Aviseringar
Rensa alla

Blåsa på foten..


penja
Ämnesstartare

Vad gör ni om ni får blåsor på fötterna? Någon van löpare som har tips kanske? 
Jag går så satans mycket på jobbet att jag lyckats få en jobbig blåsa på min lilltå. 
Har för små fötter, alternativt för feta tår, så mina tår hamnar huller om buller och min stackars lilltå kommer i kläm och gör sig illa.. Nu är jag ledig i tre dagar, hur gör jag för att blåsan ska vara borta på måndag? 


   
Citera
Ämnesetiketter

brukar nog bara vänta ut att de ska läka sig själva, eventuellt plåstra om ifall jag måste klämma ner den stackars foten i en sko osv.


   
SvaraCitera

*Blåser på fötterna*

Skämt åsido.

Skavsår liknar en brännskada och börjar oftast som en vätskefylld blåsa.Tvätta och avlastaNär man fått skavsår eller blåsor är det bra att

  • undvika att peta hål på en blåsa, eftersom den skyddar huden som håller på att bildas därunder
  • tvätta rent med mild tvål och vatten, det är lättast att använda flytande tvål
  • avlasta med särskilda skavsårsplåster som också kan suga upp vätska
  • hålla fötterna mjuka med en fet hudkräm.
  • Undvik trånga skor

   
SvaraCitera
penja
Ämnesstartare

ply:
brukar nog bara vänta ut att de ska läka sig själva, eventuellt plåstra om ifall jag måste klämma ner den stackars foten i en sko osv.

Plåstrade med sånt där compeed-plåster för att jag råkade ha det hemma. Det bedövade bra, men nu efter några dagar har det ramlat av. Jag har lite problem att gå ordentligt oplåstrad. Men det blir alltså inte värre av att plåstra om? 


   
SvaraCitera
penja
Ämnesstartare

insåg att jag inte ens har fler plåster hemma nu.


   
SvaraCitera

penja:

Plåstrade med sånt där compeed-plåster för att jag råkade ha det hemma. Det bedövade bra, men nu efter några dagar har det ramlat av. Jag har lite problem att gå ordentligt oplåstrad. Men det blir alltså inte värre av att plåstra om? 

vet inte om det blir värre, vill bara inte att blåsan ska spricka hehe.


   
SvaraCitera

penja:
insåg att jag inte ens har fler plåster hemma nu.

Har du inget nattöppet där du bor, som säljer plåster?


   
SvaraCitera
penja
Ämnesstartare

Tjohej:
*Blåser på fötterna*

Skämt åsido.

Skavsår liknar en brännskada och börjar oftast som en vätskefylld blåsa.Tvätta och avlastaNär man fått skavsår eller blåsor är det bra att

  • undvika att peta hål på en blåsa, eftersom den skyddar huden som håller på att bildas därunder
  • tvätta rent med mild tvål och vatten, det är lättast att använda flytande tvål
  • avlasta med särskilda skavsårsplåster som också kan suga upp vätska
  • hålla fötterna mjuka med en fet hudkräm.
  • Undvik trånga skor

haha..

hm. men om man liksom måste dra på sig gymnaskorna och gå ännu mer, hur är det bäst att göra då? Tror inte jag har några bättre skor. har ett par sandaler, men de ger mig skavsår på annat vis. Får kanske skaffa mig ett par tofflor i modell birkenstock.


   
SvaraCitera
penja
Ämnesstartare

ply:

vet inte om det blir värre, vill bara inte att blåsan ska spricka hehe.

ah okej! 

Tjohej:

Har du inget nattöppet där du bor, som säljer plåster?

nej, jag tror inte det. eller tja kanske, men orkar inte gå nånstans pga ont i fötterna haha... kom just hem från jobbet..

läste på ett träningsforum att de brukar sprita eller bränna på en nål för att sedan sticka hål på blåsan, och sen tejpa. är det en väldigt dålig idé?


   
SvaraCitera

penja:

läste på ett träningsforum att de brukar sprita eller bränna på en nål för att sedan sticka hål på blåsan, och sen tejpa. är det en väldigt dålig idé?

En väldigt dålig idé. Låt den lägga sig istället, det är bättre. Och gör du hål på blåsan ändå, var noga med att hålla efter med sårrengöring. Och att plåstra om.


   
SvaraCitera

Försök att ha dem barfota så mycket som möjligt, måste du ha skor och om du har ont så finns det speciella plåster för blåsor och skavsår som är som typ som tjock hud (men aa det är plast), då hamnar allt tryck på dem istället för blåsorna.

Och ja, håll det rent sen när den spricker så att det inte blir infekterat. 


   
SvaraCitera

Compeed skavsårsplåster. <3 Det är dessa fingerprints menar.


   
SvaraCitera

Plåster ja! 


   
SvaraCitera

hoppar på ett ben 


   
SvaraCitera