Aviseringar
Rensa alla

Blev bestulen - vad kan jag göra?


Ämnesstartare

Vem fan skriver massa på en dejting sajt för att sno en mobil? Tardig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MarcusKing:
Vem fan skriver massa på en dejting sajt för att sno en mobil? Tardig

Hon kanske blev besviken och kände sig lurad och straffade då TS genom att sno dennes mobil!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är det värt att skriva till sidan eller polisen? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

John125:
Är det värt att skriva till sidan eller polisen?

Det är absolut produktivare än att skriva här. Så tycker nog att du ska testa.


   
SvaraCitera

Kom och tänka på när min mobil blev stulen OCH en tjejs godispåse. Folk hade mer empati för tjejen vars godispåse för 30 spän hade blivit stulen...


   
SvaraCitera

AHAHAHAHAHAHAHAHAH

OT
Det enda du kan göra att att polis anmäla kvinnan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

John125:

Ska jag gå till polisen och berätta detta? Vad kan de göra åt det? Känner att det inte kommer hjälpa

Eftersom det du frågar var just vad du kan göra, så är tyvärr bara det alternativet som finns. Om du skulle ta saken i egna händer och tar tillbaka den, så är även det brottsligt och hon kan då anmäla DIG. Jag rekommenderar absolut inte detta. Det du kan göra är att just vända dig till polisen, och berätta precis allt du vet, så får de i sin tur vända sig till dejtingsidan och be om uppgifter. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Polisanmäl? Spåra den via hitta min iPhone? Åk till henne och hämta den?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

adaq: Åk till henne och hämta den?

Detta ska man absolut inte göra. Han kan bli anmäld för betydligt grövre brott.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ekorrespondenten:

Detta ska man absolut inte göra. Han kan bli anmäld för betydligt grövre brott.

Rent hypotetisk; någon tar din mobil och springer in i sin lägenhet. Har du rätt att gå in i lägenheten och ta tillbaka mobilen? 
Någon tar ditt barn och springer in i sin lägenhet?
Någon tar "föremål av betydligt högre värde än en mobil" och springer in i sin lägenhet?

Tror man har mer utrymme att röra sig på rent legalt än vad många kanske tror. Men misstänker att det är skillnad på om brottet just begåtts eller om man sitter och planerar på ett forum först innan man sticker och tar tillbaka den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Panda:

Rent hypotetisk; någon tar din mobil och springer in i sin lägenhet. Har du rätt att gå in i lägenheten och ta tillbaka mobilen? 

Det har du inte rätt att göra. 


   
SvaraCitera
torg1

ekorrespondenten:

Detta ska man absolut inte göra. Han kan bli anmäld för betydligt grövre brott.

Jag skulle lugnt göra det. skulle även ta med några bröder för man vet ju inte vem personen egenligen är.
Enkelt fixt sålänge man vet vart telefonen befinner sig.
Ang. anmälan så är det rätt lätt att få "tjuven" i fråga fälld ist för sig själv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ekorrespondenten:

Det har du inte rätt att göra. 

Enligt brottsbalken har man rätt att återta sin egendom ifall gärningen är 'färsk'. D.v.s. brottet har precis begåtts eller du har sett ett brott och sedan följt efter gärningsmannen. Detta måste väl ända ge dig rätt att även följa efter in i dennes bostad för att återta din egendom?
Vad har tjuven för rätt i detta läget?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Panda:

Enligt brottsbalken har man rätt att återta sin egendom ifall gärningen är 'färsk'. D.v.s. brottet har precis begåtts eller du har sett ett brott och sedan följt efter gärningsmannen. Detta måste väl ända ge dig rätt att även följa efter in i dennes bostad för att återta din egendom?
Vad har tjuven för rätt i detta läget?

Du kan har rätt att återta din egendom. Men man kanske bryter mot andra lagar på kuppen. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ekorrespondenten:

Detta ska man absolut inte göra. Han kan bli anmäld för betydligt grövre brott.

Man kan ju plinga på och fråga iallafall...


   
SvaraCitera