Aviseringar
Rensa alla

Blyghet


Ämnesstartare

Blygheten har skadat alla möjligheter i ens liv, gjort att man fortfarande är oskuld, få vänner, få socialt liv och osäkerhet. Vad ska man göra åt blyghet och varför är folk blyga?


   
Citera
Ämnesstartare

förträng blygheten och lev som du vill. gör allt bara
att vara blyg är onödigt. vet inte varför folk är det. jag är lite men gör saker ändå


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skitty:

att vara blyg är onödigt. vet inte varför folk är det. jag är lite men gör saker ändå

Det är pga dagens samhälle tror jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

Det är pga dagens samhälle tror jag.

kan nog vara så ja..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skitty:

kan nog vara så ja..

och rasismen/främlingsfientligheten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

och rasismen/främlingsfientligheten.

lär du dig aldrig nåt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

Det är pga dagens samhälle tror jag.

Måste du alltid leta en syndabock och något annat än dig själv att skylla på? Vissa människor är introverta (kanske nödvändigtvis inte blyga iofs), andra är extroverta. Jag är introvert, och har varit rätt blyg genom åren, men det behöver inte alls "skada alla möjligheter i ens liv". Lär dig leva med det. Steve Jobs var en introvert person.

Försök förtränga blygheten och låtsas att du är mer självsäker än vad du är, utan att bli dryg. Fråga dig vad som är det värsta som kan hända, egentligen. Det är inte farligt att prata med nya människor, att snacka i grupp, att redovisa i skolan, att gå fram till en snygg tjej, eller något annat du är blyg för. Det är jobbigt kanske, men konfrontera dina rädslor istället så ska du se att det släpper lite med tiden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pickaboo:

Jag är introvert, och har varit rätt blyg genom åren, men det behöver inte alls "skada alla möjligheter i ens liv". Lär dig leva med det. Steve Jobs var en introvert person.

Hur jobbigt är det för dig att vara introvert i dagens samhälle? Skadar det dina möjligheter? Som tjejer osv?

Jag är inte blyg längre, kanske lite lite introvert. Men har inget stort socialt nätverk eller en flickvän.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Burger:

lär du dig aldrig nåt?

Jo, det gör jag. Vad är det du tror jag inte har lärt mig?


   
SvaraCitera
Exner

Anura:

Vad ska man göra åt blyghet?

Anura:

Jag är inte blyg längre

Det som hände därimellan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

Jo, det gör jag. Vad är det du tror jag inte har lärt mig?

Att din blyghet och dina problem inte alls har att göra med rasismen/främlingsfientligheten utan din uppfattning (fördomar) om andra människor.

+ Att du inte löser dina problem genom att vara passiv. Om du har ett problem, vänta inte på att andra ska lösa det åt dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skitty:

förträng

"Förträngning", eller bortträngning, betyder ungefär att förneka eller trycka undan obehagliga tankar/insikter/minnen. Det är nog inte vad du syftar på, och det är dessutom rätt hopplöst att försöka förtränga ett helt personlighetsdrag.

Anura:

Vad ska man göra åt blyghet

Sist och slutligen handlar det om att utsätta sig. Att utsätta dig för situationer som känns obehagliga, och därmed visa för dig själv att dina rädslor 1) inte alltid är rationella 2) inte behöver styra hur ditt liv ser ut.


   
SvaraCitera
time
 time

Anura:

Vad är det du tror jag inte har lärt mig?

Att du inte behöver noja så himla mycket över rasister.


   
SvaraCitera
höna

trora alla du pratar med kommer kalla dig jävla blatte eller va e de frågan om

är också blyg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

höna:

trora alla du pratar med kommer kalla dig jävla blatte eller va e de frågan om

Nej. Men man vill inte känna sig utanför, därför man känner sådan osäkerhet - blyghet.


   
SvaraCitera