Aviseringar
Rensa alla

Bli smal av att gymma?!


Ämnesstartare

Jo, det är så här att jag vill få en slankare och starkare kropp. Kanske gå ner några kilon också. Därför har jag tänkt börja gymma och då kombinera konditionsträning med styrketräning.
En av mina kompisar är ett träningsfreak och han säger att det inte är smart att blanda styrketräning med konditionsträning..
Stämmer detta? Jag vet att det inte är ultimat att förbränna fett om jag vill bygga muskler men jag vill ju inte bli helt biffig, mest snyggt stark och fast. 🙂 Så, kan jag gå ner i vikt och samtidigt få en fastare kropp? 🙂


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

sleepingsickness:

Så, kan jag gå ner i vikt och samtidigt få en fastare kropp? 🙂

..av att gymma då ofc.. 😛 (kanske underförstått :))


   
SvaraCitera

sleepingsickness:

En av mina kompisar är ett träningsfreak och han säger att det inte är smart att blanda styrketräning med konditionsträning..

Uhh, skulle jag också vilja veta i så fall. Vadå så man kan inte springa samtidigt som man tränar på gym för då byggs inga muskler upp eller? Vad är det för sätt, i så fall måste jag ju sluta springa [cry]


   
SvaraCitera

sleepingsickness:

En av mina kompisar är ett träningsfreak och han säger att det inte är smart att blanda styrketräning med konditionsträning..

vrf det om jag får fråga?
om han menar "blanda" som i köra något pass av varje några gånger i veckan skulle jag vilja påstå att han är dum i huvudet. om han menar "blanda" som i köra båda under ett pass har iaf jag aldrig hört ngt om att det ska vara dåligt.
särskilt inte om du nu inte vill bygga muskler, utan bara gå ner i vikt.


   
SvaraCitera
SLCD
 SLCD

Blivande_japan:

vrf det om jag får fråga?

Nästan helt säkert en gymråtta som kör bulk perioder utan cardio. Och sen panik bantar när han blir tubbsy.

sleepingsickness:

Så, kan jag gå ner i vikt och samtidigt få en fastare kropp? 🙂

Absolut de utesluter inte varandra.


   
SvaraCitera

SLCD:

Nästan helt säkert en gymråtta som kör bulk perioder utan cardio. Och sen panik bantar när han blir tubbsy.

känns lite så ja...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Okej, vad bra! 🙂 Jo, min kompis tränar endast för att bygga muskler så han såg väl det ur sitt perspektiv antar jag.
Då blir det att köpa gymkort senare idag! 😀


   
SvaraCitera

Kroppen är ju knappast gjord för att använda en "träningstyp" i taget och att det skulle vara negativt att använda båda är ju bara absurt, särskilt som det finns träningsformer då man gör just detta.


   
SvaraCitera

Jag tror jag vet vad din kompis menar med att det inte är bra att blanda kondition och stryka. När du tränar kondition vill kroppen göra sig så lätt som möjlig, och gör sig av med muskler och fetter. Du går ner i vikt jättebra, men du bygger inte speciellt mycket muskler samtidigt som du tränar kondition.

Ett tips är att du tränar kondition ett par veckor och sedan börjar gymma. Samtidigt som du börjar gymma slutar du din intensiva konditionsträning. Du tränar då bara kondtion 1-2 gånger i månaden.


   
SvaraCitera

Din kompis menar med all säkerhet att om du vill bygga maximalt med muskler ska du inte träna cardio i samband då all energi behövs till återuppbyggnaden***

Dock Kan du självfallet träna båda samtidigt, men då kommer inte uppbyggnaden i muskler vara optimerad (vilket du kanske ej heller "kräver").

Vissa påstår att så länge man inte kör fler än 2 tunga kardiopass i veckan så påverkar det inte muskeluppbyggnaden. Alla är dock individuella så detta stämmer självfallet inte på alla*
Rent logiskt förstår man dock att man inte kan springa 7 dagar i veckan och samtidigt styrketräna 7 dagar i veckan, man får ju välja prioriteringar.

Sen ska du inte stirra dig blind på vikten, det är ett vanligt fel många gör.
Jag lovar dig att du kan gå upp 3kg, och ändå titta i spegeln och se en mycket fastare kropp. Eftersom du gjort om fett till muskler!

Vikten är dock lättare att gå efter om man vill ha konkreta exempel på att man faktiskt Får mindre fett på kroppen*

Jag skulle köra 3-4 gympass i veckan och kombinera detta med 2-3 löp-pass/intervallträningar.
På så sätt kommer du känna hur du blir starkare, men samtidigt gå ner i vikt.

Morgonpromenader är även King! Kroppen bränner mest energi på morgonen då den efter sömnen ligger i katabolt läge, dvs enkelt förklarat ligger på underskott av energireserver, och då tar energi från vävnad.
För att förhindra att kroppen "äter" dina muskler dricker du protein på morgonen för att få i dig aminosyror, vilket motverkar nedbrytning av muskler.

Eftersom att du samtidigt vill bygga muskler bör du få i dig även kolhydrater, dock inte i extrema mängder (för att motverka "fel" viktuppgång). Så du behöver inte äta onödigt mycket pasta, ris, potatis, bröd m.f, även självfallet ej heller godis och annat onyttigt.

Ursäktar för en lång text, hoppas den hjälper*

//Kenslan


   
SvaraCitera