Aviseringar
Rensa alla

Black lives matter eller All lives matter?


elleeen:

utifrån deras handlingar?

Varför skulle värde baseras på handlingarRullar ögonen


   
SvaraCitera

SpookBuster:

Varför skulle värde baseras på handlingarRullar ögonen

varför skulle värde baseras på hudfärg?


   
SvaraCitera

elleeen:

varför skulle värde baseras på hudfärg?

Jag har inte argumenterat för att värde handlar om hudfärg. Vill du att jag ska vara djävulens advokat och argumentera för rasismFörvånad?


   
SvaraCitera

Plejadisk Panda:

Vem försvarar sådant beteende?

Grejen är ju att det finns minst lika många liknande videos där polisen skjuter vita.

men man ser ju att han som blir skjuten tar sin  högerhand bak mot fickan och jag tror nog att polisen då trodde att han skulle dra fram ett vapen vilket gjorde att polisen satte säkerhet framför chansning. så att det skulle varit mord tror jag inte då dem kom till platsen med anmälningar om att han skulle ha suttit och riktat vapen mot förbigående genom fönstret och då förmodligen ha det på sig när dem skulle gripa honom.


   
SvaraCitera

Plejadisk Panda: Absolut.

Anser du att polisen i USA måste blir mer tränade för att hindra att människor som Castile blir dödade?

Plejadisk Panda: När någon nämner att det finns ett vapen i bilen och personen i fråga börjar rota runt så kommer sannolikt det enda polisen har i tanken vara vapnet. En bra polis kommer däremot inte dra sitt vapen och skjuta, 99.9% av dessa fall är det aldrig något problem. Tyvärr håller inte alla poliser högsta standard

Jag ser ingen större likhet mellan Castile-situation och de klipp du länkar. T.ex. så hade ingen av dem barn i bilen. Och varför skulle man nämna att man har en pistol om man planerade att börja skjuta?

Plejadisk Panda: det handlar om att tröskeln för att ta till våld är betydligt lägre i dessa samhällen, då man har mycket att tjäna på ett våldsamt rykte.

Kan du ta ett konkret exempel på en sådan situation? ("A gör detta mot B, B gör sedan det här")

Plejadisk Panda: Huruvida offren själva var kriminella är nog svårt att ta reda på.

Det är synd, för det är ju en viktig detalj. Om det är så att majoriteten av våldsbrott är mellan kriminella så blir det ju en aning svårare att tro på att mer skepsis till polis betyder att vanliga människor blir betydligt mer våldsamma.
Jag har fått intrycket att en hel del av de mest allvarliga våldsincidenter (men jag skulle inte kunna gissa andelen) är mellan kriminella parter. Har du också fått detta intryck?

Plejadisk Panda: Du får definiera "betydligt antal fall". Jag skulle tro att en övervägande majoritet av ingripanden sker precis enligt regelboken. Överträdelser är nog, sätt till mängden ingripanden, rätt sällsynta.

En "betydande andel" fall där övervåld från polis inträffar är för mig >5%. Vad är "sällsynt" respektive "ett betydligt antal fall" för dig?

Plejadisk Panda: Man kan absolut kritisera polisen. Men rimligtvis bör det ske på ett produktivt sätt som leder till förbättring, snarare än vad det BLM håller på med.

Vad för produktivt sätt finns det?

Plejadisk Panda: Jag har väldigt svårt att hitta någonting alls som tyder på att detta förklarar överrepresentationen hos svarta

Jag menar inte att bly är den enda (eller den starkaste) faktorn, andra faktorer finns också

Plejadisk Panda: Men man kan ju alltid hoppas på att sådant är fallet, eftersom det, med tanke på de nuvarande väldigt låga nivåerna av blyförgiftning, betyder att svartas situation är på väg att förbättras avsevärt.

Det är den genomsnittliga siffran som är låg. Det är inte omöjligt att många platser med hög grad brottslighet har liknande blysiffror som Baltimore-kvarteren som är markerade på kartan.


   
SvaraCitera