Aviseringar
Rensa alla

Blandad - bra eller dåligt?


Ämnesstartare

Jag är halvafrikan och halvsvensk, och jag får ofta frågan om jag tycker att det är positivt eller negativt att ha två kulturer. Jag brukar oftast då svara att självklart är det positivt, men jag vill också höra någon annans åsikt.

Vad tycker ni? Är det positivt att vara blandad, mulatt typ?


   
Citera

Positiv eller negativ i vilken bemärkelse?


   
SvaraCitera

så länge man inte upplever ett utanförskap så är det 100% positivt, skulle jag säga.


   
SvaraCitera

passaro:

Positiv eller negativ i vilken bemärkelse?


   
SvaraCitera

Det är väl bra att vara lite blandad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Folk har börjat slänga ordet kultur omkring sig väldigt mycket.
Är du en faktiskt en aktiv del av ditt afrikanska arv eller?

oavsett iofs:

internet:

så länge man inte upplever ett utanförskap så är det 100% positivt, skulle jag säga.


   
SvaraCitera

Kvacksalvaren:

Är du en faktiskt en aktiv del av ditt afrikanska arv eller?

man har ju fortfarande input + influenser från andra kulturer än den svenska ifall familj, släkt och vänner är uppvuxna med den, och man umgås med dessa. även fast man inte aktivt deltar så tillägnar man sig den passivt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

man har ju fortfarande input + influenser från andra kulturer än den svenska ifall familj, släkt och vänner är uppvuxna med den, och man umgås med dessa. även fast man inte aktivt deltar så tillägnar man sig den passivt.

Det är ju inte något som är säkert. Det finns ju den distinkta möjligheten att den enda inputen skulle vara från de ytliga skillnaderna mellan afrikanska jämte svenska hudfärger.
då finns det ingen kulturell skillnad, från hennes(?) sida, i jämförelse med en "helsvensk"s.
Jag tappade lite min egen tråd, men poängen är att bara för att man ser "olik" ut betyder inte att man faktisk är olik, det antagandet är nästan ren rasism.[smile]


   
SvaraCitera

du kan ju välja ifall du vill vara cool hiphop neger eller snusk raggare [y][bigsmile]


   
SvaraCitera

Kvacksalvaren:

Jag tappade lite min egen tråd, men poängen är att bara för att man ser "olik" ut betyder inte att man faktisk är olik, det antagandet är nästan ren rasism.

naturligtvis inte, inte det jag menade [crazy]

dock så vet jag inte, jag vill lite motsätta mig det påståendet. man behandlar folk efter stereotypier oavsett om man vill eller inte, är medveten om det eller inte, och alltså behandlas man olika efter hudfärg, kön/genus, längd, tjocklek etc. och därför kan man på sätt och vis också påstå att en viss hudfärg medför en viss typ av personlighet (obs detta är väldigt generaliserande) men det beror inte på hudfärgen i sig utan snarare på de samlade förväntningarna, antaganden och fördomar som folk har som formar en generaliserad bild.

detta har dock inget med kulturer att göra, eftersom det snarare ligger i betraktarens ögon/intressen för att 1. bekräfta sin världsbild, 2. ev. också rättfärdiga den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

naturligtvis inte, inte det jag menade

[smile]

det är ett ganska logiskt påsående, så som vi(?) blivit uppfostrade, döm inte efter utsidan.

Men absolut, fördomar är ett extremt hjälpsamt verktyg. Det gäller bara att ha lite koll.

Om nån skulle säga att de har till exempel en bög kompis så skulle jag tänka "jaha, vadå då?", men jag skulle också få en bild av en rosa person med svaga handleder och ett intresse för inredningsdesign.
Och det är egentligen inget problem, så länge jag själv är medveten om fördomen.
För fördomar är ett väldigt effektivt sätt för oss människor att spara tid och energi genom att dra snabba slutsatser. Men det kan ju medges att sedan människan slutade kolavippen för sabeltandade tigrar så har den delen av hjärnan som fattar snabba ytliga beslut behövts i mindre utsträckning.
Men oavsett, fördomar är nyttiga, så länge man vet om dem, om man inte vet om dem, så är det fan bara trist.

Hoppas det inte blev alltför vimsigt,[smile]


   
SvaraCitera

Yaay chiq! Då är vi två!!
Jag tycker det bara är positivt, iallafall i min situation. Att vara mörkhyad men inte vara den typiska "blatten" har jag märkt att många ser som något speciellt och kanske till och med något lite häftigt [cool].

+ Att afrot är en grym pussymagnet [wink]


   
SvaraCitera

Kvacksalvaren:

Men oavsett, fördomar är nyttiga, så länge man vet om dem, om man inte vet om dem, så är det fan bara trist.

man brukar säga typ, generalisering - stereotyp - fördom. generaliseringar och stereotypier är nödvändiga för att inte bli galen eller återskapa en världsbild hela tiden (även om man gör det hela tiden ändå, på ett annat sätt, man omformar den redan skapade genom att tolka sin omgivning, men tolkningen är riktad, t.ex. om man spelar mycket hockey lägger man märke till vad folk har för lag-tröjor/-mössor på sig på stan, medan någon som inte gillar hockey inte alls ser dessa eller ens förstår innebörden av symbolerna som pryder kläderna).

en generalisering är en överdriven generalisering av en grupps stereotypi applicerad på en person, som både kan vara positiv och negativ i sin betoning. jag vet inte om man behöver vara medveten om sina fördomar för att de ska vara ofarliga, jag är ganska övertygad om att det räcker med att man har ett relativt öppet sinne och är villig att ompröva sin världsbild, vilket å andra sidan relativt få människor faktiskt är (...).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Les voleurs:

Yaay chiq! Då är vi två!!
Jag tycker det bara är positivt, iallafall i min situation. Att vara mörkhyad men inte vara den typiska "blatten" har jag märkt att många ser som något speciellt och kanske till och med något lite häftigt .

+ Att afrot är en grym pussymagnet

Haha awesome! Fast jag är tjej så ingen pussymagnet hahaha.

Ni andra förstår jag inte vad ni säger 🙁 För svåra ord...


   
SvaraCitera

chiq:

Ni andra förstår jag inte vad ni säger 🙁 För svåra ord...

Du är jättefin! [love]


   
SvaraCitera