Aviseringar
Rensa alla

Blir förbannad av att kolla min mamma i ögonen...


Ämnesstartare

Min relation med mor är OK, inte dålig men absolut inte bra. Har varit smått deprimerad de senaste 2, 3 åren. Någon mild variant av manodepressivitet antagligen. Jag kämpar på med mitt liv osv och försöker fixa allt det trasiga. Har inga officiella "bästa polare" eller någon jag kan tala med allt om och har aldrig haft.

Nu på senare tiden blir jag riktigt jävla förbannad av att kolla min mamma i ögonen, jag kan inte rå för det och jag klarar inte av att kolla i dom. Behöver bara drämma till något riktigt jävla hårt när jag kollar i hennes ögon. Blir sur på min mamma då också såklart. Nästan som om ett hat växer upp.

Vad fan är problemet? Måste vara något psykologiskt, kanske någon försvarsmekanism.

Är bannad på flashback så kan inte skriva där, så jag hoppas jag får lite seriösa svar här...

//MVH


   
Citera
Gifted

Tråden flyttad från Forum PLUS/Vetenskap och Filosofi


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hjälp vafan! dött var det här.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kanske är för mycket adrenalin. Puss o knull på dig, liksom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag blir förbannad när min mamma nyser, går för hårt på golvet osv men det är för jag hatar henne, eller ah, hennes beteende.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Måste ju ligga något bakom. Du kanske ser henne som svag eller något. Alltså om man kollar någon i ögonen så blir det ju ganska eh "intimt" nej, fel ord kanske, men man släpper väl in folk lite. Vilket man kanske inte gillar och dörför blir arg. Du kanske borde ta tag i varför du är arg eller vad det nu är på din mamma.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ifall du har samma attityd i verkligheten som du har på forumet så kan det vara svaret på varför du inte har några nära vänner iaf. palla vara nära dig en längre tid liksom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Känner igen mig, typ samma sak fast med pappa för mig.


   
SvaraCitera

Antagligen så vill du bara att ni ska ha en fin, välfungerande relation men det har ni inte, och det påminns du om när du ser henne i ögonen och därför blir du förbannad för du har svårt att acceptera det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Harpyja:

Kanske är för mycket adrenalin. Puss o knull på dig, liksom.

Jag förstår inte...

Angelize:

Jag blir förbannad när min mamma nyser, går för hårt på golvet osv men det är för jag hatar henne, eller ah, hennes beteende.

Där sa du något. Jag hatar min mammas beteende också, speciellt nr hon inte hör vad man säger och säger "va?!". Då jävlar kan det gå hett till. mkt jag stör mig på hos henne när man tänker efter...

kvasi:

ifall du har samma attityd i verkligheten som du har på forumet så kan det vara svaret på varför du inte har några nära vänner iaf. palla vara nära dig en längre tid liksom.

klasbengt:

Antagligen så vill du bara att ni ska ha en fin, välfungerande relation men det har ni inte, och det påminns du om när du ser henne i ögonen och därför blir du förbannad för du har svårt att acceptera det.

Jag läste något i skolan på psykologinlektionen idag. Det är att man har en försvarsmekanism som går ut på att man aerar motsatt till hur man känner för en person. Skulle t ex kunna vara så att jag älskar min mamma så men visar det genom motsatta känslor. Enligt psykoanalys är detta då.

Det är vad jag personligen tror just nu, men det är rätt jobbigt att inte kunna se sin mamma i ögonen...

kvasi:

ifall du har samma attityd i verkligheten som du har på forumet så kan det vara svaret på varför du inte har några nära vänner iaf. palla vara nära dig en längre tid liksom

Haha, good one [bigcheers] Ju elakare jag är desto mer vänner får jag, det är därför jag inte tål människor..........


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

A_D_R_E_N_A_L_I_N:

Där sa du något. Jag hatar min mammas beteende också, speciellt nr hon inte hör vad man säger och säger "va?!". Då jävlar kan det gå hett till. mkt jag stör mig på hos henne när man tänker efter...

Samma här :S Slutar med att man skriker INGETTTTTTTTTTTTTT


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angelize:

Samma här :S Slutar med att man skriker INGETTTTTTTTTTTTTT

Slutar ALLTID med att jag skriker ut vad jag sa irriterat och då blir min mamma sur för att jag var "oförskämd" osv. [n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kanske för att det är den enda kvinnan du inte kan sätta på plats eftersom det är din pappas jobb.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

A_D_R_E_N_A_L_I_N:

u elakare jag är desto mer vänner får jag, det är därför jag inte tål människor..........

hm. det är löjligt lätt att skjuta bort alla genom att gå omkring i mjukisbyxor och ha hörlurar i öronen. ett tips bara.


   
SvaraCitera

A_D_R_E_N_A_L_I_N:

Skulle t ex kunna vara så att jag älskar min mamma så men visar det genom motsatta känslor. Enligt psykoanalys är detta då.

Ja, men så är det säkerligen. Det är väldigt logiskt när man tänker efter. Vad är det för fel på er relation?


   
SvaraCitera