Aviseringar
Rensa alla

Blir man fet av konstgjorda sötningsmedel?


Ämnesstartare

Många säger det. Även experter. Men hur kan man bli det när tex Coca-Cola Zero inte ens innehåller 1kcal på 100ml?

Vad tror ni?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

tror det är individuellt
har inte blivit fet än iaf


   
SvaraCitera

det skulle ju kunna vara för att socker till skillnad från sötningsmedel dämpar hungern. När man ätit något med sötningsmedel så blir man hungrigare fortare efteråt. Dessutom är ju kroppen så pass att den när den träffar på ett nytt ämne tänker "undrar vad det här är till för, bäst vi sparar det". Om då sötningsmedlet binder vätska kan man nog se lite uppblåst ut efter ett tag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

du förgiftas av typ all modern mat, deal with it


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nej man blir inte fet av det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cancer.


   
SvaraCitera

jag blir fet av det [sad] men det är bara för att jag blir jättesugen på massa mat och socker efter jag har exempelvis druckit cola zero...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

smolr:

jag blir fet av det [sad] men det är bara för att jag blir jättesugen på massa mat och socker efter jag har exempelvis druckit cola zero...

Men då är det ju inte sötningsmedlet du blir fet av..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

spaceFlea:

Men då är det ju inte sötningsmedlet du blir fet av..

Det stämmer, men du underhåller kroppens onaturliga sug efter socker och blir därmed mer benägen att smälla i dig sötsaker ändå. Plus att sötsuget nästan alltid uppstår för att du äter fel och för lite riktig mat så du får blodsockerfall och panikäter slisk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Filip92:

Det stämmer, men du underhåller kroppens onaturliga sug efter socker och blir därmed mer benägen att smälla i dig sötsaker ändå.

Det har jag aldrig upplevt. Jag brukar ta en Cola zero när jag är sötsugen och efter det är allt bra. Det är på så sätt jag klarar mig utan godis och kakor så bra [y]


   
SvaraCitera

Det som gör en "fet" av lightläsk är att man kan få ökat sug av det och äter då mer än vad man skulle gjort annars. Lightläsken i sig kan man inte bli tjock av.


   
SvaraCitera