Aviseringar
Rensa alla

Blodet födar i mexico..


Ämnesstartare

http://www.drugnews.se/article.asp?id=4879

"I dagarna är det två år sedan Mexikos president Felipe Calderon startade en offensiv med även militären för att bekämpa knarkligorna. Men trots stöd från USA med 400 miljoner dollar, 40 000 utkommenderade soldater och att flera ligaledare och korrumperade poliser och åklagare har gripits, så verkar kartellernas makt obruten."

Det höll ju på att avkriminaliseras men usa tillät inte det och deras blod pengar har inte hjälpt ett skit..

We can't solve problems by using the same kind of thinking we used when we created them. - Albert Einstein


   
Citera

raoulduke:

We can't solve problems by using the same kind of thinking we used when we created them. - Albert Einstein

Jag har nog aldrig förr sett Einstein citeras på ett så fullkomligt irrelevant vis.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KID_IS_BACK:

Jag har nog aldrig förr sett Einstein citeras på ett så fullkomligt irrelevant vis.

du kanske inte förstod associationen och eller har bristande insikt i problemet


   
SvaraCitera

Läste om det i Motdrag.


   
SvaraCitera

Vart vill du komma? Att USA är elaka och hellre dödar istället för att legalisera något som folk har nytta av?

Är jäkligt trött på alla dessa människor som argumenterar för en legalisering av vissa droger därför att det är en inkomstkälla till fattigare länder. Ta reda på hur arbetarnas levnadsförhållanden ser ut och vilken inverkar dessa knarkligor har på samhället i övrigt så inser ni nog att de bör besegras så fort som möjligt.

Tyvärr så är problemet så pass djupt att det inte spelar någon roll hur många ligaledare de gör sig av med. Det måste börja rensas uppifrån och frågan är ju hur oskyldig Calderon är själv.


   
SvaraCitera

Nate:

legalisering av vissa droger därför att det är en inkomstkälla till fattigare länder. Ta reda på hur arbetarnas levnadsförhållanden ser ut och vilken inverkar dessa knarkligor har på samhället i övrigt så inser ni nog att de bör besegras så fort som möjligt.

Jag tror att du har missat poängen, om det är legalt och således produceras och säljs öppet så försvinner ju "ligornas" marknad, och på det viset kan vi se till att dem som producerar det har det bättre.


   
SvaraCitera

Viljans Triumf:

Jag tror att du har missat poängen, om det är legalt och således produceras och säljs öppet så försvinner ju "ligornas" marknad, och på det viset kan vi se till att dem som producerar det har det bättre.

Och det där tror du på? De kommer aldrig släppa taget. Det kommer alltid vara vissa som tjänar mängder på det medans de som verkligen sliter där ute på fälltet lever under usla förhållanden.

Att tro att en legalisering ändrar det är ju idiotiskt. De som tjänar pengarna styr landet och även om det skulle gå så långt att de där företagen skulle bli statligt ägda är det de som får pengarna och de kommer fortfarande inte bry sig om de som jobbar. Det kommer de inte göra så länge de har arbetskraft och vem vågar sätta sig emot dem och vägra jobba? Då försvinner dem och deras familj spårlöst, allt på order ifrån landets makthavare.

Nej, det behövs rensas upp rejält i de där länderna, speciellt i Mexico. Och det är bra att USA insett det också, sen kan man naturligtvis diskutera hurvida deras sätt att agera emot det är effekivt eller inte.


   
SvaraCitera

Nate:

Och det där tror du på?

Det borde vara mer effektivt att bekämpa just den sortens brottslighet, tar man bort marknaden och erbjuder det lagligt så är det nog större chans att folk handlar det öppet istället för av någon skum förortsturk.
Och jag gissar på att du som svar ovanstående kommer att svara: smuggelsprit, för att visa att det redan är ett problem att folk inte handlar sina berusningsmedel lagligt.
Såvitt jag vet så handlar de flesta sin sprit på bolaget, jag gör det i alla fall. Men det kommer alltid att finnas hembrännare, langare och smugglare, det går inte att förhindra, däremot så skulle ju i alla fall en mycket stor del av marknaden försvinna från dem kriminella vid en hypotetisk legalisering, i kontrast mot att dem i skrivande stund har totalt okontrollerat monopol på det.

Nate:

De kommer aldrig släppa taget. Det kommer alltid vara vissa som tjänar mängder på det medans de som verkligen sliter där ute på fälltet lever under usla förhållanden.

Nate:

Att tro att en legalisering ändrar det är ju idiotiskt. De som tjänar pengarna styr landet och även om det skulle gå så långt att de där företagen skulle bli statligt ägda är det de som får pengarna och de kommer fortfarande inte bry sig om de som jobbar.

Så du hävdar att större delen av världens (Eller sydamerikas?) nationer är bananrepubliker? Det kan stämma, men varför skulle det överhuvudtaget importeras från de länderna när det handlar om en planta som växer som ogräs och lätt kan odlas i ofantliga mängder på hemmaplan? Återigen, kunderna försvinner.


   
SvaraCitera

Viljans Triumf:

Det borde vara mer effektivt att bekämpa just den sortens brottslighet, tar man bort marknaden och erbjuder det lagligt så är det nog större chans att folk handlar det öppet istället för av någon skum förortsturk.

Jag förstår ärligt talat inte vad det har med detta att göra. Det intressanta är vart ifrån skiten kommer ifrån början. Förortsturken får sina grejor från precis samma källa som någon hipp stureplansfjolla, skillnaden är att den i första fallet passerat 200 mellanhänder som sänkt kvalitén och priset på det.

Skulle vi nu legalisera och sälja i lagliga butiker skulle vi få bort en stor del av alla smålangare som härjar i vårt land men det är knappast dem som är problemet. Då tjänar de istället pengar på andra kriminella handlingar men det hör knappast hit.

Problemen finns i de länder där regeringens största inkomstkälla är just drogexport. Och nej, vi skulle aldrig kunna ensamma kunna ersätta det de producerar med våra egna varor. Det tillåter inte klimatet och det lilla som skulle produceras skulle det vara alldeles för stor efterfrågan på för att kunna hålla priserna på en rimlig nivå. Vilket leder till att folk ändå väljer de billigare alternativen från nyss nämnda länder. Och inte bara vi vanligt folk skulle göra det, även butiksägarna skulle ju kunna tjäna mängder av pengar på att köpa från dem och sälja det som dyrt egetproducerat. Tror du något annat överskattar du större delen av höjdarna i affärsvärlden.

Sen beror det naturligtvis på vilken drog vi pratar om, finns säkerligen enstaka droger som vi här i Europa skulle kunna möta efterfrågan på på egen hand men sett ur ett större perspektiv är det knappast en lösning på problemen i Sydamerika att släppa droghandlen fri.


   
SvaraCitera

Nate:

Sen beror det naturligtvis på vilken drog vi pratar om, finns säkerligen enstaka droger som vi här i Europa skulle kunna möta efterfrågan på på egen hand men sett ur ett större perspektiv är det knappast en lösning på problemen i Sydamerika att släppa droghandlen fri.

Jag pratar enbart om cannabis, men jag ser inte varför det skulle vara omöjligt när det gäller andra saker, syntetiska droger är ju knappast svårt att framställa, och det mesta kan odlas, om än inte i potatislandet men i växthus.

Nate:

Och nej, vi skulle aldrig kunna ensamma kunna ersätta det de producerar med våra egna varor. Det tillåter inte klimatet och det lilla som skulle produceras skulle det vara alldeles för stor efterfrågan på för att kunna hålla priserna på en rimlig nivå.

Jo det skulle vi, som sagt, att få ogräs att växa eller att framställa saker syntetiskt är ju knappast något problem. (Och jag ignorerar totalt globalisering och liknande faktorer)
Priserna skulle ju dock troligtvis vara absurda, men å andra sidan, en okontrollerad marknad av karteller och folk som utnyttjar folks svagheter är väl knappast en värld där folk realiserar och pressar priserna för att få sälja mer.

Nate:

Och inte bara vi vanligt folk skulle göra det, även butiksägarna skulle ju kunna tjäna mängder av pengar på att köpa från dem och sälja det som dyrt egetproducerat. Tror du något annat överskattar du större delen av höjdarna i affärsvärlden.

Jag tänkte säga emot det där, men sen kom jag att tänka på sweatshops.
Men jag tvivlar på att butiksägarna skulle ha något direkt med det att göra, det sker nog i en annan del av ledet, men det kvittar väl iofs vart det sker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nate:

Vart vill du komma?

att foersoeka samma sak man gjort i åratal dar dom senaste 2 åren har lamnat 8000 doedade aer kasst, laeste du inte artiklen?:)

Nate:

Är jäkligt trött på alla dessa människor som argumenterar för en legalisering av vissa droger därför att det är en inkomstkälla till fattigare länder.

fan va sjukt goer folk det? maste vara ultra nationalister^^

Nate:

Ta reda på hur arbetarnas levnadsförhållanden ser ut och vilken inverkar dessa knarkligor har på samhället i övrigt så inser ni nog att de bör besegras så fort som möjligt.

agreed och d foersta man ska goera aer att ta bort mojligheten till hela kalaset som aer nolltoleranspolitiken.


   
SvaraCitera

raoulduke:

att foersoeka samma sak man gjort i åratal dar dom senaste 2 åren har lamnat 8000 doedade aer kasst, laeste du inte artiklen?:)

Okej, ja bra är det ju inte. Lite sådär faktiskt!

raoulduke:

fan va sjukt goer folk det? maste vara ultra nationalister^^

Ja, och det värsta i det hela är att den siste idioten inte är född än, det kommer bara fler. Och den ena är dummare än den andre.

Läget i just Mexico känns ganska hopplöst så jag har tappat lusten att diskutera det. Det är inte roligt när de bara ska hålla på att bråka!


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera