Aviseringar
Rensa alla

BMI för anorexia?


Ämnesstartare

Ja, det finns väl ett speciellt BMI som man ska ha under för att det ska räknas som anorexia? Många vänner/släkt till mig tror typ att jag har anorexia men jag har bmi 18,4. Vart går gränsen egentligen? för den måste ju va rätt mycket lägre än 18 känner jag?
=)


   
Citera
Ämnesstartare

Jag hade ett bmi på 14,någonting men jag tror det är 17,5 eller någonting. Jag vet faktiskt inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bloodflowers:

bmi på 14

!! hur lång är du då? :O


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lillalilja:

!! hur lång är du då? :O

167cm


   
SvaraCitera

15-17


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bloodflowers:

167cm

och jag tyckte att jag hade lågt -.-


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lillalilja:

och jag tyckte att jag hade lågt -.-

Det är väldigt lågt, jag var nästan halvdöd när jag vägde som minst. Och min kropp har fått hemskt mycket stryk så du anar inte hur farligt det kan bli.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hur mycket man väger har väl ingenting att göra med huruvida man är anorektiker..?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TZ Arietis:

Hur mycket man väger har väl ingenting att göra med huruvida man är anorektiker..?

klart det har med det att göra! Du kan ju väga 100 kilo och betee dig anorektiskt men du kommer ju aldrig få en diagnos vid den vikten. Det beror på vad man räknar som aneroxia.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lillalilja:

klart det har med det att göra! Du kan ju väga 100 kilo och betee dig anorektiskt men du kommer ju aldrig få en diagnos vid den vikten. Det beror på vad man räknar som aneroxia.

I så fall ställer man väl diagnosen på fel premisser.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TZ Arietis:

I så fall ställer man väl diagnosen på fel premisser.

kan mycket väl vara. Men sannolikheten att en person på 100 kilo skulle dö i anorexia är alldeles för liten för att landet ska kunna lägga ner resurser på sådant. Och det kan man väl förstå, skulle man ge läkarvård till alla som haft anorektiska tankar så skulle fan hela sverige ligga inne!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lillalilja:

kan mycket väl vara. Men sannolikheten att en person på 100 kilo skulle dö i anorexia är alldeles för liten för att landet ska kunna lägga ner resurser på sådant. Och det kan man väl förstå, skulle man ge läkarvård till alla som haft anorektiska tankar så skulle fan hela sverige ligga inne!

Alltså, självklart är det skillnad på att väga hundra kilo och vilja gå ner i vikt och att vara normalviktig men ändå vilja göra det, men ja.. äsch, jag ger mig.


   
SvaraCitera

gränsen går vid 17,5 ...men för att en person ska få diagnosen anorexi så måste man typ uppfylla en del kriterier, men kriterierna kan man diskutera för jag har träffat personer som inte uppfyllt dessa kriteriter de fysiska kriterierna men vart såååå sjuka i tankarna att det inte är sant....
men aa gränsen går iaf på 17,5.....


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lillalilja:

klart det har med det att göra!

Jag väger 53 kg atm och är 1,76. Jag har alltid vägt lite, har väldans svårt att gå upp i vikt, dricker t.o.m proteindricka och allt möjligt och tränar, går ändå inte upp i vikt, suger stenhårt. Finns inget bestämt BMI-värde för anorexia, det är snarare ens beteende. Varit på tester på sjukhus och fick veta att jag har rätt så hög ämnesomsättning med. [n]


   
SvaraCitera

Kroppsvikten ska vara 15% under den förväntade för personen ifråga, något förenklat; BMI under 17.5

Men sedan är det en jävla massa andra symptom också, viktfobi, förvriden kroppsuppfattning och amenorré (minst 3 uteblivna menstruationer)... osv [wink]


   
SvaraCitera