Aviseringar
Rensa alla

Bli sångerska :c


Ämnesstartare

Hallo, jag älskar musik och att sjunga. Har sjungit ända sen jag var runt 6,7 år och nu är jag 15. Jag sjunger faktiskt rätt så bra enligt mig, förut så ville alla att jag skulle ställa upp på föreställningar i skolan och sånt. En gång så sjöng jag för mig själv i köket och senare när min mamma och jag gick på promme med min hund så sa hon att hon ryste fatt det var så bra. Musik och kreativitet är mitt liv, kan inte tänka mig något annat. Kontorsjobb är absolut inget för mig. Men vet inte hur jag ska gå tillväga för att bli sångerska? Jag sjunger mest rock eller rockballader.  Ibland metal oxå eftersom jag växte upp med det. Både min pappa och bror är musik intresserade, min brorsa spelar skitmycket gitarr, trummor och bas. Min pappa, han spelar ingenting men är så sjukt musikintresserad folk blir chockad hur mycket han kan om rockband och sånt. Jag sjunger, spelar gitarr och piano. Idol blir man bara utskrattad i om man är dålig så det är inget alternativ. Och mina nuvarande kompisar vet inte ens att jag sjunger och sånt crap. Men snälla, har säkert glömt någonting nu men har någon nått förslag? 


   
Citera

Lägg ut på youtube och hoppas att du blir hittad av nån ^^


   
SvaraCitera

spelar du något? om inte, börja spela piano eller något, illa kvickt. då borde du kunna plugga in en massa musikteori parallellt med det. det är rätt viktigt om du ska kunna skriva musik, vilket är en rätt bra grej att kunna om man ska, ja, syssla med musik. det är ingen större idé att satsa på att framföra andra personers musik, för då missar du majoriteten av intäkterna, du vill i alla fall vara listad som medkompositör. börja skriva musik så snart du kan, sen går du musikestet på gymnasiet, och nördar in så mycket musikteori du hinner med. när du är klar med det går du någon musiklinje på valfri folkhögskola i ett år eller två, för att skaffa dig lite kontaktnät. se till att det är en folkhögskola med en musikproduktionsutbildning, så kan du släppa en ep eller ett album medan du går där.

när du är klar med allt det där borde du ha alla kunskaper som krävs för att få skit gjort och tjäna pengar på det.


   
SvaraCitera

det e lätt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:
spelar du något? om inte, börja spela piano eller något, illa kvickt. då borde du kunna plugga in en massa musikteori parallellt med det. det är rätt viktigt om du ska kunna skriva musik, vilket är en rätt bra grej att kunna om man ska, ja, syssla med musik. det är ingen större idé att satsa på att framföra andra personers musik, 

Ja, jag spelar gitarr och piano.Har testat att skriva låtar flera gånger men aldrig lyckats sådär jättebra. Ibland har det väl kommit något som är skitbra men sen har det inte blivit nå mer med det..


   
SvaraCitera

LittleLionMan:

Ja, jag spelar gitarr och piano.Har testat att skriva låtar flera gånger men aldrig lyckats sådär jättebra. Ibland har det väl kommit något som är skitbra men sen har det inte blivit nå mer med det..

då är det bara att fortsätta. plugga in mer musikteori så blir det lite lättare att skriva. avsätt lite tid för musikskrivande också, behöver inte vara mycket, men säg att du lägger åtta timmar i veckan på musikteori och låtskrivande, då har du fyra entimmespass till vardera ämne. då har du 2000 timmars erfarenhet när du är 20, bara sådär.
okej, åtta timmar i veckan kanske är mycket till en början, men börja med två eller något, och trappa upp när du fått rutin på det.


   
SvaraCitera

Om du är bombsäker på att du vill fortsätta/börja med musiken, så kan du välja ett gymnasieprogram som inkluderar musik. Min kompis började nu i höstas på en gymnasieskola där han går Estetiska programmet med inriktning musik. Han spelar gitarr och har tillsammans med andra, som spelar gitarr, 1-2 (gitarr)lektioner i veckan. Han sa också att man som ny elev inte behöver ha så ingående kunskap om det man vill gå, innan man börjar där. 

Alternativt kan du ju välja att starta en YouTube-kanal med lite videos där du spelar och/eller sjunger. Hade dessutom varit kul och se! Är du tillräckligt bra och regelbundet läge ut videos, kan man kanske komma långt. 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är även ganska orolig över att mina vänner inte skulle stötta mig så bra. Min bästa vän tex, hon är inte alls kreativ så hon skulle nog inte förstå, hon skulle nog såhär "reta mig på skoj" hela tiden för det. Sen så skulle ddt spridas och då vet jag att jag skulle bli utskrattad.


   
SvaraCitera
Draug

Satsa! Gör något med ditt liv medans du kan! Skit i vad andra folk tycker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Draug:
Satsa! Gör något med ditt liv medans du kan! Skit i vad andra folk tycker.

Det där lättade faktiskt lite på det där "vän" grejen 🙂


   
SvaraCitera
Draug

LittleLionMan: Det där lättade faktiskt lite på det där "vän" grejen 🙂

bra de,  kör på om du känner att det är vad du vill 🙂 ingen som säger att du inte kan göra annat om det nu inte riktigt skulle gå som du tänkt dig. Men absolut ska du försöka! Gick själv estetiska programet fast med bildinriktning då. Bästa jag gjort, var en riktigt rolig tid i mitt liv 😉


   
SvaraCitera
e96a
 e96a

LittleLionMan:
Är även ganska orolig över att mina vänner inte skulle stötta mig så bra. Min bästa vän tex, hon är inte alls kreativ så hon skulle nog inte förstå, hon skulle nog såhär "reta mig på skoj" hela tiden för det. Sen så skulle ddt spridas och då vet jag att jag skulle bli utskrattad.

Våga följ din dröm. Visst, alla kanske inte kommer stötta dig, eller kommer ha åsikter, men tänk om du gör som de vill, o sen en dag inser att du gick miste om chansen att bli sångerska? Går estet musik, o kunde inte så mycket gitarr när jag började, efterson piano hade vart mitt huvudinstrument tidigare. Nu i tvåan har jag redan lärt mig massor. Både musikteori, o kan spela gitarr bättre än jag nånsin kunnat drömma om. Estet är en riktigt kul linje :). Det sämsta är dock att man måste läsa vanliga ämnen såsom svenska och sånt. Men är säker på att du inte kommer ångra dig om du går estet, med tanke på ditt musikintresse. 
Valet av utbildning måste komma från dig. Ingen annan ska bestämma. Men lycka till och hoppas att du når din dröm. 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sannaliten

Alternativt kan du ju välja att starta en YouTube-kanal med lite videos där du spelar och/eller sjunger. Hade dessutom varit kul och se! Är du tillräckligt bra och regelbundet läge ut videos, kan man kanske komma långt. 🙂

Ska nog faktiskt testa det 🙂 


   
SvaraCitera

Fast om du själv tycker du är bra så tycker jag du ska söka till Idol! 🙂 Funderar själv på att göra det. Själv så har jag sjungit sedan jag varit ett litet barn, älskar att sjunga men har alltid satt det åt sidan för att jag alltid tror att ingen kommer gilla min röst. Men senaste år har min syster alltid pushat mig och sagt att jag ska söka 😀 Så tycker definitivt att idol är en bra chans! 🙂


   
SvaraCitera

sök inte till idol...


   
SvaraCitera