Aviseringar
Rensa alla

bli aktiv som feminist


Ämnesstartare

jag är en funderande tjej som blir jätteledsen av alla orättvisor i världen. jag vill bli feminist eller hjälpa andra som har det svårt.

finns det fler organisationer än unga feminister som man kan gå till? http://www.ungafeminister.se/bli-aktiv/

vilka fler är feminister?


   
Citera

det finns massor av feminister här. du kan gå med i ett politiskt ungdomsförbund. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ok men vilket då? jag har inte lärt mig politik än. måste man kunna mkt politik innan man går med i förbundet? jag vill bara vara med i feministfrågorna.


   
SvaraCitera
Bakric

blåbäret:
ok men vilket då? jag har inte lärt mig politik än. måste man kunna mkt politik innan man går med i förbundet? jag vill bara vara med i feministfrågorna.

Feministfrågor ÄR politik. Känns lite som att du blandar ihop politik och juridik.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

okej.. varför skulle det vara samma sak? jag tycker politik är segt och tråkigt, måste jag lära mig det? jag vill vara med i feministerna och göra så kvinnor mår bättre. vart du får juridik frånf örstår jag inte...


   
SvaraCitera
Bakric

Politik är segt och tråkigt när det är sega tråkiga gamla gubbar som dillar om saker dom inte har koll på och kallar det politik.
Politik är helheten i hur man ska hantera ett samhälle, och där faller självklart jämställdhetsfrågor in.

Hur skulle du själv definiera politik lite mer ingående?


   
SvaraCitera

Om du vill gå med i ett ungdomsförbund finns det exempelvis  http://www.ungafeminister.se/kontakt/  som såvitt jag förstått är kopplat med Fi. 

I övrigt så är du väl feminist om du väljer att kalla dig för feminist och argumenterar utifrån ett feministiskt perspektiv när du ger dig in i diskussioner.
Föreslår att du läser på lite om de frågor du är mest intresserad av och försöker placera dem i ett större perspektiv. Man behöver inte sätta ettikett på sig själv för att skapa sig politiska uppfattningar osv.

Du kan ju även läsa på lite om feminismens historia och grejer.


   
SvaraCitera
GraGo

Jaja.

Bli inte feminist i ett i-land bara...

Där behövs inte feminister, ni är jobbiga som fan.


   
SvaraCitera

trodde att det var Blåbärt innan jag läste inledningen. Mycket glad


   
SvaraCitera
Draug

bra att du bryr dig, men att bli feminist är inte direkt lösningen.

blåbäret: blir jätteledsen av alla orättvisor i världen. jag vill bli feminist


   
SvaraCitera

Innan du blir medlem så se till att verkligen läsa på om feminism. Läs "feministbloggen.blogspot.com" och återkom...feministen som driver den bloggen skrämmer mig. Tumme ned


   
SvaraCitera

Tycker du ska lära dig mycket mer om feminism innan du blir aktiv.


   
SvaraCitera