Aviseringar
Rensa alla

Blir kallad hemska saker...på grund av att jag är trans


Ämnesstartare

Mumzel:
E du kille elr tjej, du har tjej o kille i din profil

Ser mig själv som tjej, men det som står under mitt namn på profilen går inte att ändra


   
SvaraCitera

jonte98:

Ser mig själv som tjej, men det som står under mitt namn på profilen går inte att ändra

Du kan ju alltid byta användarnamn. Detta fungerar max en gång om man ej har bytt tidigare.


   
SvaraCitera

Jag tror iof sig att det inte är så märkligt. Alla grupperingar som skiljt sig från den stora mängden har väl tagits emot av misstänksamhet och skepsis. Oavsett om det har varit mods eller raggare på 60-talet, punkare på 70-talet osv. Tror knappast att man kan påskynda acceptansen utan bara acceptera läget.

Vad beträffar könsneutrala namn dvs namnet inte ska sättas i realitet med könet. Blir själv lika förvirrad när en söt tjej, 165 cm lång kommer fram och presenterar sig som Adam som när en kille, 185 cm lång, utklädd till tjej och läppstift och hela köret presenterar sig som Eva. Någonting i min hjärna säger att här är något fel. Practical joke? Dolda kameran? Men jag vänjer mig säkert med åren. Raggarna har ju blivit gamla gubbar med ölmage, villa och vovve. Mycket glad


   
SvaraCitera
Cobrak

jonte98:

Det är klart man reagerar på diskriminering

Det var syftet med mitt inlägg, försökte sätta det i ett ironiskt sammanhang bara.


   
SvaraCitera

ElliotH:
Har inget emot människor som är trans, men har definitivt något emot folk som är trans och blir irriterad på grund av hat? Det är inget fel på dig, ja. Men det betyder inte att du inte är annorlunda, du sticker ut i samhället och vissa ser det som en avvikelse. 

Bara att stay strong 🙂

Men va, bara för att en person är annorlunda och en avvikelse är det alltså okej att verkligen HATA personen och säga hemska saker till den osv, eller hur menar du?


   
SvaraCitera

Lilla Trollungen:

Men va, bara för att en person är annorlunda och en avvikelse är det alltså okej att verkligen HATA personen och säga hemska saker till den osv, eller hur menar du?

Det är inte okej. Men det är så dagens samhälle fungerar. Kommer inte ändras på hundra år om ens det. Bara att acceptera det.


   
SvaraCitera

Förstår att det är jobbigt med de som tittar. Har själv lite erfarenhet av det. 
Du är inte ensam. Var stark, och om du kan, ta hjälp av någon närstående som kan stötta dig. 
Om du inte har någon som vill stötta dig så kan du PM:a mig (bara om du vill). 


   
SvaraCitera

jonte98:
På senaste tiden har jag fått mycket konstiga blickar och själsord kastade på mig, typ "transfitta" osv.
Inte nog med det, typ 80% av allt hat kommer från helt främmande människor på stan 🙁
Orkar inte med detta längre...

okej, ja ger mig. vem är du?


   
SvaraCitera

ElliotH:

Det är inte okej. Men det är så dagens samhälle fungerar. Kommer inte ändras på hundra år om ens det. Bara att acceptera det.

Okej, kan hålla med att du har en poäng där. Men att ha något emot folk som verkligen tar åt sig och blir sårade pga av hat och likna, alltså att bli irriterad och störa sig på dem tycker jag fortfarande inte är riktigt okej. Sen om du är emot folk som överreagerar och gnäller för minsta lilla, och typ ja snarare är lättkränkta - då kan jag förstå dig. Men var inte riktigt den uppfattningen jag fick av denna tråden dock, utan tolkade det mer som att det här handlade om att verkligen må dåligt och känna sig typ hatad eller iaf på riktigt illa behandlad.


   
SvaraCitera

Lilla Trollungen:

Okej, kan hålla med att du har en poäng där. Men att ha något emot folk som verkligen tar åt sig och blir sårade pga av hat och likna, alltså att bli irriterad och störa sig på dem tycker jag fortfarande inte är riktigt okej. Sen om du är emot folk som överreagerar och gnäller för minsta lilla, och typ ja snarare är lättkränkta - då kan jag förstå dig. Men var inte riktigt den uppfattningen jag fick av denna tråden dock, utan tolkade det mer som att det här handlade om att verkligen må dåligt och känna sig typ hatad eller iaf på riktigt illa behandlad.

Jag är dock emot trans. Tycker det är sjukt konstigt. Kalla mig ignorant, men är man född kille ska man fanimej inte byta till tjej. Då är man kille...

Precis som det är okej att vara trans ska jag få ha en åsikt, dessutom räknas inte transsexuella som en folkgrupp.


   
SvaraCitera

ElliotH:

Jag är dock emot trans. Tycker det är sjukt konstigt. Kalla mig ignorant, men är man född kille ska man fanimej inte byta till tjej. Då är man kille...

Fast man kan ju liksom inte rå för hur man känner, är ju inte precis så att man valt att vantrivas med det kön man föddes med, och då kan ju iaf jag tycka att man bör ha iaf en viss rätt att göra sitt bästa av sin situation som den är, och då helst utan att folk är emot det man är. Är ju liksom inte så att man byter kön som en kul grej eller något, gör man det kan jag hålla med om att det är sjukt löjligt, men så tror jag inte det är alla gånger.

ElliotH:

Precis som det är okej att vara trans ska jag få ha en åsikt, dessutom räknas inte transsexuella som en folkgrupp.

Självklart har du rätt till din åsikt, du får gärna tycka som du tycker, även om jag inte håller med dig till hundra procent. Och på tal om folkgrupp kan jag för övrigt säga att jag för min del i så fall tycker det är värre att mer illa att vara emot folk som är trans än att tycka illa om exempelvis en etnisk eller religiös folkgrupp, men det är ju jag det - alltså min åsikt.


   
SvaraCitera
time
 time

ElliotH:

Jag är dock emot trans. Tycker det är sjukt konstigt. Kalla mig ignorant, men är man född kille ska man fanimej inte byta till tjej. Då är man kille...

Precis som det är okej att vara trans ska jag få ha en åsikt, dessutom räknas inte transsexuella som en folkgrupp.

Transpersoner är skyddade under diskrimineringslagen och vi följer detta på UM. 


   
SvaraCitera

time:

Transpersoner är skyddade under diskrimineringslagen och vi följer detta på UM. 

Yttrandefrihet är också en rättighet som UM måste ha, därmed får jag tycka vafan jag vill.


   
SvaraCitera
time
 time

ElliotH:

Yttrandefrihet är också en rättighet som UM måste ha, därmed får jag tycka vafan jag vill.

Yttrandefrihet innebär att staten inte kan spärra in dig för att du uttrycker dina åsikter. Det betyder inte att du får kränka folk hur du vill, och definitivt inte på en privatägd hemsida. 


   
SvaraCitera

time:

Yttrandefrihet innebär att staten inte kan spärra in dig för att du uttrycker dina åsikter. Det betyder inte att du får kränka folk hur du vill, och definitivt inte på en privatägd hemsida. 

UM använder en .se domän, därmed täcks sidan av Sveriges lagar & rättigheter. Jag tycker att du bemästrar idioti på en extremt hög nivå, och inte fan kan du göra ett skit åt det.

Jag får säga vad jag vill om transsexuella personer, sålänge det int ses som ett påhopp, utan endast en åsikt.


   
SvaraCitera