Aviseringar
Rensa alla

Blir ni på något sätt förvånade över rasismen/nazismen?


Ämnesstartare

Det är ingen hemlighet att högerextrema krafter växer sig starkare för varje dag som går i hela Europa. Det syns inte minst i de nordiska länderna med. De andra europeiska länderna har dock haft en annan historia när de kommer till sådana frågor, det sägs vara en förklaring till deras uppgång och att Sverige inte haft samma sorts historia. Men blir ni förvånade över rasismen?


   
Citera
Ämnesstartare

Man ser rasism i det vardagliga livet  även i forumet så ja skulle inte säga att det är förvånande, 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vad har du för källor på att den växer sig starkare? visst är SD ganska aktuella nu då i valtider, men det är ju bara här och deras rasism är ju oftast subtil. dock har de ju sina anhängare som inte alltid är lika subtila men ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det växer, speciellt i takt med att fler muslimer invandrar till sverige. Många muslimer ser exempelvis ned på judar av religiösa skäl. Även synen på homosexualitet är väldigt illa. Naturligtvis gäller det inte alla muslimer men dom flesta är negativt inställda till homosexuella och judar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:
vad har du för källor på att den växer sig starkare? visst är SD ganska aktuella nu då i valtider, men det är ju bara här och deras rasism är ju oftast subtil. dock har de ju sina anhängare som inte alltid är lika subtila men ja.

jag har aldrig påstått att rasismen/främlingsfientligheten har ökat i sig och att folk har blivit mer rasistiska. Jag bara undrar ifall folk blir förvånade över de rasistiska och nazistiska händelserna som har pågått under tiden? Jag menar bara de händelsen med killen i Uppdrag Granskning tex. 


   
SvaraCitera
Exner

Galen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

jag har aldrig påstått att rasismen/främlingsfientligheten har ökat i sig och att folk har blivit mer rasistiska. Jag bara undrar ifall folk blir förvånade över de rasistiska och nazistiska händelserna som har pågått under tiden? Jag menar bara de händelsen med killen i Uppdrag Granskning tex. 

Det är väl ungefär samma sak som att säga att de vuxit sig starkare?
Uppdrag granskning tar ju upp hemskheter i varenda avsnitt så där finns det ju en hel massa grejer att förfasa sig över som folk inte bryr sig speciellt mycket om, hur äldre behandlas på långvården t ex. Vad rasism beträffar så finns det ju jättemånga antirasister också, vilket t ex Kärrtorp visade.
Försök att inte tänka så mkt på rasism och nazism, du blir alldeles paranoid av det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Försök att inte tänka så mkt på rasism och nazism, du blir alldeles paranoid av det.

Jag kan inte heller blunda för det. Jag tycker det är sjukt att de finns massa nazister som tar till sig våld ute på gatan mot folk bara pga deras hudfärg. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

för er som ej sett detta:

http://www.svt.se/ug/se-program/uppdrag-granskning-36

Konstigt att dom inte talar mer om religiösa


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

Jag kan inte heller blunda för det. Jag tycker det är sjukt att de finns massa nazister som tar till sig våld ute på gatan mot folk bara pga deras hudfärg. 

Man ska inte blunda för det men man ska heller inte låta det genomsyra sin vardag om man kan hjälpa det. Tusentals kvinnor blir våldtagna varenda år och det är jättevidrigt, men man måste ju ändå som kvinna leva sitt liv utan att vara rädd hela tiden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Tusentals kvinnor blir våldtagna varenda år och det är jättevidrigt, men man måste ju ändå som kvinna leva sitt liv utan att vara rädd hela tiden.

Tänk hur det är att vara kvinna och även svart/invandrare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

Tänk hur det är att vara kvinna och även svart/invandrare.

Tänk på hur det är att vara en invandrande lesbisk kvinna.
Och hur det är att vara handikappad i ett land utan välfärd etc. Sverige är ju förhållandevis jättebra även om det bubblar upp rasism och sexism pga tyvärr är det så i alla länder.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Patrick:
Det växer, speciellt i takt med att fler muslimer invandrar till sverige. Många muslimer ser exempelvis ned på judar av religiösa skäl. Även synen på homosexualitet är väldigt illa. Naturligtvis gäller det inte alla muslimer men dom flesta är negativt inställda till homosexuella och judar.

inte av religiösa själ, mer kultur och land, muslimer som är inte ser ner utan känner ett hat, tänker på israel när dom tänker på Judar, när det finns mycket Judar som är emot israel, 

hade det varit av religiösa själ hade tex muslimska norrmän vart det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anledningen till att rasismen ökar är vår katastrofala invandringspolitik som splittrat vårat samhälle, men även länder runt om i Europa. Folk blir frustrerade över att ständiga kostnader läggs på invandring medan de egna folken blir bortprioriterade. Någon kanske förlorat sitt arbete, inte fått rätt vård, blivit utsatt för brott eller något annat just på grund av invandringen.  När sedan politikerna vägrar lyssna och medieetablissemang kontinuerligt döljer dessa negativa konsekvenser blir människor så frustrerade att de tyvärr börjar vända sig till mer extrema ideologier och rörelser. Det är inget förvånande överhuvudtaget och det kommer fortsätta tills politikerna börjar se verkligheten och den katastrofala politik man fört. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anledningen till att rasismen ökar är vår katastrofala invandringspolitik som splittrat vårat samhälle, men även länder runt om i Europa. Folk blir frustrerade över att ständiga kostnader läggs på invandring medan de egna folken blir bortprioriterade. Någon kanske förlorat sitt arbete, inte fått rätt vård, blivit utsatt för brott eller något annat just på grund av invandringen.  När sedan politikerna vägrar lyssna och medieetablissemang kontinuerligt döljer dessa negativa konsekvenser blir människor så frustrerade att de tyvärr börjar vända sig till mer extrema ideologier och rörelser. Det är inget förvånande överhuvudtaget och det kommer fortsätta tills politikerna börjar se verkligheten och den katastrofala politik man fört. 


   
SvaraCitera