Aviseringar
Rensa alla

Blir man tvungen att betala böter ändå?


Ämnesstartare

Jag har inte mina kaniner i grupp av den enkla anledningen att kaniner inte är flockdjur och vill ha sina egna revir. Jag har försökt att ha mina honor tillsammans vilket resulterade i flera bitskador, jag kan inte ens ha deras hagar nära varandra utan att de prompt skall döda varandra.

Nu är det flera personer som har blivit tvungna att betala böter på grund av detta när länsstyrelsen har varit och gjort sina inspektioner, trots att detta inte är en lag.

Detta står i L80:
Allmänna råd till 8 kap. 1 §
Kaniner bör hållas i par eller grupp, när så är möjligt.
Par och grupper av kaniner eller gnagare bör sättas samman av unga djur och hållas stabila.

Inte kan jag behöva betala böter då? [confused] Eller kommer jag behöva släppa ihop mina honor för att bevisa att det inte går? Det känns ju galet onödigt att utsätta dem för den stressen och de skadorna som de kan få... Släpper man ihop två okastrerade hanar så kan de i värsta fall döda eller kastrera varandra.


   
Citera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

läpper man ihop två okastrerade hanar så kan de i värsta fall döda eller kastrera varandra.

Fan, kaniner är inte så söta ibland :OOOO

Vet tyvärr inget om böter saken : <


   
SvaraCitera

Känns som att det borde räcka med att du förklarar läget.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Att inte följa L80 är ett brott mot djurskyddslagen, om jag inte missminner mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du får säkert betala böter om du sätter ihop två kaniner som sedan misshandlar varandra brutalt till döds också. Kaninmisshandel. Träligt läge. Föreslår att du frågar någon som har koll, en van uppfödare förslagsvis.


   
SvaraCitera

Kråkslott:

Att inte följa L80 är ett brott mot djurskyddslagen, om jag inte missminner mig.

L80 är en del av djurskyddslagen.

Tula:

Föreslår att du frågar någon som har koll, en van uppfödare förslagsvis.

Du beskrev just TS.[smile]

OnT:
Djurskyddslagen säger att djur ej får hållas på ett sätt som utsätter dem direkt, indirekt eller potentiellt för skada eller sjukdom. Den säger även att man skall hålla djur så naturligt som möjligt, så långt det går.

För just kaniner gäller ju då:
flera kaniner i samma familj, sedan de är kolonidjur, men EJ i samma bur/bohåla dock gärna i anslutning till varandra för synen samt språkutbytet.

Skulle jag utsättas för kontroll och krävas på böter/tvingas föra samman mina två damer skulle jag totalvägra och överklaga. Jag skulle dessutom dra igång en fet debatt inom smådjursvärlden, vilket jag nog ganska enkelt skulle kunna tack vare mina kontakter. Över min döda kropp att jag skall behöva följa ett råd som strider mot grunden i djurskyddslagen.

Så VÄGRA! För alla kaniners skull![wink]


   
SvaraCitera

Luna Lovegood:

L80 är en del av djurskyddslagen.

Eller.. i princip. :p


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Luna Lovegood:

Du beskrev just TS.[smile]

Jo, men TS var ju uppenbarligen inte säker gällande den här frågan, så det vore väl kanske en bra idé att kolla med någon annan [smile]


   
SvaraCitera

Tula:

Jo, men TS var ju uppenbarligen inte säker gällande den här frågan, så det vore väl kanske en bra idé att kolla med någon annan [smile]

Fast det är knappast uppfödare som har svaret, alla dessa anser nämligen samma som mig och Geigerzähler (åtminstone de kunniga). Anledningen till att folk får böta kan endast bero på okunskap, förvirring eller enskild person - hos jordbruksverket. Rådet i L80 som Geigerzähler tar upp är, som jag skrivit, ett råd som går mot djurskyddslagen. Jag tror att Geigerzähler mer ifrågasätter kritiskt, för hon vet ju själv svaret.

Egentligen borde man verkligen starta denna debatt på högre nivå, det är verkligen det dummaste jag hört att man ska böta för en sådan sak...


   
SvaraCitera

...om jag låter dryg så är det icke min mening.[crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Låter ju konstigt att du ska vara tvungen att ha dem ihop om de dödar varandra. Om jag vore du så hade jag ringt till länsstyrelsen.


   
SvaraCitera

Luna Lovegood:

hos jordbruksverket

Alltså shit vad förvirrad jag är idag. Länsstyrelsen skall det självklart stå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

Känns som att det borde räcka med att du förklarar läget.

Ja, det tycker jag också.

Kråkslott:

Att inte följa L80 är ett brott mot djurskyddslagen, om jag inte missminner mig.

Men detta är ju bara en rekommendation.

Tula:

en van uppfödare förslagsvis.

Jag är uppfödare och registrerad i SKAF med uppfödarnummer och hela faderullan, har pratat med många andra uppfödare och även de som blivit drabbade av detta. Svaret jag har fått är att de inte SKA ge en böter, men de gör det ändå och då måste man överklaga vilket är väldigt besvärligt.

Luna Lovegood:

Så VÄGRA! För alla kaniners skull![wink]

Ja, självklart. Jag tycker att det är så fruktansvärt korkat att ens ha detta som rekommendation.

isola:

Låter ju konstigt att du ska vara tvungen att ha dem ihop om de dödar varandra. Om jag vore du så hade jag ringt till länsstyrelsen.

Ja, jag ska höra med länsstyrelsen, men alltid när jag har varit i kontakt med dem så har de alltid varit förvirrade och ofta svarat fel.

Luna Lovegood:

För just kaniner gäller ju då:
flera kaniner i samma familj, sedan de är kolonidjur, men EJ i samma bur/bohåla dock gärna i anslutning till varandra för synen samt språkutbytet.

Ja, jag har mina så att de kan se/höra varandra men de har även så att de kan gå ifrån och gömma sig om de vill.

Luna Lovegood:

Över min döda kropp att jag skall behöva följa ett råd som strider mot grunden i djurskyddslagen.

Jag håller med dig, den här rekommendationen är absurd. Tror det är väldigt sällan fertila kaniner kan gå ihop utan att bråka, som uppfödare kan jag ju inte kastrera alla mina kaniner heller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ahaha, älskar att jag började i princip alla mina svar med "Ja,". [blush]


   
SvaraCitera

Geigerzähler:

Ja, självklart. Jag tycker att det är så fruktansvärt korkat att ens ha detta som rekommendation.

Står ju även "Kaniner får ej hållas med andra gnagare än marsvin", detta trots att kaniner bär på bordetella bronchiseptica som är dödlig för marsvin (samt att kaniner ju ofta faktiskt beter sig aggressivt om de tvingas bo med andra individer). SÅ jävla värdelöst.

Ska vi starta ett uppror mot L80?[wink]

Geigerzähler:

Ja, jag har mina så att de kan se/höra varandra men de har även så att de kan gå ifrån och gömma sig om de vill.

Exakt som man bör alltså.[y]

Geigerzähler:

Jag håller med dig, den här rekommendationen är absurd. Tror det är väldigt sällan fertila kaniner kan gå ihop utan att bråka, som uppfödare kan jag ju inte kastrera alla mina kaniner heller.

Vadå varför kan du inte kastrera kaninerna? Du måste följa rekommendationerna trots att de är värdelösa vet du väl?[no-no][no-no][no-no][no-no][wink]


   
SvaraCitera