Aviseringar
Rensa alla

Blyghet


Om man verkligen vill kunna tala utan hämmningar kan man ju alltid dricka lite alkohol....


   
SvaraCitera

toshiba:

Om man verkligen vill kunna tala utan hämmningar kan man ju alltid dricka lite alkohol....

Nej. Det är som att tro att man lär sig att cykla av stödhjul.

Jag var rätt blyg förut. Rätt mkt. Kunde inte föreställa mig hur min röst skulle låta när den fyllde upp ett rum, tex klassrummet. Men sen bestämde jag mig för att låtsas att jag inte var blyg och ba köra. Kändes ju jättehemskt i början men sen går det över. Idag är jag inte blyg alls. Babbel babbel.


   
SvaraCitera
facere
Ämnesstartare

Tack för alla jätte bra tips!


   
SvaraCitera
facere
Ämnesstartare

Tack för alla jätte bra tips!


   
SvaraCitera

Fingerprints:

gå en kurs i retorik

Jag har läst retorik, både gymnasiekurs och högskolekurs... jag är fortfarande blyg [sad]


   
SvaraCitera

Nintendo:

jag är fortfarande blyg

Tror att det är olika det där, vissa är bara blyga i vissa situationer och har därmed lättare att jobba bort det. Andra har det som en permanent egenskap.

då måste du ha tyckt det var svinjobbigt med retorik ju 🙁


   
SvaraCitera

Det är ju stor skillnad på att stå inför en grupp och tala i skolan eller på jobbet, och att närma sig människor i ett socialt sammanhang.


   
SvaraCitera

Klart att man kan bli av med sin blyghet.
Är bara att utsätta sig för såna situationer då man känner sig blyg och träna på att då istället prata osv.
Det har hjälpt mig iaf [cool]


   
SvaraCitera

Evidently:

Det är ju stor skillnad på att stå inför en grupp och tala i skolan eller på jobbet, och att närma sig människor i ett socialt sammanhang.

Sant exakt vad jag tänkte. Går inte ens att jämföra då ett tal i skolan uppmärksammas mycket mer och betygssätts och att närma sig människor man inte känner blir ju bara en gång.


   
SvaraCitera

Fingerprints:

då måste du ha tyckt det var svinjobbigt med retorik ju 🙁

Problemet med min blyghet är att den minskar när jag är bekväm i situationen/med människorna - retorik var inte så jobbigt när jag väl blivit bekväm med människorna i min kurs; men när jag sen prata inför/med nya människor så kommer blygheten tillbaka. [n]


   
SvaraCitera

Nintendo:

men när jag sen prata inför/med nya människor så kommer blygheten tillbaka.

som min retoriklärare sa, man ska vara nervös. annars blir det inge bra.


   
SvaraCitera