Aviseringar
Rensa alla

BMI


Ämnesstartare

Hela mitt liv har jag kämpat mot min övervikt! Jag har BMI på 26.7! Är 14 år 1,80 lång och väger 90kg. Vet att folk kommer kalla mig fetto nu men ska försöka att inte bry mig! Fattar inte Vrf jag skriver detta tror jag behöver bli av med lite antar jag! Från 1-4 klass blev jag mobbad för att jag var tjock tills jag bytte skola åh saker blev bättre. Fick lite kmt då och då men inte på samma sätt! Jag gick hos en psykolog ett tag, funkade inte för hon sög. Började skära mig åh mådde jävligt dåligt hahah enligt mig asså. Efter det så blev det bra. Grät typ bara en gång i månaden för min vikt. Började banta men det va svårt att vara så ensam om det. De va typ de om min vikt. En till sak är att jag vet att jag äter mindre godis mat åh dricka en vad typ alla mina vänner gör. Dricker ofta Loka åh när jag fikar brukar jag ta en fralla. Portionerna är lagom och till åh med mindre en andras. Tror inte jag är den enda som har det så här så skulle vara skönt att se fler som skriver om sig. Texten handlar inte om uppmärksamhet mer om lite stöd för oss överviktiga som behandlas som skit, åh som känner sig annorlunda på utseendet! Vi större klassas som fula, äckliga, osmarta och långsamma! 


   
Citera

Jag väger 91 kilo, ibland 93 kilo, beror lite på, några kilon hit och dit blir det. Är kille och är 187cm lång. Jag kan äta vad som helst men såklart inte hur mycket som helst. Bara jag håller mina portioner på en bra nivå och om jag äter mer en dag så äter jag mindre en annan dag.
Min bror har samma problem som du, han kan inte äta vad som helst äter han dålig mat går han direkt upp i vikt. Nuförtiden äter han havregrynsgröt varje morgon och äter väldigt nyttigt, allt för att hålla sin vikt. Tyvärr finns det nog inte så mycket du kan göra, vill du gå ner lite i vikt så kan du ju äta typ sallad och kyckling och sånt som är kalorisnålt, då lär du gå ner i vikt.

Jag vet inte om du är ''ful'' eller ''snygg'', sådant är rätt personligt. Jag såg en tjej på jobbet på lunchen, hon såg jättefin ut, hon var nog  lite överviktig men jag tyckte att hon såg väldigt fin ut. Så nej, man är inte automatiskt snygg för att man är smal. Det finns fula människor som är smala eller tjocka och snygga människor som är smala eller tjocka.
Jag tycker inte att man är tjock för att man är överviktig (BMI på 25-28) det är rätt okej men när man är uppe i fetma då är ingen fin. Precis som att ingen ser bra ut när man är anorektiskt smal, det ser bara tragiskt ut.


   
SvaraCitera

BMI kan man inte gå efter. Missvisande som tusan. Två personer med samma längd och vikt kan se helt olika ut.


   
SvaraCitera

Jag tror nog du borde satsa på att bara vara allmänt hälsosam. Resten borde inte spela någon roll och om någon bryr sig om det vet du vem man inte ska slösa sin tid på


   
SvaraCitera

Om ditt mål är att gå ner i vikt så verkar du vara på god väg eftersom du äter mindre godis osv än dina vänner och du verkar ha bytt till en hälsosam livsstil verkar det som. Det viktigaste för att gå ner i vikt är att se till att äta mindre, inte svälta dig själv men äta mindre, t.ex. att istället för att äta direkt när man blir hungrig kanske vänta 1-2 timmar innan du faktiskt äter, så gjorde jag och jag har gått ner en hel del tack vare det.


   
SvaraCitera

Ät rätt och träna rätt.


   
SvaraCitera

Gå inte ner i vikt för någon annan, gör det för DIG, för att DU ska må bra. Vet att det är svårt att tänka på det sättet, men du måste gå ner på rätt sätt oxå, börja byt ut saker t.ex. fruktsallad eller nötter istället för chips,, man kan göra nyttig glass! - vet inte hur man gör men finns massor med recept på nätet. Du kan göra det här på ett hälsosamt sätt utan att behöva må dåligt! PM:a mig om du vill prata <3


   
SvaraCitera
Aihs
 Aihs

ibland handlar det inte alltid om att äta mindre utan om att äta mer och rätt.
Mycket av maten som äts idag innehåller "fel kalorier"
ex- 100 g choklad eller en broccoligratäng m stekt kyckling och sallad.
samma kcal (ish, beroende på vad man har till å ost osv skiljer det sig off)
samma kcal- men chokladen innehåller inte i närheten så bra mineraler å näring som i måltiden.
varav kroppen kommer känna sug efter mer för att törsta de behoven.

vill du gå ner och må bra- hitta saker du mår bra av. är det att end äta godis osv en dag i vecka å fara ut på promenad varje dag- bra!
leder de t du end går ned 1 kg i månaden- inget dåligt m det. för 12 mån bort =-12 kg, och troligtvis en matvana osv du kan hålla.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Trevlig-Snubbe:
Jag väger 91 kilo, ibland 93 kilo, beror lite på, några kilon hit och dit blir det. Är kille och är 187cm lång. Jag kan äta vad som helst men såklart inte hur mycket som helst. Bara jag håller mina portioner på en bra nivå och om jag äter mer en dag så äter jag mindre en annan dag.
Min bror har samma problem som du, han kan inte äta vad som helst äter han dålig mat går han direkt upp i vikt. Nuförtiden äter han havregrynsgröt varje morgon och äter väldigt nyttigt, allt för att hålla sin vikt. Tyvärr finns det nog inte så mycket du kan göra, vill du gå ner lite i vikt så kan du ju äta typ sallad och kyckling och sånt som är kalorisnålt, då lär du gå ner i vikt.

Jag vet inte om du är ''ful'' eller ''snygg'', sådant är rätt personligt. Jag såg en tjej på jobbet på lunchen, hon såg jättefin ut, hon var nog  lite överviktig men jag tyckte att hon såg väldigt fin ut. Så nej, man är inte automatiskt snygg för att man är smal. Det finns fula människor som är smala eller tjocka och snygga människor som är smala eller tjocka.
Jag tycker inte att man är tjock för att man är överviktig (BMI på 25-28) det är rätt okej men när man är uppe i fetma då är ingen fin. Precis som att ingen ser bra ut när man är anorektiskt smal, det ser bara tragiskt ut     

Trevlig-Snubbe:
Jag väger 91 kilo, ibland 93 kilo, beror lite på, några kilon hit och dit blir det. Är kille och är 187cm lång. Jag kan äta vad som helst men såklart inte hur mycket som helst. Bara jag håller mina portioner på en bra nivå och om jag äter mer en dag så äter jag mindre en annan dag.
Min bror har samma problem som du, han kan inte äta vad som helst äter han dålig mat går han direkt upp i vikt. Nuförtiden äter han havregrynsgröt varje morgon och äter väldigt nyttigt, allt för att hålla sin vikt. Tyvärr finns det nog inte så mycket du kan göra, vill du gå ner lite i vikt så kan du ju äta typ sallad och kyckling och sånt som är kalorisnålt, då lär du gå ner i vikt.

Jag vet inte om du är ''ful'' eller ''snygg'', sådant är rätt personligt. Jag såg en tjej på jobbet på lunchen, hon såg jättefin ut, hon var nog  lite överviktig men jag tyckte att hon såg väldigt fin ut. Så nej, man är inte automatiskt snygg för att man är smal. Det finns fula människor som är smala eller tjocka och snygga människor som är smala eller tjocka.
Jag tycker inte att man är tjock för att man är överviktig (BMI på 25-28) det är rätt okej men när man är uppe i fetma då är ingen fin. Precis som att ingen ser bra ut när man är anorektiskt smal, det ser bara tragiskt ut.

Hej! Tack för ditt svar det berörde mig värkligen! Om du vet mer saker om din bror åh så skulle jag hjärna vilja veta detta


   
SvaraCitera

Jag är 14 162 ungefär och väger 120kg har inga vänner, har försökt kämpat med min vikt också men jobbigt med min hetsätning men ska få kontakt med en dietist snart hoppas jag


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Beckabus005:
Jag är 14 162 ungefär och väger 120kg har inga vänner, har försökt kämpat med min vikt också men jobbigt med min hetsätning men ska få kontakt med en dietist snart hoppas jag

Jag måste säga att även om jag alltid har varit överviktig så gick jag ner väldigt mycket i vikt efter att jag bytte skola. Tror att de kan berott på att jag mådde bättre! Jag kan säga att mina vänner värkligen hjälpte mig och jag tror att alla behöver en för att orka med när allt är tufft. Försök att hitta vänner på andra sätt som på nätet eller från någon annan skola. Det kan säkert hjälpa! Kanske inte kommer från rätt mun men jag tror ärligt talat att du är fin som du är så de som inte vill va med dig får skylla sig själva!!!


   
SvaraCitera