är du oerhört medveten om denna typ av incidenter:

När någon nämner att det finns ett vapen i bilen och personen i fråga börjar rota runt så kommer sannolikt det enda polisen har i tanken vara vapnet. En bra polis kommer däremot inte dra sitt vapen och skjuta, 99.9% av dessa fall är det aldrig något problem. Tyvärr håller inte alla poliser högsta standard, vilket ibland leder till ödesdigra misstag. 

anonym321123: Menar du att folk utför "proaktivt" våld för att bli säker på att de inte blir skadade (säg till om du inte fattar vad jag försöker säga)?

Det handlar förstås inte om att folk springer ut på gatan och börjar slå ner folk i förebyggande syfte. Utan det handlar om att tröskeln för att ta till våld är betydligt lägre i dessa samhällen, då man har mycket att tjäna på ett våldsamt rykte.

anonym321123: Vart får du denna siffra?Hur många av de som är dömda för svåra förbrytelser hade begått våldsbrott? Hur stor del av dessa brott var incidenter mot andra kriminella?

http://paa2011.princeton.edu/papers/111687 sid.11

In 2015, 58% of African American males currently serving sentences of one year or more were sentenced for a violent crime.

Huruvida offren själva var kriminella är nog svårt att ta reda på.

anonym321123: Jag förstår inte riktigt varför man bör ha starkt förtroende för polis när de i ett betydligt antal fall agerar helt felaktigt.Har jag förstått dig rätt när jag säger att du tycker att man inte bör kraftigt kritisera polis för att ha betett sig olämpligt eftersom du anser att polisvåld är en automatisk effekt av våldet som begås av civila?

Du får definiera "betydligt antal fall". Jag skulle tro att en övervägande majoritet av ingripanden sker precis enligt regelboken. Överträdelser är nog, sätt till mängden ingripanden, rätt sällsynta.

Man kan absolut kritisera polisen. Men rimligtvis bör det ske på ett produktivt sätt som leder till förbättring, snarare än vad det BLM håller på med.

anonym321123: Bly

Jag har väldigt svårt att hitta någonting alls som tyder på att detta förklarar överrepresentationen hos svarta. Men man kan ju alltid hoppas på att sådant är fallet, eftersom det, med tanke på de nuvarande väldigt låga nivåerna av blyförgiftning, betyder att svartas situation är på väg att förbättras avsevärt.


   
SvaraCitera

Black Lives matter är en svart intresse grupp. Den grundläggande premissen för en intresse grupp är dess nödvändighet. Motiveringen till Blms existens är verklighetsuppfattningen att det finns ett hot mot svartas intressen baserat på invalidering av deras ego:n. Att döpa sig till sin centrala axiom är ganska rationellt om det är den grundläggande principen för rörelsen.


   
SvaraCitera

vita är inte en förtryckt folkgrupp, våra liv kommer alltid att spela roll. tyvärr värderar världen inte alla människor lika


   
SvaraCitera

elleeen:
vita är inte en förtryckt folkgrupp, våra liv kommer alltid att spela roll. tyvärr värderar världen inte alla människor lika

Hur motiverar du människors värdeFörvånad?
(vad är värde


   
SvaraCitera

SpookBuster:

Hur motiverar du människors värdeFörvånad?

utifrån deras handlingar?


   
SvaraCitera